Auteur Topic: Even over lactoseintolerantie-vragen  (gelezen 5241 keer)

Pauliina

• Gold Member
  • Een top forum !
    • Mijn website
Even over lactoseintolerantie-vragen
« Gepost op: september 12, 2014, 16:57:27 »
Ik kon op de vorige topic niet meer reageren omdat het op slot zit, dus op deze manier...

Heb even zitten zoeken of er ook een lactoseintolerantie-forum bestaat, maar kennelijk niet. Behalve op deze forum is er dus nergens een plek waar je een vraag kan stellen over een lactosevrij product en ook kan verwachten dat er redelijk snel iemand anders een tip kan geven.

Daarom zou ik toch willen pleiten voor iets meer geduld bij de vragen van bvb de laatste tijd sonrich. We weten allemaal hoe stressvol het omschakelen naar een nieuw dieet kan zijn. Als je een plek hebt waar je je vragen kwijt kan is dat een enorme steun.

Desnoods zouden we kunnen afspreken dat hier alleen maar producten genoemd gaan worden die glutenvrij ťn lactosevrij zijn. Op die manier zijn de antwoorden nuttig voor iedereen die dit gedeelte van de forum leest.

Gv. sinds okt. 2004. Na zes weken glutenvrij, negatieve bloedtest. Kan dus niet bewijzen of ik wel of niet coeliakie heb. Ook melk-, ei- en tarwevrij, en vermijd nachtschadegroente (aardappel, tomaat, paprika, aubergine) en peulvruchten.

sonrich

• Jr. Member
  • **
Re:Even over lactoseintolerantie-vragen
« Reactie #1 Gepost op: september 12, 2014, 18:14:47 »
DANKJE WEL PAULLINA ......er is idd geen ander forum voor een lactose intolerantie dieet
de omschakeling is idd erg wennen , dus ben zeer blij als ik hier geholpen mag worden

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #2 Gepost op: september 12, 2014, 18:50:12 »
Zoals ik al bij het topic over hamburgers schreef is dit een forum dat bedoeld is voor mensen met coeliakie (en inmiddels ook voor mensen met glutensensitiviteit) die een glutenvrij dieet moeten volgen. Een gedeelte van die mensen moet ook lactosevrij eten en daarvoor hebben we dit gedeelte Coeliakie en lactose in het leven geroepen.

Op de site www.lactosevrijgenieten.nl is heel veel informatie te halen, er staat ook een handleiding op voor iemand die begint met het lactosevrij dieet en degene van wie de site is is graag bereid om vragen te beantwoorden. Ik vind dat niet alleen sonrich maar iedereen die uitsluitend lactosevrij moet eten daar eerst maar eens zou moeten aankloppen. Mocht daar dan geen antwoord te krijgen zijn dan kan het hier altijd nog gevraagd worden mits het om glutenvrije producten gaat.

Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

LauraV

• Sr. Member
« Reactie #3 Gepost op: september 12, 2014, 19:18:36 »
Lactosevrij gaan vond ik makkelijker dan glutenvrij. Er is heel wat informatie te vinden, ook hoef je niet zo heel erg te letten op kruisbesmetting enzovoort. Lactosevrij heb ik niet hoeven uitleggen aan mijn huisgenoot, voor glutenvrij heeft ook hij wat aanpassingen moeten maken. Zo heb ik een deel van mijn keuken verboden gebied voor gluten gemaakt, wat bij lactosevrij niet het geval is.

Verder ben ik blij dat je de glutensensitiviteit noemt. Ik heb geen coeliakie, maar ik kan absoluut niet tegen gluten. De symptomen zijn volgens mij hetzelfde als bij coeliakie, behalve dat ik mijn darm niet direct sloop als ik gluten eet (denk ik, ze hebben nog nooit gekeken). Ik voel me hier welkom, ook al heb ik geen coeliakie. Erg fijn.

Wat betreft alleen lactose-intolerantie: nuttige bijdragen zijn natuurlijk altijd welkom. Maar constant vragen stellen? Ik weet het niet. Ik heb zelf alle informatie gevonden wat betreft lactose en het staat prima overal aangegeven. Geen lactose of melk op het etiket, dan zit er geen lactose in. Verder kan je eventueel met lactasepilletjes een hoop oplossen. Niet de meest ideale oplossing, maar het werkt wel.

