Auteur Topic: Vanavond uitzending over hype glutenvrij op RTL 4  (gelezen 2433 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Vanavond uitzending over hype glutenvrij op RTL 4
« Gepost op: juni 24, 2014, 18:20:55 »
Bron: www.glutenvrij.nl

Vanavond 24 juni in Editie NL: aandacht voor de glutenvrij hype

Vanavond besteedt Editie NL van RTL4 aandacht aan de hype rond glutenvrij, met medewerking van de NCV. Aanleiding is de toename van het glutenvrije aanbod in supermarkten.

De Nederlandse Coeliakie Vereniging (NCV) heeft de redactie van Editie NL informatie verschaft over de zin en onzin van de glutenvrije hype. En dat de toename van glutenvrije producten in de supermarkt niet heeft geleid tot prijsverlaging. Professor Chris Mulder VUmc Amsterdam zal namens de NCV zijn visie op de glutenvrij hype toelichten.

Editie NL wordt vanavond uitgezonden van 18:16 tot 18:34 op RTL4. 
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

petraw

• Gold Member
Re:Vanavond uitzending over hype glutenvrij op RTL 4
« Reactie #1 Gepost op: juni 24, 2014, 18:34:52 »
Helaas, te laat......

Smulrol

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: juni 24, 2014, 18:36:02 »
VU arts is nogal streng in de leer zonder ruimte voor grijs gebied tussen klachten en geslaagde biopsie geloof ik

Smulrol

• Jr. Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: juni 24, 2014, 18:36:30 »
Helaas, te laat......
Je kan er via interwebs terug kijken

Wish

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: juni 24, 2014, 18:43:08 »
VU arts is nogal streng in de leer zonder ruimte voor grijs gebied tussen klachten en geslaagde biopsie geloof ik
Dat idee heb ik helemaal niet, waar baseer je dat op?

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #5 Gepost op: juni 24, 2014, 19:29:41 »

Dat komt misschien zo over als je maar 2 regels mag zeggen in een tv uitzending.  ;)

In het echt is dr. Mulder van het VUmc de meest vooraanstaande arts van ons land op het gebied van coeliakie, glutensensitiviteit en PWAGs; hij zamelt op eigen initiatief geld in voor meer onderzoek naar coeliakie. http://aquatuliptour2014.alvarum.com/chrismulder
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

LauraV

• Sr. Member
« Reactie #6 Gepost op: juni 24, 2014, 20:13:32 »
Gelukkig staat het item online! http://www.rtlnieuws.nl/editienl/laatste-videos-editienl/pas-op-voor-glutenvrij-hype

Wel een grappig dingetje, hoor het scepsis van de verslaggever er ook nog best wel in. En volgens mij is die arts niet zo heel erg streng hoor, maar inderdaad: hij had twee zinnen de ruimte. En het klopt ook. Ik kan echt niemand glutenvrij eten aanraden, tenzij het echt niet anders kan. Wat een gedoe zeg....

Smulrol

• Jr. Member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: juni 24, 2014, 20:36:09 »
Dat idee heb ik helemaal niet, waar baseer je dat op?
Op wat hij zei in de uitzending, ik ken de man niet persoonlijk

yvonnezet

• Gold Member
« Reactie #8 Gepost op: juni 24, 2014, 21:14:20 »
Vooral opvallend de reclame van het glutenvolle!!!! bier vooraf!!!! :P
Moeder van Susanne(14-10-1998) en Isabelle(27-11- 2000). Bij Isabelle in maart/mei 2006 veel antistoffen gluten in bloed. In juni 2006 biopt, geen afwijkingen. Toch op glutenvrij dieet. Sinds okt 2006 ook tarwezetmeelvrij en in januari 2007 definitief coeliakie vastgesteld na kleuring van biopt.

Annikka

• Gold Member
« Reactie #9 Gepost op: juni 26, 2014, 15:25:33 »
Dat het nu een 'hype' is vind ik soms lastig. Ik heb geen officiŽle diagnose, dus kan gemakkelijk worden aangezien voor iemand die glutenvrij eet omdat het zo 'in' is.
Als ik het er al eens met iemand over heb, zeg ik dat ik dit dieet nooit vrijwillig zou doen. Ik bakte heerlijk glutenvol brood, bakte sowieso graag en verder kan ik met mijn overgevoeligheid nog maar weinig eten.
Als ik gezond was geweest dan had ik veganistisch gegeten uit idealisme. Dat dat niet meer vind ik soms nog steeds moeilijk.
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

Wish

• Jr. Member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: juni 26, 2014, 20:37:58 »
Op wat hij zei in de uitzending, ik ken de man niet persoonlijk
:D Daar ging ik ook niet van uit dat je hem persoonlijk zou kennen! Mag aannemen dat je hetzelfde bedoelde als Smulrol en streng in de leer zijn?