Auteur Topic: Glutenallergie of glutenintolerantie......een groot verschil.  (gelezen 7928 keer)

poekje

• Full Member

duCOQUELICOT

• Newbie
  • *
Re:Glutenallergie of glutenintolerantie......een groot verschil.
« Reactie #1 Gepost op: juni 17, 2014, 21:49:53 »
^Hť, dat is mijn blog! Ik zag dat ik opeens vandaag wat meer verkeer had dan normaal, ben even de referees gaan checken. Leuk dat jullie me gevonden hebben :)

Wish

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: juni 24, 2014, 19:36:47 »
Bedankt dat je dit met ons hebt willen delen, ik ben al helemaal klaar met dat bedrijf! Wie denken ze wel niet dat ze zijn??!

W

• Jr. Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: september 09, 2014, 23:32:45 »
Helaas kom ik dit vaker tegen.  Hoe erg allergisch ben je vragen ze dan.
Ik zeg dus altijd heel erg.  ;)
Komt denk ik ook door de hype om gv te eten. Willen wel deels maar als t beter uit komt dan niet. 
Zo bestellen sommige bij een restaurant wel gv brood en saus maar dat de frietjes 'besmet' zijn vinden ze niet erg.

JosjeC

• Gold Member
« Reactie #4 Gepost op: september 10, 2014, 15:02:38 »
Grappig genoeg zijn er mensen die menen dat allergie erger is dan intolerantie, maar ook mensen die menen dat allergie juist minder erg is dan intolerantie. En in feite is het geen allergie en geen intolerantie, maar een auto-immuunziekte. Misschien moeten patiŽnten gewoon het woord coeliakie gaan gebruiken?

duCOQUELICOT

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: september 11, 2014, 14:45:48 »
Josje, ik denk dat dat zeker zou werken, ware het niet dat mensen het woord coeliakie vaak helemaal niet kennen. Mensen kennen echter wel glutenallergie, dus ik neem als compromis toch maar glutenintolerantie. Glutenallergie bestaat inderdaad helemaal niet, zoals ik ook al aankaartte in mijn blog. Het ergert me mateloos dat mensen dat woord gebruiken, niet alleen omdŠt het niet bestaat maar omdat mensen over allergieŽn vaak nogal luchtig doen.

Een intolerantie zegt veel mensen ook niets, maar dan heb ik in ieder geval het woord 'gluten' genoemd. Ook om duidelijk te maken dat ik niet glutenvrij eet uit een of andere modegril. Het probleem met zeggen 'Ik heb coeliakie' is dat het vaak oplevert dat mensen je nogal glazig aanstaren. Dat is ook niet het doel wat je wil bereiken.

Smulrol

• Jr. Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: september 11, 2014, 15:42:06 »
Josje, ik denk dat dat zeker zou werken, ware het niet dat mensen het woord coeliakie vaak helemaal niet kennen. Mensen kennen echter wel glutenallergie, dus ik neem als compromis toch maar glutenintolerantie. Glutenallergie bestaat inderdaad helemaal niet, zoals ik ook al aankaartte in mijn blog. Het ergert me mateloos dat mensen dat woord gebruiken, niet alleen omdŠt het niet bestaat maar omdat mensen over allergieŽn vaak nogal luchtig doen.

Een intolerantie zegt veel mensen ook niets, maar dan heb ik in ieder geval het woord 'gluten' genoemd. Ook om duidelijk te maken dat ik niet glutenvrij eet uit een of andere modegril. Het probleem met zeggen 'Ik heb coeliakie' is dat het vaak oplevert dat mensen je nogal glazig aanstaren. Dat is ook niet het doel wat je wil bereiken.
volgens mij weten de meeste mensen toch wel dat sommige allergieen een dodelijke reactie geven, zoals bij pinda's

koekie8

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #7 Gepost op: september 11, 2014, 15:50:51 »
volgens mij weten de meeste mensen toch wel dat sommige allergieen een dodelijke reactie geven, zoals bij pinda's
Dat was ook mijn gedachte. Een allergie wordt volgens mij juist wel heel serieus genomen.
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.

JosjeC

• Gold Member
« Reactie #8 Gepost op: september 11, 2014, 15:53:55 »
Mensen kijken je glazig aan omdat niemand (ook patienten niet) het woord coeliakie gebruikt. Het glutenvrije dieet voor coeliakie is vrij duidelijk omschreven.

