Auteur Topic: Wat zijn tarwederivaten (MDG's)  (gelezen 10261 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Wat zijn tarwederivaten (MDG's)
« Gepost op: juni 10, 2014, 10:46:55 »
Sommige mensen met coeliakie worden ziek door tarwe-derivaten. Dat zijn afgeleiden van tarwe (officieel heet het 'hydrolysed wheat'). De hoeveelheid gluten hierin is doorgaans heel klein.

In het verleden dacht men dat iedereen met coeliakie het kon verdragen. Maar inmiddels komt men erachter dat dat toch niet zo is (kennelijk zijn er uitzonderingen op de regel...). Bovendien heeft het RIKILT (onderdeel Wageningen UR) aangetoond dat in producten waar tarwederivaten vooraan staan (zoals in snoepjes) een kleine hoeveelheid gluten aantoonbaar is, tussen 3 en 10 ppm. Die producten zijn glutenvrij (want het blijft onder 20 ppm). Maar ze vormen een risico voor de meest gevoelige groep/ voor mensen die niet in de gaten hebben dat ze gluten gaan 'stapelen' /voor mensen die op bepaalde momenten in hun leven gevoeliger zijn voor gluten (bv. net na de diagnose, of juist na verloop van tijd, of na een dieetfout, of bij mensen die klachten houden).

Over tarwe-derivaten doen veel indianenverhalen de rondte. En de terminologie helpt ook niet mee. Want de lijst stoffen die je kunt maken met tarwe(zetmeel) als basis, is best lang, en bestaat niet alleen uit maltodextrine, glucose en dextrose. Deze stoffen zijn meestal afkomstig van tarwe:

-   glucose(stroop)
-   dextrose
-   maltodextrine
-   fructose(stroop)
-   karamel (kleurstof E150)
-   mannitol (zoetstof E421)
-    xylitol (zoetstof E967)
-    sorbitol (zoetstof E420)
-    maltitol (zoetstof E965)
-    erythritol (zoetstof E968)

En daarnaast ook deze:

-   ascorbinezuur/ vitamine C (antioxydant E300)
-   melkzuur (voedingszuur E270)
-   mononatriumglutamaat, MSG, natriumglutamaat, ve-tsin (smaakversterker E621)
-   natriumascorbaat  E301 (antioxydant)
-   calciumascorbaat E302 (antioxydant)
-   erythorbinezuur E315 (antioxydant)
-   natriumerythorbaat, natriumisoascorbaat E316 (antioxydant)
-   citroenzuur E330 (voedingszuur)
-   caroteen, gemengd caroteen, beta-caroteen, alfa-caroteen, gamma-caroteen, provitamine A E160a (kleurstof met dextrose als draagstof)
-   glutaminezuur (E620), glutamaat (E621 t/m E625), glutacid, glutaton, glutaminol (smaakversterkers)

Ik hoop dat het RIKILT ook de volgende stappen gaat zetten, en kijkt welke leveranciers er zijn van tarwederivaten, en hoe zuiver dit is (er kan namelijk meer of minder gluten in zitten, en het kan gemengd worden met maisderivaten) en of bovenstaande lijst nog verder aangevuld kan worden (ik weet bv. niet of de smaakversterkers E630 t/m E637 ook van tarwe gemaakt kunnen worden).

Het RIKILT kan gluten meten vanaf 3 ppm. Hierdoor is gluten alleen boven deze grens aantoonbaar. Mijn zoontje en ik worden ook ziek als de mdg's verder naar achteren op het etiket staan, tussen 0 en 3 ppm dus.

Als je zo'n benaming tegenkomt op het etiket, kan het gemaakt zijn van tarwe, maar ook van iets anders, aardappel, rijst, mais bv. De fabrikant kan je hierover uitsluitsel geven (dat geldt vooral voor het eerste rijtje, bij het tweede rijtje wordt het moeilijker en zal de hoeveelheid gluten ook lager zijn).

Over het algemeen is de prijs bepalend voor de herkomst. Tot 2010/2011 was in ons land glucose van mais goedkoper dan glucose van tarwe (en van glucose kun je weer al die andere stoffen maken). Daarna werd glucose van tarwe goedkoper. Op dit moment is het dus meestal afkomstig van tarwe. In de VS ligt dat overigens anders, daar wordt veel mais verbouwd en dat is daar goedkoper als grondstof.

