Bij mijn weten zijn er ook roombotersoorten met een zeer laag lactosegehalte (sowieso is het lactosegehalte in roomboter al erg laag, maar dat kan in sommige soorten nog wel een paar % zijn). Aangezien je van kruidenboter maar een klein beetje gebruikt lijkt het me dat de zeer laag lactose roomboter echt geen problemen geeft.
Tip:
lactose is een koolhydraat. Op de meeste soorten margarine en boter staat een uitsplitsing van de voedingswaarde in koolhydraten/vetten/eiwitten. Als iets dus 0,1 gram koolhydraten per 100 gram bevat dan houdt dat in dat er maximaal 0,1% lactose in zit. Eventueel zouden er in die 0,1% ook nog andere soorten koolhydraten dan lactose kunnen zitten dus dat is het nog minder dan 0,1 gram lactose per 100gram.
Zelfs mensen die zeer sterk lactoseintolerant zijn blijken bij een onderzoek waarbij ze niet weten dat ze het binnen krijgen enkele grammen lactose (verdeeld) per dag te verdragen.
Wat je voor bakken eventueel zou kunnen gebruiken is 'shortening':
http://en.wikipedia.org/wiki/ShorteningBij de Amazing Oriental hebben ze dat van het merk Crisco (staat buiten de koeling bij de Amerikaanse spullen). En ik meen ergens gelezen te hebben dat ze het bij Jumbo ook hebben (ook Crisco geloof ik)