Auteur Topic: Overgewicht bij kinderen met coeliakie verdwijnt door glutenvrij eten  (gelezen 2253 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Overgewicht bij kinderen met coeliakie verdwijnt door glutenvrij eten
« Gepost op: februari 26, 2015, 20:32:26 »
Kinderen met overgewicht en obesitas hebben net zo vaak coeliakie als andere kinderen (iets meer dan 1% in dit Italiaanse onderzoek). Door glutenvrij te eten kan het gewicht snel gaan dalen.

J Pediatr Gastroenterol Nutr. 2015 Mar;60(3):405-407.

Coeliac Disease Screening Among a Large Cohort of Overweight/Obese Children.

Nenna R1, Mosca A, Mennini M, Papa RE, Petrarca L, Mercurio R, Montuori M, Piedimonte A, Bavastrelli M, De Lucia IC, Bonamico M, Vania A.

Coeliac disease (CD) is a chronic, gluten-dependent enteropathy with a prevalence of approximately 1% in Western countries. Up to now, CD has been described only in sporadic cases of obesity. Our study aimed to evaluate retrospectively CD prevalence in a large series of overweight/obese children and adolescents. Among the 1527 overweight/obese children and adolescents consecutively evaluated, 17 (7 boys, 1.11%) were positive for serology and showed villous atrophy. In all of the patients with CD a well-balanced gluten-free diet was started, and a loss of weight rapidly obtained. Our study demonstrates that CD prevalence in overweight/obese children is similar to the general paediatric population in Italy.

Bron: Pubmed

Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

LauraV

• Sr. Member
Re:Overgewicht bij kinderen met coeliakie verdwijnt door glutenvrij eten
« Reactie #1 Gepost op: maart 01, 2015, 00:49:25 »
Als volwassene kan ik dat beamen. Suikerspiegel is bij mij door het gv eten een stuk stabieler geworden. Mijn lijf vraagt niet meer constant om voedsel.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #2 Gepost op: maart 10, 2015, 19:32:05 »
Inmiddels heb ik de hele studie gelezen en het blijft een boeiend onderwerp. Dit Italiaanse onderzoek vergelijkt het gewicht van kinderen met coeliakie met dat van gezonde kinderen. De onderzoekers vinden geen verschil. Italiaanse kinderen met coeliakie hebben net zo vaak overgewicht/ obesitas als kinderen zonder coeliakie.

Van de 1527 kinderen die het ziekenhuis bezochten vanwege overgewicht of obesitas, bleken er 17 coeliakie te hebben. Dat is 1,11%. Net zoveel als het aantal kinderen bij wie coeliakie werd gevonden op de leeftijd van 6 jaar. Daar zijn gegevens over, omdat in het verleden in ItaliŽ bij schoolgaande kinderen een speekseltest werd afgenomen. De kinderen spuugden op school in een potje, daarna onderzocht het lab of er aanwijzingen waren voor coeliakie. Uit deze speekseltest bleek een prevalentie van 1,2% (uiteraard na een bloedtest en darmonderzoek).

Uit eerdere studies weten we dat bij mensen met coeliakie wel regelmatig ondergewicht voorkomt; bij gezonde personen komt dat vrijwel niet voor.

Hadden de kinderen met coeliakie die te zwaar waren klachten? Achteraf gezien soms wel, soms niet, maar in elk geval niet ernstig genoeg om hierover aan de bel te trekken bij hun arts. Vijf kinderen hadden diarree en/of buikpijn. Twee kinderen hadden een ijzertekort en hoofdpijn. Tien kinderen hadden helemaal geen symptomen die wezen in de richting van coeliakie.

En dan de vraag; hoe ontstaat overgerwicht/ obesitas eigenlijk? Dat valt toch niet te rijmen met darmen die voedingsstoffen niet goed opnemen? Aan het begin van de dunne darm worden nutriŽnten niet goed opgenomen omdat de darmvlokken daar (het sterkst) beschadigd zijn. Maar verderop werken de darmen nog wel en daar worden vetten en energie door het lichaam opgenomen. Dit betekent dat iemand met coeliakie tegelijkertijd te zwaar kan zijn ťn ondervoed.