Hoewel fabrikanten het op het etiket moeten vermelden als een ingredient afkomstig is van tarwe of een ander glutenhoudend graan, is een uitzondering gemaakt voor tarwederivaten: de herkomst van tarwederivaten hoeft NIET op het etiket te staan volgens de huidige wetgeving. In Scandinavische landen zetten veel fabrikanten de herkomst van glucose, dextrose, maltodextrine ed wel op het etiket, zelfs al is het niet verplicht.   

Bij producten met tarwederivaten maakt het uit:
- hoe gevoelig ben je (en dat kan in de loop van de tijd weer veranderen)
- hoeveel (gram) zit erin (staat het vooraan bij de ingrediŽnten, of verder naar achteren)
- hoeveel gluten zit erin (is het gemengd met mais, dan is het glutengehalte lager; het glutengehalte van tarwederivaten -als grondstof- kan oplopen tot 45 ppm)
- hoeveel eet je ervan (3 dropjes of een hele zak)
- wat voor tarwederivaat is het: maltodextrine bevat doorgaans meer gluten dan glucose (na 1 keer hydrolyse van tarwezetmeel ontstaat maltodextrine; na een volgende keer hydrolyse ontstaat glucose; bij elke verwerkingsstap vermindert de hoeveelheid gluten, zie http://www.livaad.nl/kaart.htm).

Overigens zijn er betere testen in de maak om de hoeveelheid gluten in gehydrolyseerde tarwe beter aan te tonen (zoals in MDG's dus). De huidige testen meten hele gluteneiwitten, en in gehydrolyseerde tarwe zitten juist veel glutendeeltjes die de huidige testen niet goed kunnen meten. Eerst dacht men, we zien ze niet, dus ze zijn er niet. Maar nu komt men erachter dat ze er toch wel zijn, alleen dan in stukjes geknipt, en als je ze in contact brengt met darmvlokken, volgt er nog steeds een auto-immuunreactie (waar je ziek van kunt worden, maar je hoeft het niet altijd te merken). Dus in werkelijkheid kan de hoeveelheid gluten ook wat hoger zijn dan de huidige testen kunnen meten.
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

rinskje

• Jr. Member
  • **
Re:Wat zijn tarwe-derivaten (MDG's)
« Reactie #1 Gepost op: juni 10, 2014, 17:12:53 »
Dat is een pittige lijst Tine!! Dus zo puur en onbewerkt mogelijk eten.
In actavis zit idd mannitol, ik ga de herkomst navragen.

kakikarin

• Full Member
  • Coeliakie marsh 3b feb 2007 gv, hypothyreoidie
« Reactie #2 Gepost op: juni 11, 2014, 10:12:50 »
Bedankt Tine, helder en duidelijk
KArin, sinds Febr. 2007 coeliakie, marsh 3b
hypothyreoidie. En RA

Sailizzy

• Jr. Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: augustus 18, 2014, 17:47:47 »
Hartelijk bedankt Tine, ik ben weer een stuk wijzer geworden. Ik zocht eigenlijk margarine zonder lactose en kwam Bio+ tegen, die prima leek. Toch klachten en ik snapte niet waarom. Ben gluten- en lactose intolerant, vandaar

Annikka

• Gold Member
« Reactie #4 Gepost op: augustus 21, 2014, 15:07:35 »
In wajang zit tegenwoordig lupine eiwit en dat zit bij mij ook in de verdachte hoek.
Ik gebruik nu kokosolie als margarine voor op crackers/brood. Ik neem meestal de ontgeurde en bij zoet beleg de soort met kokossmaak.
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

Elize_91

• Full Member
« Reactie #5 Gepost op: augustus 22, 2014, 08:41:04 »
Bweh... Ik word echt niet blij van zo'n lijst. Toch bizar dat op zoveel plaatsen gluten verborgen zitten.
Ik ben heel benieuwd naar de betere testen strakjes.

Bedankt voor de info Tine!
Na zo goed als mijn hele leven buikklachten gehad te hebben kreeg ik op 21 januari 2013 de diagnose coeliakie Marsh 3b.
Volg mijn glutenvrije studentenleven op http://storiesofacoeliac.com/.

Sailizzy

• Jr. Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: augustus 22, 2014, 09:36:01 »
In wajang zit tegenwoordig lupine eiwit en dat zit bij mij ook in de verdachte hoek.
Ik gebruik nu kokosolie als margarine voor op crackers/brood. Ik neem meestal de ontgeurde en bij zoet beleg de soort met kokossmaak.
Bedankt voor de tip, dat kan ik ook eens proberen. Waar haal je deze kokosolie?

