Auteur Topic: Glutenvrije en lactosevrije margarine  (gelezen 21529 keer)

LauraV

• Sr. Member
  • Geslacht: Vrouw
Glutenvrije en lactosevrije margarine
« Gepost op: september 13, 2014, 16:08:11 »
Ik ben al een tijdje aan het speuren naar lactosevrije en glutenvrije margarine. Volgens Livaad zou de plantenmargarine een optie zijn, want die is geheel plantaardig. Toen ik net bij de appie stond, stond er wel een melkvrij logo op en geen glutenvrij. Nu weet ik inmiddels van de ah dat als het logo er niet op staat, het dus echt niet glutenvrij is.

Ik zoek vooral iets ter vervanging van boter. Ik weet dat kokosolie kan, maar dat vind ik niet lekker werken, zeker niet met deeg. Ook wil ik graag wat kruidenboter (margarine dus) maken voor een etentje en dat gaat echt niet met kokosolie. Buiten dat: dat spul is echt vrij prijzig. Weet iemand nog iets? (Bij voorkeur wat bij de appie/ vomar te krijg is)

koekie8

• Gold Member
Re:Glutenvrije en lactosevrije margarine
« Reactie #1 Gepost op: september 14, 2014, 00:33:04 »
De margarine van de AH van het huismerk Puur & Eerlijk had vorig jaar nog zowel een glutenvrij als melkvrij logo. Je zou ook sojamargarine kunnen gebruiken, ik geloof dat die van Alpro ook glutenvrij is. Ik heb er nog nooit kruidenboter mee gemaakt, maar hoe je dat doet, is te vinden op internet: http://plantaardigbestaan.blogspot.nl/2012/07/vega-kruidenboter.html.
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.

Pauliina

• Gold Member
  • Een top forum !
    • Mijn website
« Reactie #2 Gepost op: september 14, 2014, 00:56:37 »
Weliswaar niet van de AH, maar ik gebruik margarine van Healthy Planet, verkrijbaar bij Ekoplaza. helemaal plantaardig dus lactosevrij, glutenvrij staat er niet expliciet op maar ik kan niets in de ingredienten ontdekken, en het gaat bij mij al lang goed. :-)
Gv. sinds okt. 2004. Na zes weken glutenvrij, negatieve bloedtest. Kan dus niet bewijzen of ik wel of niet coeliakie heb. Ook melk-, ei- en tarwevrij, en vermijd nachtschadegroente (aardappel, tomaat, paprika, aubergine) en peulvruchten.

LauraV

• Sr. Member
« Reactie #3 Gepost op: september 14, 2014, 07:29:38 »
De margarine van de AH van het huismerk Puur & Eerlijk had vorig jaar nog zowel een glutenvrij als melkvrij logo. Je zou ook sojamargarine kunnen gebruiken, ik geloof dat die van Alpro ook glutenvrij is. Ik heb er nog nooit kruidenboter mee gemaakt, maar hoe je dat doet, is te vinden op internet: http://plantaardigbestaan.blogspot.nl/2012/07/vega-kruidenboter.html.
Dat kruidenboter maken lijkt met nou niet het grootste probleem. Goed zacht laten worden op kamertemperatuur en er een hele hoop lekkere dingen doorheen roeren. P&E margarine kan ik dus nergens vinden, ben bij drie appies geweest. Ga aankomende donderdag nog even een keer extra kijken bij een XL, wie weet hebben ze het daar. Ook Alpro margarine heb ik nog niet gezien bij de appies waar ik kom. Ook maar ff bij de XL gaan kijken.

Weliswaar niet van de AH, maar ik gebruik margarine van Healthy Planet, verkrijbaar bij Ekoplaza. helemaal plantaardig dus lactosevrij, glutenvrij staat er niet expliciet op maar ik kan niets in de ingredienten ontdekken, en het gaat bij mij al lang goed. :-)

Thanx! Ga als de xl niet heeft wat ik wil, langs de ekoplaza. Heb wat meer dingen nodig, zoals vegan roomkaas enzo. Tis alleen altijd zo'n prijzig tripje... ;)

JosjeC

• Gold Member
« Reactie #4 Gepost op: september 14, 2014, 11:19:08 »
Bij mijn weten zijn er ook roombotersoorten met een zeer laag lactosegehalte (sowieso is het lactosegehalte in roomboter al erg laag, maar dat kan in sommige soorten nog wel een paar % zijn). Aangezien je van kruidenboter maar een klein beetje gebruikt lijkt het me dat de zeer laag lactose roomboter echt geen problemen geeft.