In de samenvatting van het artikel stond dat alle kinderen met coeliakie die glutenvrij gingen eten, snel gewicht verloren door goed glutenvrij te eten. Dit blijkt echter een te rooskleurige voorstelling. In deze studie neemt het gewicht af bij 24% van de kinderen. Maar tegelijkertijd wordt 41% nog zwaarder dan voorheen. Andere studies laten zien dat coeliakiepatienten die glutenvrij eten in gewicht aankomen. Er is ook een studie waaruit blijkt dat het BMI normaler wordt: mensen met ondergewicht worden vanzelf weer zwaarder door glutenvrij te eten, en mensen met overgewicht worden lichter. De auteurs van dit artikel menen dat je je bij kinderen niet moet blindstaren op het gewicht. Kinderen zijn nog in de groei, dus je zou de verhouding tussen de lengtegroei en het gewicht moeten bekijken. En dan ziet het er opeens veel zonniger uit: bij 6 te zware jonge coeliakiepatienten gaat de Weight To Height Ratio omlaag (dat is een goed teken), bij 1 omhoog (dat is niet goed). Van de andere tien kinderen zijn geen follow-up gegevens bekend.

Van jongeren is bekend dat ze er niet bepaald een gezond eetpatroon op nahouden, coeliakie of niet. Volgens een studie uit 1998 blijkt dat jongeren met coeliakie nog meer eiwitten en vetten binnenkrijgen dan hun leeftijdgenoten. Een uitgebalanceerd glutenvrij dieet, dat is wat kinderen en jongeren nodig hebben, schrijven de auteurs van dit artikel. Een team van artsen en andere deskundigen zou moeten zorgen voor begeleiding en follow-up, om ervoor te zorgen dat deze kinderen (zo) gezond (mogelijk) kunnen opgroeien, en om het risico te verkleinen dat er complicaties ontstaan door de combi overgewicht en coeliakie (de meest voorkomende complicaties zijn diabetes en hart-en vaatziekten) .
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

LauraV

• Sr. Member
« Reactie #3 Gepost op: maart 10, 2015, 20:24:37 »
Het klinkt heel logisch allemaal. het is ook ongeveer wat ik voelde. Bleef maar eten, want mijn lijf vroeg daar heel hard om, maar nooit het gevoel dat het genoeg is of dat ik energie van het eten kreeg. Kwam wel aan. Ga er in ieder geval vanuit dat dit voor volwassenen ook ongeveer zo werkt.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #4 Gepost op: maart 11, 2015, 14:01:55 »
Het mechanisme zal voor kinderen en volwassenen wel hetzelfde zijn.

Nemen je darmen het eten niet goed op, dan kun je blijven eten, maar de honger verdwijnt niet en je krijgt niet het gevoel dat je verzadigd bent. Je lichaam vraagt ondertussen om voedingsstoffen, er gaat een seintje naar je hersenen dat er gegeten moet worden, om voor aanvoer van voedingsstoffen te zorgen. Een cirkel waar je niet uitkomt, tenzij je de oorzaak vindt en daar iets aan doet.

Honger is ook een bekend symptoom van een dieetfout/ te veel gluten bij coeliakie. Het treedt ook op als je dingen eet die niet vullen (zonder vezels bv, mijn zoontje kon in het verleden wel 8 boterhammen op, gebakken met mais(zetmeel) en zat dan nog niet vol, gelukkig is er nu meer keuze uit meer graansoorten). Aangezien de klachten bij coeliakie hetzelfde zijn als bij glutensensitiviteit, zal daar hetzelfde spelen.

Als je coeliakie hebt, of glutensensitief bent, is een 'uitgebalanceerd eetpatroon' wel nodig. Alleen ziet dat er voor iedereen weer anders uit. Mijn zoon met ondergewicht zal niet hetzelfde eten als iemand met overgewicht. Dus het blijft maatwerk.

Ook speelt mee of/welke tekorten je hebt (ijzer, calcium, vit.D etc.). Daar kun je met je voeding (en leefpatroon) iets aan doen.

Last but not least: wat je kunt eten, wordt ook bepaald door de mate waarin je gevoelig bent voor gluten. De een heeft een groter assortiment om uit de kiezen dan de ander (van een breed assortiment glutenvrij, tot meer beperkt glutenvrij en tarwezetmeelvrij, soms in combinatie met lactosevrij, of zelfs nulgluten).

En dan kunnen er ook nog andere intoleranties spelen, of andere redenen waarom je darmen niet meewerken (darmflora, Crohn, Colitis etc.).

Die darmen van ons zijn watjes. :D