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
« Reactie #7 Gepost op: augustus 22, 2014, 11:00:51 »
Ik vond een pot bij de Jumbo. Het is wit vast vet.
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugť in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

koekie8

• Gold Member
« Reactie #8 Gepost op: augustus 22, 2014, 14:28:12 »
Tegenwoordig koop je kokosolie/kokosvet op steeds meer plaatsen. Ook de AH heeft het hier en je kunt het kopen in natuurvoedingswinkels en via (glutenvrije) webshops. Als er "extra vierge" op staat, is het volgens mij altijd kokosolie met kokosgeur en -smaak. De ontgeurde versies ruiken nergens naar en smaken dus ook niet naar kokos.
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.

Sailizzy

• Jr. Member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: augustus 22, 2014, 15:18:49 »
Tegenwoordig koop je kokosolie/kokosvet op steeds meer plaatsen. Ook de AH heeft het hier en je kunt het kopen in natuurvoedingswinkels en via (glutenvrije) webshops. Als er "extra vierge" op staat, is het volgens mij altijd kokosolie met kokosgeur en -smaak. De ontgeurde versies ruiken nergens naar en smaken dus ook niet naar kokos.
Allebei hartelijk bedankt, ik heb een Jumbo en een Appie in de buurt. Moet gaan lukken

Annikka

• Gold Member
« Reactie #10 Gepost op: augustus 24, 2014, 04:43:16 »

Ik koop het meestal bij De Tuinen. Bij hen is er regelmatig een leuke aanbieding van kokosolie,
In de koude maanden vind ik kokosolie niet fijn om mee te smeren, dan is het te hard.
Ik gebruik dan liever een goedkope halvarine van Lidl of Jumbo.
Ik ben niet extreem lactose intolerant en ik maak soms een mix van roomboter met zonnebloemolie. Dat is in de wintermaanden beter smeerbaar en dan heb je niet de toevoegingen van de goedkope halvarines.
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

Sailizzy

• Jr. Member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: augustus 26, 2014, 00:13:23 »
Ik koop het meestal bij De Tuinen. Bij hen is er regelmatig een leuke aanbieding van kokosolie,
In de koude maanden vind ik kokosolie niet fijn om mee te smeren, dan is het te hard.
Ik gebruik dan liever een goedkope halvarine van Lidl of Jumbo.
Ik ben niet extreem lactose intolerant en ik maak soms een mix van roomboter met zonnebloemolie. Dat is in de wintermaanden beter smeerbaar en dan heb je niet de toevoegingen van de goedkope halvarines.
Ik heb ondertussen kokosolie gevonden bij AH. Ik heb het al uitgeprobeerd en ik heb er geen problemen mee. Helaas wel van margarine, maakt niet uit welk merk. En roomboter is helemaal een probleem. Ook oude kaas, waar maar weinig lactose in zit. Ik schijn dus heel gevoelig te zijn en zit dus vaak met maag- en darmpijn. Het is iedere keer opnieuw uitproberen en onthouden . Misschien een goed idee om een lijst aan te leggen, voor het geval dat een ander boodschappen voor me moet doen.
 Gisteren kreeg ik trouwens een grote verrassing: Appie heeft het assortiment glutenvrij heel erg uitgebreid, onder andere met Cosenza producten. Ik ga nu een bruinbrood proberen te bakken. Lijkt me heerlijk na al dat witbrood.

Annikka

• Gold Member
« Reactie #12 Gepost op: augustus 26, 2014, 09:27:45 »
Ik hoor bij de extra gevoeligen qua gluten en ik krijg een glutenreactie op de producten die ik van dit merk heb uitgeprobeerd. Te weten de rijstwafels en de cornflakes.

Sailizzy

• Jr. Member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: augustus 26, 2014, 13:39:27 »
Ik hoor bij de extra gevoeligen qua gluten en ik krijg een glutenreactie op de producten die ik van dit merk heb uitgeprobeerd. Te weten de rijstwafels en de cornflakes.
Consenza heb ik nog niet geprobeerd, maar de enige rijstwafel die ik verdraag is het AH merk met zeezout, in groenig blauwe verpakking. Ze zijn officieel niet eens glutenvrij, maar schijnen het toch te zijn.

Annikka

• Gold Member
« Reactie #14 Gepost op: augustus 26, 2014, 19:28:57 »
De rijstwafels van Puur en Eerlijk van AH krijg ik ook een glutenreactie van.