Pauliina

• Gold Member
  • Een top forum !
    • Mijn website
« Reactie #4 Gepost op: september 12, 2014, 19:20:58 »
Een gedeelte van die mensen moet ook lactosevrij eten en daarvoor hebben we dit gedeelte Coeliakie en lactose in het leven geroepen.
En mijn punt is dat het op deze manier ook voor mensen met beide niet zo handig werkt. Ik had bvb nog willen reageren op de topic over pure chocolade, maar de topic was al gesloten, en ik begrijp helemaal niet waarom dat moest. Iemand die glutenvrij en lactosevrij eet kan ook op zoek zijn naar pure chocolade, en ja natuurlijk kan je altijd gewoon verwijzen naar Livaad of een allergenenlijst en verder helemaal niets uitleggen, maar dat doen we toch in de andere forumdelen ook niet. We discussieren er gewoon over, want soms kom je zo een handige tip tegen.

Verwarring voorkomen begrijp ik wel, maar dat kan volgens mij op andere manieren dan steeds topics op slot gooien.
Gv. sinds okt. 2004. Na zes weken glutenvrij, negatieve bloedtest. Kan dus niet bewijzen of ik wel of niet coeliakie heb. Ook melk-, ei- en tarwevrij, en vermijd nachtschadegroente (aardappel, tomaat, paprika, aubergine) en peulvruchten.

petraw

• Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: september 12, 2014, 19:27:29 »
Toen ik het antwoord vanmiddag las en nadat ik de link ook eens had aangeklikt, dacht ik hetzelfde als Pauliina. Alleen heeft Pauliina een reactie geplaatst en het voor Sonrich opgenomen :duimop:

Ik weet natuurlijk niet of er achter de reactie van Soez nog meer verborgen zit, maar hij komt bij mij wat hard over. We mogen elkaar toch wel gewoon helpen hier? Zeker als we weten dat niet iedereen even handig is met de computer, enzovoort?!?

Annikka

• Gold Member
« Reactie #6 Gepost op: september 12, 2014, 19:36:58 »
Op het veganistenforum is veel info te vinden over puur plantaardige producten en dus ook over lactose vrije producten.

Mijn zoons hebben koemelkallergie gehad en ik vond dat lang zo ingewikkeld niet als het glutenvrije dieet. Gewoon etiketten lezen en er tijd voor nemen in de supermarkt.
Qua koken kun je veel hebben aan veganistische kookboeken. Daar staan goede vervangers in voor romige ingrediŽnten die je vaak gewoon zelf kunt maken.
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

LauraV

• Sr. Member
« Reactie #7 Gepost op: september 12, 2014, 19:43:46 »
Verder zijn er echt enorm veel vervangproducten die lang niet zo duur zijn. Yoghurt wordt soja, melk wordt soja. Het wordt pas even ingewikkeld als je dagelijks taarten bakt of iets dergelijks, maar eigenlijk is bijna alles goed te vervangen. Ook is er een redelijk groot assortiment lactosevrije zachte kazen te krijg en als je het houdt op goed geproduceerde belegen hollandse kaas en dat niet per kilo opeet, is er eigenlijk heel weinig aan de hand. Ook qua kosten is het heel goed beheersbaar. Glutenvrij eten is echt een stuk duurder dan glutenvol eten, omdat de dagelijkse boterham alleen al 5 keer zo duur is als een normale boterham. Dus alle tips en trucs om alleen al wat geld te besparen zijn heel hard welkom.

Smulrol

• Jr. Member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: september 12, 2014, 19:47:11 »
Bij AH is er ook lactosevrije yoghurt en melk, de echte koeienvariant dus. Arla

12cook

• Gold Member
« Reactie #9 Gepost op: september 12, 2014, 21:30:01 »
We zijn er om elkaar te helpen. Dat doe ik ook graag. Maar de wildgroei van topics over lactosevrije producten heeft mij behoorlijk gestoord. Ik wil met alle liefde mijn kennis delen, maar dit was me gewoon te gek. Dat iemand niet glutenvrij eet maakt me in deze niet zoveel uit. Maar t leken wel paddestoelen! Maak dan 1 topic met vragen. Ik sta dus helemaal achter soez haar keuze.

