Auteur Topic: hoe weet je dat je niet tegen lactose kan?  (gelezen 14500 keer)

Krokeledokus

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
    • www.rijstwafel.wordpress.com
hoe weet je dat je niet tegen lactose kan?
« Gepost op: september 17, 2014, 19:48:41 »
Sinds 1 januari eet ik glutenvrij. Eind december is bij mij coeliakie geconstateerd. Meer dan een jaar geleden heb ik ook een lactose test gehad. Daar kwam niets uit. Inmiddels gaat het qua moeheid bij mij goed. Ik heb veel meer energie. Ik heb echter wel nog steeds af en toe diaree en een rommelende en opgeblazen buik.

Ik heb het gevoel dat het toch de lactose is. Ik heb mn melk al vervangen door lactosevrije melk, maar eet nog wel veel kaas en chocola en ijs. Ik denk dat ik dat de komende weken maar ff moet laten.

Ff een vraag voor degene die naast coeliakie ook een lactose intolerantie hebben. Hoe kwam je daar achter? En wat zijn de symptomen als je wel lactose binnen krijgt?
Sinds 2001 langzaamwerkende schildklier, 30 december 2013 diagnose Coeliakie, 1 januari 2014 glutenvrij. -> www.rijstwafel.wordpress.com <-

koekie8

• Gold Member
Re:hoe weet je dat je niet tegen lactose kan?
« Reactie #1 Gepost op: september 17, 2014, 20:56:26 »
Ik ben er achter gekomen door eliminatie. Er bestaat ook een test, maar dat kon niet via de huisarts en ik vond het zonde van het geld en de tijd om het via de internist te testen. Als je een week lang helemaal geen melkproducten nuttigt, merk je waarschijnlijk of je er wel of niet tegen kunt. Laat niet alleen melk en yoghurt staan (of je moet de lactosevrije variant gebruiken), maar lees ook alle verpakkingen van mixen voor sausjes en dergelijke na, want vaak zit daar melkpoeder of iets dergelijks in. En schrap een week het ijs en de chocola (je kunt wel extra pure chocolade kopen of rijstmelkchocolade, als je het niet een week kunt missen). Als je rommelende en opgeblazen buik verdwijnt, heb je de boosdoener te pakken.
Zelf krijg ik last van oprispingen, rommelende darmen en gasvorming (vieze stinkwinden dus) als ik lactose binnen krijg.
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.

jojanneke

• Sr. Member
  • With or without gluten, that is the question
« Reactie #2 Gepost op: oktober 08, 2014, 21:04:39 »
Hoi,
Ik had rondom mijn coeliakiediagnose een ademtest gedaan voor lactose. Toen was ik daar niet intolerant voor.
Bij mij is het kortgeleden getriggered door een voedselvergifiting. Nadat de boosdoener weg was, werd ik niet beter en hield oa een rommelende opgeblazen buik.  Eliminatie (weglaten van melkproducten) zorgde dat ik me beter voelde, terwijl toen ik eens per ongeluk melk ophad, de klachten heel erg terugkwamen. Toen heb ik weer een ademtest gedaan, die bevestigde dat ik lactose intolerant ben.

Bij eliminatie zou ik alle lactose weglaten. Dus helaas helaas ook ijs en chocola als daar melk in zit. Harde kaas zoals gouda etc is lactosevrij, dus dat kan wel :) Verder ook kijken of er lactose zit in andere dingen die je eet. Zag het laatst in worstjes en kauwgom zitten! Maarja, lezen is toch al je tweede natuur dankzij coeliakie :P
Ik studeer. Eerste diagnose was een tarwe-, spelt-, kamut- en rogge-allergie  in aug. '06. In mei '08 diagnose coeliakie marsh 1.  Sinds een campylobacter jejuni-infectie in jan '14 ook lactose intolerantie en post-infectieuze pds (fodmap arm heeft gehopen).

Annikka

• Gold Member
« Reactie #3 Gepost op: oktober 08, 2014, 21:46:43 »
Een natuurgeneeskundige adviseerde mij om ivm mijn reuma dierlijke melk te laten staan. Ik was spontaan genezen van het regelmatig spugen en het zeer vaak misselijk zijn.
Je kunt ook verschrikkelijk stinkende winden krijgen als je lactose niet verdraagt. Ja, ik heb weleens gezondigd als ik heel veel zin had in een ijsje  :oo:
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

orionne

• Gold Member
« Reactie #4 Gepost op: oktober 09, 2014, 10:44:50 »
Ik kan al mijn hele leven geen lactose verdragen, af en toe nu wel een beetje..
maar krijg toch ook altijd last van lactosevrije producten, als minus l..

oude kazen gaan vrijwel altijd goed..
ook camembert 
lijst: http://www.sightdish.nl/leven-met-een-allergie/melk-kaas-hoeveel-lactose/
met verwijzing naar
http://www.torrinomedica.it/studio/TabellaLattosio.asp#axzz2hOVfjlf5
en nog een leuke Franse lijst
http://www.sanslactose.com/fr/teneur-en-lactose-de-differents-aliments/is/211
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

MirjamH

• Gold Member
    • Ik ben glutenvrij
« Reactie #5 Gepost op: oktober 09, 2014, 13:54:23 »
In principe zou iedereen die net de diagnose coeliakie heeft gekregen, ook een aantal maanden lactosevrij moeten eten. Vaak is dit tijdelijk: Door je beschadigde darmen kan je lactose minder goed verdragen. Als je darmen herstellen kan me (meestal) ook lactose weer verdragen.

