Auteur Topic: glutenvrije brownies van Jamie Oliver  (gelezen 3431 keer)

JosjeC

• Gold Member
glutenvrije brownies van Jamie Oliver
« Gepost op: juli 14, 2014, 16:39:35 »
Ik ben uitgegaan van dit recept van Jamie Oliver: http://www.jamieoliver.com/recipes/chocolate-recipes/bloomin-brilliant-brownies

Ik nam het halve recept en dat heb ik gebakken op de bodem van een 30 cm cakevorm, omdat ik geen brownie vorm had, prima gelukt. Bekleed de cakevorm wel met bakpapier dat je over de randen van de lange kant laat hangen, dan kan je hem daar straks mee uit de vorm tillen, warm is hij erg breekbaar.

ingrediŽnten:

-125 gram ongezouten roomboter
-100 gram pure chocolade 70% cacao in stukjes
-40 gram gezeefde cacao
-32,5 gram rijstbloem (ja sorry het is het halve recept, maar 32 of 33 gram is vast ook goed.
-2,4 gram bakpoeder (wederom sorry, dit is het halve recept, als je van die meetlepeltjes met 'teaspoon' hebt moet je een halve teaspoon nemen, dit is wel een stuk meer dan onze theelepeltjes)
-Vulling naar wens: ik nam 70 gram gehakte noten, maar Jamie heeft ook nog andere ideeŽn. zie recepten op internet.
-2 eieren
-180 gram basterdsuiker
-Ik nam nog een snufje zout, maar Jamie vindt dat niet nodig zag ik later.

aanwijzingen:
-verwarm de oven voor op 180 graden, en bekleed eerst je bakvorm met bakpapier, zijkantjes invetten
-smelt de chocolade en de boter au bain marie en roer goed door elkaar, voeg de noten toe en hou warm
-roer alle droge ingrediŽnten door elkaar in een kom
-klop de eieren los in een kommetje
-voeg de ingrediŽnten uit de 3 kommetjes bij elkaar en roer tot alles goed gemengd is (ik deed dit in mijn nieuwe keukenmachine, wat helemaal geen tijd bespaarde, omdat ik de hele tijd heb staan kijken hoe mooi hij dat door elkaar roerde). Meng eerst de vaste ingrediŽnten met het chocolademengsel, want ik las onder het recept van Jamie in de commentaren dat bij sommige mensen de eieren gingen stollen door de warmte van de chocolade.
-Giet het beslag in de vorm en bak ongeveer 25 minuten
-til de brownie aan het bakpapier uit de vorm (pas op wat hij is heel kwetsbaar) en laat hem afkoelen (als je daar het geduld voor hebt).
-snij in rechthoekige stukjes, als het goed is is heeft de buitenkant een korst en is het midden lekker zacht en plakkerig.

LauraV

• Sr. Member
  • Geslacht: Vrouw
Re:glutenvrije brownies van Jamie Oliver
« Reactie #1 Gepost op: juli 15, 2014, 07:51:56 »
Josje! Held!!! Geweldig!!! Dankjewel. Even chocola halen en ideaal voor chicobehoeftedagen. Of misschien als er bezoek komt.

JosjeC

• Gold Member
« Reactie #2 Gepost op: juli 15, 2014, 08:05:56 »
Volgens mij is Jamie de held, het enige dat ik gedaan heb is bloem vervangen door rijstebloem. Ze zijn trouwens wel extreem machtig. Ik haalde hier 10 stukjes uit en 1 is echt genoeg.

Nog een tip: ik zat even naar de commentaren onder het recept te lezen, en veel mensen menen dat de baktijd te kort is omdat hij zelfs na de dubbele baktijd nog steeds vloeibaar lijkt. Maar dat hoort dus. Er zitten heel veel dingen in die bij 180 graden vloeibaar zijn, pas als hij goed is afgekoeld wordt hij zo stevig dat je hem in blokjes kan snijden. En dan is hij van binnen nog steeds vrij zacht, maar wel zo stevig dat je van een stukje kunt afhappen. Ik zag later zelfs dat Jamie vindt dat je hem eerst in de vorm moet laten afkoelen. Dat had ik niet gedaan omdat ik ook aan de zijkantjes een korstje wilde en met beleid uit de vorm tillen ging goed. Ik heb hem vanwege dat het hier in huis warm was even in de koelkast gezet om voldoende te koelen.

En neem echt chocola met minstens 70% cacao, gewone pure chocolade is maar 50%. Ik had Tony Chocolonely.

Pallas

• Full Member
« Reactie #3 Gepost op: juli 15, 2014, 23:54:50 »
Tony kan gluten bevatten staat er op de reep. Voor mij gaat geen enkele reep goed, ik maak een brownie recept met cacao.

JosjeC

• Gold Member
« Reactie #4 Gepost op: juli 16, 2014, 07:29:39 »
Tony Chocolonely staat in het Livaad als BG1? Op het etiket blijkt inderdaad te staan bevat mogelijk gluten. Volgens mij stond er eerst bevat mogelijk sporen van gluten... Waar moet ik nu van uit gaan? Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat het meer een soort indekken was, maar nu ga ik twijfelen.

Dat zou wel balen zijn trouwens, als dat niet meer kan, mooie doelstelling heeft Tony en het is lekkere chocola.

JosjeC

• Gold Member
Re: glutenvrije brownies van Jamie Oliver
« Reactie #5 Gepost op: juli 24, 2016, 13:38:52 »
mmm, deze ga ik zo maar weer eens maken. Komende tijd veel uitstapjes in het vooruitzicht heb ik iets lekkers om mee te nemen (en natuurlijk een lekker stukje bij de thee vanmiddag  :D)