Pauliina

• Gold Member
  • Een top forum !
    • Mijn website
« Reactie #10 Gepost op: september 12, 2014, 21:55:40 »
5 vragen vind ik nou nog niet een wildgroei... bovendien is het niet verplicht om elke vraag in elke topic te lezen toch? En ik wed dat als het 5 vragen van 5 verschillende mensen waren geweest dat de reactie ook anders was geweest.

Ik blijf bij mijn mening dat de vragen, puur als je er zakelijk naar kijkt als vragen, hele legitieme vragen zijn voor deze forumonderdeel. En dan zou je er ook heel simpel een antwoord op kunnen geven zoals "ik eet chocolade van die en die merk, is gluten en lactosevrij". Dat kost echt een minimum van tijd. En als je het antwoord niet weet, gewoon overslaan.

Hoe het op mij nu over kwam was "ga iemand anders lastigvallen met je vragen, je hoort hier niet thuis". Hoe vaak hebben we als coeliaken mogen ervaren dat iemand ons lastig vind met alle vragen over ingredienten enz? Hoe verlang je op dat moment naar een beetje begrip en medeleven en geduld... Nu zijn de rollen omgedraaid. Hoeveel geduld en begrip is er dan?

Annikka

• Gold Member
« Reactie #11 Gepost op: september 13, 2014, 07:45:39 »
Nog even over lactose vrije yoghurt. Dit kun je heel goed zelf maken mbv een yoghurtmaker. Ik heb het een tijdje gedaan en het smaakt erg lekker en is een stuk goedkoper dan lactose vrije yoghurt uit de winkel.
Ik nam als starter 'biogarde standyoghurt' en gebruikte volle melk. Volle melk geeft een betere smaak en betere structuur. Bij halfvolle melk krijg je meer drinkyoghurt.
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #12 Gepost op: september 13, 2014, 11:59:44 »
5 vragen vind ik nou nog niet een wildgroei... bovendien is het niet verplicht om elke vraag in elke topic te lezen toch? En ik wed dat als het 5 vragen van 5 verschillende mensen waren geweest dat de reactie ook anders was geweest.

Ik blijf bij mijn mening dat de vragen, puur als je er zakelijk naar kijkt als vragen, hele legitieme vragen zijn voor deze forumonderdeel. En dan zou je er ook heel simpel een antwoord op kunnen geven zoals "ik eet chocolade van die en die merk, is gluten en lactosevrij". Dat kost echt een minimum van tijd. En als je het antwoord niet weet, gewoon overslaan.

Hoe het op mij nu over kwam was "ga iemand anders lastigvallen met je vragen, je hoort hier niet thuis". Hoe vaak hebben we als coeliaken mogen ervaren dat iemand ons lastig vind met alle vragen over ingredienten enz? Hoe verlang je op dat moment naar een beetje begrip en medeleven en geduld... Nu zijn de rollen omgedraaid. Hoeveel geduld en begrip is er dan?
Op alle vragen is dan ook antwoord gegeven. Dat er niet heel uitgebreid op ingegaan wordt is naar mijn idee ook niet nodig. Vragen over lekker zachte lactosevrije broodjes gaan mij te ver. daar hoort een toelichting bij dat het glutenvrij moet zijn.

Vragen stellen kan altijd maar ik vind wel dat je als het uitsluitend om lv gaat ook de moeite moet doen om op de daartoe bestemde sites je antwoorden te vinden. Hier op dit forum staat glutenvrij voorop en is lactosevrij maar een klein onderdeel van het geheel.

Ik zal voortaan niet zo snel een topic sluiten maar neem wel de vrijheid om opmerkingen over het glutenvrij zijn van producten erbij te blijven vermelden.
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

sonrich

• Jr. Member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: september 13, 2014, 14:36:30 »
dankje soezepoes :)

koekie8

• Gold Member
« Reactie #14 Gepost op: september 13, 2014, 14:40:41 »
Misschien is het handig als je al je vragen in ťťn topic stelt, sonrich? Dan kunnen we ze daar allemaal beantwoorden voor je.
Ben je ook actief op Facebook? Ik zag dat de site die ik je eerder gegeven heb, namelijk http://www.lactosevrijgenieten.nl/, ook een Facebook pagina heeft. Dat is ook een handige plaats voor je om vragen te stellen waar wij je geen antwoord op kunnen geven. Je vindt de Facebook pagina op https://www.facebook.com/pages/Lactosevrij-genieten/350729768275016?fref=ts.
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.