Tip:
lactose is een koolhydraat. Op de meeste soorten margarine en boter staat een uitsplitsing van de voedingswaarde in koolhydraten/vetten/eiwitten. Als iets dus 0,1 gram koolhydraten per 100 gram bevat dan houdt dat in dat er maximaal 0,1% lactose in zit. Eventueel zouden er in die 0,1% ook nog andere soorten koolhydraten dan lactose kunnen zitten dus dat is het nog minder dan 0,1 gram lactose per 100gram.

Zelfs mensen die zeer sterk lactoseintolerant zijn blijken bij een onderzoek waarbij ze niet weten dat ze het binnen krijgen enkele grammen lactose (verdeeld) per dag te verdragen.

Wat je voor bakken eventueel zou kunnen gebruiken is 'shortening': http://en.wikipedia.org/wiki/Shortening

Bij de Amazing Oriental hebben ze dat van het merk Crisco (staat buiten de koeling bij de Amerikaanse spullen). En ik meen ergens gelezen te hebben dat ze het bij Jumbo ook hebben (ook Crisco geloof ik)

JosjeC

• Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: september 14, 2014, 11:25:36 »
Oh en concreet voor je kruidenboter, de AH eigen merk margarine die ik heb is glutenvrij en bevat dus 0,1 gram koolhydraten per 100 gram (dus maximaal 0,1 gram lactose per 100 gram, op een rijk besmeerd stokbroodje of crackertje gaat denk ik 3-4 gram, als je er 5 van eet kom je op 0,02 gram lactose.)

Maar persoonlijk zou ik lekker voor de roomboter gaan.

LauraV

• Sr. Member
« Reactie #6 Gepost op: september 14, 2014, 11:57:05 »
Ik merk dat ik niet zozeer niet tegen de lactose, als niet tegen andere melk-eiwitten kan. Plakkie oude geitenkaas ging niet goed. Daar zit ook bijna geen lactose meer in.

JosjeC

• Gold Member
« Reactie #7 Gepost op: september 14, 2014, 12:46:05 »
Dan is je vraag dus eigenlijk gluten en melkvrije margarine. De shortening voor bakken is sowieso 100% plantaardig.

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #8 Gepost op: september 14, 2014, 12:49:53 »
Ik gebruik zelf altijd ongezouten Bertolli om mee te bakken maar dat bevat wel melkbestanddelen,maar als mijn vriendin komt die lv moet eten dan koop ik bij AH ongezouten plantaardige margarine in een pakje. Die was altijd lactosevrij, staat er bij de ingrediŽnten dan iets van melk?
Anders zou het een geval met mogelijke besmetting kunnen zijn, ik weet niet of dat bij lv net zo spits komt als bij lv.
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

LauraV

• Sr. Member
« Reactie #9 Gepost op: september 14, 2014, 13:54:29 »
Soez, die plantaardige had ik ook gevonden, er staat alleen geen glutenvrij logo op. Dus vandaar mijn vraag.

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #10 Gepost op: september 14, 2014, 19:20:56 »
Maar stond er dan bij de ingrediŽnten ook iets van melk(bestanddelen)?
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

LauraV

• Sr. Member
« Reactie #11 Gepost op: september 14, 2014, 19:29:52 »
Geen melk, kon ook zo snel geen glutenhoudende spullen vinden, maar bij de appie weet ik inmiddels: geen logo, niet doen. Hij is wat dat betreft vegan. Maar niet glutenvrij dus...

Diuz

• Full Member
« Reactie #12 Gepost op: september 15, 2014, 23:23:23 »
Plantaardig, lactose vrij en voorzien van glutenvrij en melkvrij teken

LauraV

• Sr. Member
« Reactie #13 Gepost op: september 16, 2014, 09:53:56 »
Thanx. Is het trouwens halvarine of margarine. Want ik heb even echt margarine nodig in verband met het vetgehalte. Meeste halvarine is namelijk wel gluten en lactosevrij. Bakken met halvarine gaat dus echt echt echt niet.

Diuz

• Full Member
« Reactie #14 Gepost op: september 16, 2014, 16:09:43 »
Mmm geen idee. Ik ben nu niet thuis, dus ga straks voor je kijken. Ze hebben van deze lijn nog meerdere soorten. Ook een blauwe iig.