Auteur Topic: melkvrij symbool op de produkten  (gelezen 2997 keer)

sonrich

• Jr. Member
  • **
melkvrij symbool op de produkten
« Gepost op: september 06, 2014, 15:39:34 »
hallo , ik heb sinds kort een lactose intolerantie , als ik dan produkten koop met het melkvrij symbool op is dit dan goed
volgens de dietiste mag ik wel gewoon jonge kaas op mijn brood is , dat is nl van koemelk

maar als er op een verpakking geen melkvrij symbool staat ,maar bij de allergie info niks staat over melk /lactose is het dan ook goed ???????????

ik ben er nog niet zo in thuis

LauraV

• Sr. Member
  • Geslacht: Vrouw
Re:melkvrij symbool op de produkten
« Reactie #1 Gepost op: september 06, 2014, 16:32:32 »
Er is een melkvrij symbool, geen lactosevrij symbool. Kaas is bewerkt en het lactosegehalte is een stuk lager dan bij gewone melk. Hetzelfde geldt ook voor zure melkproducten. Of je er tegen kunt, is een kwestie van uitproberen. Het kan best zijn dat je bijvoorbeeld jonge kaas niet kunt hebben, maar belegen of oud wel. Of dat koe niet lekker valt, maar geit of schaap weer wel. Uitproberen dus.

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
« Reactie #2 Gepost op: september 06, 2014, 16:33:55 »
Als er in de ingrediŽnten niets staat van melk of melkproducten (wei or weipoeder worden regelmatig gebruikt) en ook bij de allergie informatie staat niets vermeld over melk, dan kun je er redelijkerwijs van uit gaan dat het product lactosevrij is.
In kaas zit een beetje lactose. Als je jonge kaas niet verdraagt kun je oude kaas proberen, als de kaas rijpt neemt het lactosegehalte af.
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugť in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

sonrich

• Jr. Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: september 06, 2014, 16:38:54 »
maar als er dan alleen het melkvrij symbool staat is dat dan goed voor een lactose intolerantie??

LauraV

• Sr. Member
« Reactie #4 Gepost op: september 06, 2014, 16:53:26 »
Ja, want dan zijn er geen melkproducten gebruikt. Dus geen lactose.

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #5 Gepost op: september 06, 2014, 17:06:43 »
..
volgens de dietiste mag ik wel gewoon jonge kaas op mijn brood is , dat is nl van koemelk
..
In koemelk zit ook lactose.

In alle melk die afkomstig is van zoogdieren zit lactose. Dus ook in geitemelk, schapemelk, paardemelk en koemelk.

Je kunt het beste producten kopen waar een melkvrij teken opstaat, dat maakt het wat gemakkelijker voor je,
Met kaas is het zoals MathFox al schreef. In jonge kaas zit nog een beetje lactose, hoe ouder de kaas wordt des te minder lactose zit erin.
In (extra) belegen en oude kaas zit eigenlijk geen lactose meer.

Ga ook eens naar de volgende site om iets meer over lactose intolerantie te lezen:
http://www.lactosevrijgenieten.nl/page/help-ik-ben-lactose-intolerant

Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl