Auteur Topic: hyperventilatie  (gelezen 14256 keer)

Marionvanderoord

• Newbie
  • *
hyperventilatie
« Gepost op: september 07, 2014, 01:44:38 »
Beste mensen,
Mijn dochter van 20 jr. weet sinds kort dat ze coeliakie heeft.
Ze heeft na 3 wk gv eten last van hevige buikpijn en hyperventilatie aanvallen.
Herkent iemand deze symtomen. Zo ja wat kan ze hier aan doen.

jojanneke

• Sr. Member
  • Geslacht: Vrouw
  • With or without gluten, that is the question
Re:hyperventilatie
« Reactie #1 Gepost op: oktober 08, 2014, 20:57:10 »
Hoi Marion,

Welkom op het forum! Fijn dat je dochter een diagnose heeft en weet wat haar ziek maakte. Ik weet haar voorgeschiedenis natuurlijk niet. Had ze voor haar diagnose ook veel buikpijn? En heeft ze al eerder gehyperventileerd?
 Drie weken op dieet is vrij kort. Het dieet is voor veel mensen erg wennen en het duurt vaak even voordat je helemaal glutenvrij eet. Ik doel dan vooral op besmetting door bijv een broodplank/lepel van 'gewone'pasta per ongeluk gebruiken om de glutenvrije pasta op te scheppen ed.  Haar buikklachten kunnen komen omdat ze misschien toch nog wat gluten binnenkrijgt? Tegenwoordig wordt vaak beweerd dat iets glutenvrij is, terwijl het voor mensen met coeliakie niet veilig is. (Wel voor mensen die het als modedieet doen.) Iets om extra alert op te zijn.
En hoe gaat ze er emotioneel/mentaal mee om? Het dieet is sociaal soms erg moeilijk, bijvoorbeeld omdat je vaak niet mee kan doen met leeftijdsgenoten, altijd tevoren moet denken aan je eigen eten, overal navragen of het wel echt glutenvrij is etc. Dat zou voor stress kunnen zorgen. Ik ben zeker geen expert en weet niet veel van hyperventilatie, maar in die richting zit ik te denken.

Ik hoop iig dat het snel beter gaat.
Voor vragen aan ervaringsdeskundigen/lotgenoten zijn jullie hier aan het goede adres.
Ik studeer. Eerste diagnose was een tarwe-, spelt-, kamut- en rogge-allergie  in aug. '06. In mei '08 diagnose coeliakie marsh 1.  Sinds een campylobacter jejuni-infectie in jan '14 ook lactose intolerantie en post-infectieuze pds (fodmap arm heeft gehopen).

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
« Reactie #2 Gepost op: oktober 08, 2014, 21:20:19 »
Het kan ook zijn dat een van de graanvervangers slecht valt. Boekweit kan overgevoeligheidsreacties veroorzaken. Houd het voorlopig bij zo zuiver mogelijke producten: verse groenten, fruit, aardappels, (gedroogde) bonen, vlees zonder toevoegingen. Je kunt een dieetdagboek (laten) bijhouden waarin ze ook opschrijft hoe haar klachten zijn, misschien zie je dan verbanden met wat ze eet.
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugé in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

alexandra1980

• Sr. Member
« Reactie #3 Gepost op: oktober 09, 2014, 08:16:54 »
In het begin van het dieet kun je eerst klachten krijgen. Dat hoort erbij.  Ik had destijds ook veel en vaak buikpijn.  Na een week of 6 gv eten was het bij mij over. Hier op forum staan meerdere verhalen over klachten in het begin van het dieet. Tevens was ik het eerste jaar gv heel vaak ziek. Ook dat bleek erbij te horen.
succes met het dieet en gv leven!
Ziektes: hashimoto (schildklier), factor v leiden en coeliakie.

kissessanne

• Jr. Member
  • **
  • * Stressed is Desserts spelled backwards. *
« Reactie #4 Gepost op: oktober 28, 2014, 14:29:11 »
Het duurde bij mij ongeveer 8 maanden voor ik me echt beter begon te voelen na het begin van het dieet. Hou vol!  :ja:
Ik ben 25, diagnose coeliakie en glutenvrij sinds 23-08-2013,
Ik heb een broertje (17) met diabetes type 1 en coeliakie.