Auteur Topic: antistoffen kind positief na een jaar dieet? toch kunnen darmen hersteld zijn  (gelezen 783 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Wil je weten of het dieet aanslaat en of de darmen herstellen, dan wordt als graadmeter de hoogte van de antistoffen tegen gluten in het bloed genomen. Bij veel kinderen zijn de antistoffen na een jaar glutenvrij eten weer normaal. Bij de kleine groep bij wie de antistoffen verhoogd blijven, zijn kinderen bij wie de darmen hersteld zijn, maar ook bij wie ze nog beschadigd zijn (6 van de 27 kinderen met positieve TTG of DGP antistoffen heeft in dit onderzoek nog Marsh 3 darmschade op een groep van in totaal 150 kinderen). Wanneer de antistoffen negatief zijn, is dat een goed teken, geen enkel kind met negatieve antistoffen had nog Marsh 3 darmschade.

http://celiac.org/blog/2014/08/22/can-blood-tests-accurately-predict-intestinal-healing-children-celiac-disease/
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.