Dit komt als volgt: De wand van de darm is niet glad, maar bestaat uit uiterst kleine plooien of darmvlokken. In een normale situatie wordt de lactase Ė het enzym dat de lactose (melksuiker) afbreekt Ė op het topje van die darmvlokken afgescheiden, de zogenaamde íborstelzoomí (Bron: medipedia.be).
Bij coeliakie worden de darmvlokken afgebroken waardoor ook lactase niet meer wordt aangemaakt. Gebruikelijk is om na een paar maanden glutenvrij en lactosevrij dieet weer langzaam lactose te introduceren.
Coeliakie geconstateerd mrt. 2007, na 3 maanden zeer ernstige klachten en 14 jaar hele lichte klachten. Dochter Eva (geboren mei 2008) doet mee aan Prevent CD onderzoek. Wel HLA-DQ8, geen coeliakie. Dochter Mirthe (geboren jan. 2011) coeliakie geconstateerd oktober 2012. http://ikbenglutenvrij.nl

Annikka

• Gold Member
« Reactie #6 Gepost op: oktober 09, 2014, 16:36:28 »
Zo'n 70% van de wereldbevolking is vanaf kleuterleeftijd lactose intolerant. Blanke Europeanen en Amerikanen verdragen het percentueel het best.
Dus eigenlijk is het een genetische afwijking als je het verdraagt :oo: :D
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

jojanneke

• Sr. Member
  • With or without gluten, that is the question
« Reactie #7 Gepost op: oktober 09, 2014, 21:02:05 »
Orionne, zie ik nou dat er in groente ook lactose kan zitten? Dat maak ik op uit je tweede link, die het weer van http://ndb.nal.usda.gov/ndb/foods/show/2908?fg=Vegetables+and+Vegetable+Products&man=&lfacet=&count=&max=25&sort=&qlookup=&offset=50&format=Full&new=&measureby= heeft.
Kan iemand me uitleggen waarom bijv broccoli lactose bevat?
Ik studeer. Eerste diagnose was een tarwe-, spelt-, kamut- en rogge-allergie  in aug. '06. In mei '08 diagnose coeliakie marsh 1.  Sinds een campylobacter jejuni-infectie in jan '14 ook lactose intolerantie en post-infectieuze pds (fodmap arm heeft gehopen).

Annikka

• Gold Member
« Reactie #8 Gepost op: oktober 09, 2014, 21:13:09 »
Ik niet, heb ik werkelijk nog nooit van gehoord of over gelezen. Zou die info wel kloppen?

LauraV

• Sr. Member
« Reactie #9 Gepost op: oktober 09, 2014, 21:56:55 »
Ik heb werkelijk geen flauw idee. maar het is zo enorm weinig.. Het is een vorm van suiker. Raar. Heel raar. Ik zou me er in ieder geval niet druk om maken.

orionne

• Gold Member
« Reactie #10 Gepost op: oktober 10, 2014, 10:12:39 »
In groenten en fruit zitten allerlei suikers, wel grappig, dat je de hele analyse van broccoli laat zien zo.
.en inderdaad, het gehalte aan lactose is te verwaarlozen..
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

Ma

• Newbie
  • *
« Reactie #11 Gepost op: december 13, 2014, 23:50:42 »
kan iemand mij zeggen wat een derivaat van lactose is? Is dat dierlijk of niet, ik ben veganist.

JosjeC

• Gold Member
« Reactie #12 Gepost op: december 14, 2014, 10:23:59 »
Ik denk dat je niet helemaal op de juiste plek zit met je vraag, dit is een forum over coeliakie. Of heb je ook coeliakie? Dat lijkt me een lastige combi met veganisme.

Hier staat bijv. een forum over veganisme: http://www.veganisme.org/forum/

Lactose komt overigens bijna altijd van dierlijke melk, en een derivaat is een stof die gemaakt wordt door de oorspronkelijke stof chemisch aan te passen. Het past dus niet in een veganistisch dieet.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lactose
http://nl.wikipedia.org/wiki/Derivaat_(scheikunde)

sympamis

• Jr. Member
  • **
  • Melissa
« Reactie #13 Gepost op: december 14, 2014, 17:22:10 »
Je kan het wel eens testen door een aantal maanden geen lactose te eten, en dan - op een mooie ochtend  ;) - nuchter een glas melk te drinken.  Indien je niet tegen lactose kan, voel je dat binnen het kwartier aan je buik: gerommel en vervolgens wind..  Dit is trouwens allemaal vrij onschadelijk. 
sympathiseert met coeliakie patiŽnten; heb zelf levenslange darmproblemen, erge vermoeidheid, geen diagnose - wel antistoffen tegen meer dan 30 voedingsstoffen, waaronder gluten, gliadine en veel graanvervangers