Hoewel je dan ook wel weer problemen krijgt dat toch ook binnen de glutenvrijen met coeliakie mensen zijn die strenger en minder streng mee om gaan of mee om moeten gaan (denk aan gv tarwezetmeel) Ik kende iemand die zeer zwaar smokkelde, volgens haar kreeg ze daar geen last van. Eerlijk gezegd zag ze er uit als de traditionele coeliakiepatient, ondanks het 'glutenvrije' dieet. Dat soort mensen maakt het dan misschien ook weer lastiger voor mensen die het dieet wel strikt handhaven. 'Want zij krijgt daar toch ook geen last van?' Dus dan hou je toch weer dezelfde verwarring als met intolerantie en allergie.

LauraV

• Sr. Member
« Reactie #9 Gepost op: september 11, 2014, 15:55:14 »
Ik zeg altijd dat ik absoluut niet tegen gluten kan. Wat het dan is, dat laat ik lekker in het midden. Meer hoeft de kok wat mij betreft ook niet te weten...  ;)

JosjeC

• Gold Member
« Reactie #10 Gepost op: september 11, 2014, 15:55:51 »
Dat was ook mijn gedachte. Een allergie wordt volgens mij juist wel heel serieus genomen.

Ja, maar ik ken dus iemand met een door een alternatieve genezer vastgestelde 'glutenallergie'. Die hoeft volgens eigen zeggen niet zo strikt als mensen met een intolerantie.

JosjeC

• Gold Member
« Reactie #11 Gepost op: september 11, 2014, 15:56:57 »
Ik zeg altijd dat ik absoluut niet tegen gluten kan. Wat het dan is, dat laat ik lekker in het midden. Meer hoeft de kok wat mij betreft ook niet te weten...  ;)

Zo doe ik het ook, en ik weet dus eigenlijk nog helemaal niet of ik wel of niet tegen gluten kan. Maar dat hoeft die kok natuurlijk niet te weten. En ik vind ook dat ik het wel een beetje verplicht ben aan mensen die er direct heel ziek van worden om e.a. strikt te handhaven. Want die mensen die zwaar smokkelen verpesten het eigenlijk wel een beetje voor mensen die niet anders kunnen.

Ik heb trouwens geen idee wat er nu zou gebeuren als ik gluten binnen krijg. Ik begrijp dat als het inderdaad coeliakie zou zijn je wel gevoeliger wordt? Misschien moet ik het eens uit proberen. Zou ik daar wat van merken na bijna 5 maanden strikt dieet?

LauraV

• Sr. Member
« Reactie #12 Gepost op: september 11, 2014, 16:00:00 »
Zo doe ik het ook, en ik weet dus eigenlijk nog helemaal niet of ik wel of niet tegen gluten kan. Maar dat hoeft die kok natuurlijk niet te weten.

Ik heb geen coeliakie, maar wel echt darmen die niet van gluten houden. Mijn mond is overigens een ander verhaal.... Op lange termijn zou er geen schade zijn, wel op korte termijn en middellange termijn als ik veel fouten maak. Ik merk het een uur of twee na het eten, dat duurt variŽrend van een paar uur tot een paar dagen en het is gewoon vervelend. Als ik veel fouten blijf maken, word ik gewoon steeds moeier en dat is nog veel vervelender. Heb geen zin meer om dagenlang te moeten slapen om een avondje naar een verjaardag te kunnen gaan.

fish

• Sr. Member
« Reactie #13 Gepost op: september 12, 2014, 20:11:18 »
Of nog zo'n onnozele  :z reactie: oh heb jij gluten?
Dus zeg je tegen de kok, ik heb gluten, kunt u dit glutenvrij maken....... :D mensen luisteren nog niet half, veel te veel gedoe.
November 2006 na jarenlang sudderende klachten: diagnose coeliakie, marsh 3b, tevens lactose beperking.

Krokeledokus

• Jr. Member
  • **
    • www.rijstwafel.wordpress.com
« Reactie #14 Gepost op: september 14, 2014, 09:24:44 »
Ja, gisteren uit eten geweest met familie. Wordt er aan mijn zusje gevraagd: jij hebt geen gluten he. :-) Haha. Hij bedoelde jij eet niet glutenvrij...
Sinds 2001 langzaamwerkende schildklier, 30 december 2013 diagnose Coeliakie, 1 januari 2014 glutenvrij. -> www.rijstwafel.wordpress.com <-