Auteur Topic: iemand een lekker gv recept met rijst voor een peuter?  (gelezen 7912 keer)

2508

• Jr. Member
  • **
iemand een lekker gv recept met rijst voor een peuter?
« Gepost op: april 27, 2014, 15:14:35 »
Van de dietiste begreep ik dat in zilvervliesrijst veel vezels zitten. Onze peuter van twee eet eigenlijk geen rijst. Wel aardappels in alle variaties en pasta, maar rijst gaat er eigenlijk niet in. Voor de afwisseling wil ik dat wel gaan introduceren ook. Zijn er mama's die een lekker recept hebben voor een glutenvrije rijstschotel, ik hoor het graag! 
Dochter geboren apr '12, diagnose coeliakie in jan '14.

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
Re:iemand een lekker gv recept met rijst voor een peuter?
« Reactie #1 Gepost op: april 27, 2014, 16:04:10 »
Met aardappelen en voldoende groente komt je peuter ook aan zijn/haar vezels.

Een paar tips:
* begin met geslepen (witte) rijst; dat is zachter, vraagt minder kauwen en glijdt beter naar binnen.
* veel saus! Dat geeft smaak aan de rijst en maakt ook dat het goed glijdt.
* rijstpudding of rijstvla met fruit?
* of een handje rijst door de soep, in plaats van vermicelli

En je kunt ook eens proberen of de kleine rijst mie (mihoen) lust!
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugť in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

Ajta

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: april 28, 2014, 18:26:52 »
Waarom eet hij dat niet? Gaat het om de smaak, of om de structuur? Rijstepap of rijstpudding?
Coeliakie sinds februari 2008

12cook

• Gold Member
« Reactie #3 Gepost op: april 28, 2014, 19:24:22 »
Mihoen levert totaal geen vezels!

Ik denk aan nasi met pindasaus :-) en zilvervliesrijst.
Goulash met zilvervliesrijst
Kipkerrie ragout met zilvervliesrijst

Juist die sauzen zorgen ervoor dat t makkelijk weg gaat. Succes!

MirjamH

• Gold Member
    • Ik ben glutenvrij
« Reactie #4 Gepost op: april 29, 2014, 09:27:18 »
Wij eten vaak een 'kleine rijsttafel':
rijst, boontjes, satesaus, eitje, komkommer, atjar, seroendeng, enz. Wat er maar in huis in. Soms wordt het meer een combi van een rijsttafel en tapas  ;)
Coeliakie geconstateerd mrt. 2007, na 3 maanden zeer ernstige klachten en 14 jaar hele lichte klachten. Dochter Eva (geboren mei 2008) doet mee aan Prevent CD onderzoek. Wel HLA-DQ8, geen coeliakie. Dochter Mirthe (geboren jan. 2011) coeliakie geconstateerd oktober 2012. http://ikbenglutenvrij.nl

MirjamH

• Gold Member
    • Ik ben glutenvrij
« Reactie #5 Gepost op: april 29, 2014, 09:29:45 »
Deze valt ook in de smaak bij de kinderen: http://www.smulweb.nl/recepten/140970/Kip-in-de-romertopf

Kan je natuurlijk ook gewoon in een braadpan o.i.d. maken.
Coeliakie geconstateerd mrt. 2007, na 3 maanden zeer ernstige klachten en 14 jaar hele lichte klachten. Dochter Eva (geboren mei 2008) doet mee aan Prevent CD onderzoek. Wel HLA-DQ8, geen coeliakie. Dochter Mirthe (geboren jan. 2011) coeliakie geconstateerd oktober 2012. http://ikbenglutenvrij.nl

koekie8

• Gold Member
« Reactie #6 Gepost op: april 29, 2014, 16:47:30 »
Je schreef dat je peuter alle variaties van pasta eet. Dan zou ik voortaan voor pasta gemaakt van volkorenrijst gaan, ik vermoed dat dat vezelrijker is dan de pasta gemaakt van mais en witte rijst. Rizopia verkoopt het: http://www.glutenvrijewebshop.nl/rizopia.html.

Waarom vindt je peuter rijst niet lekker? Als we dat weten, is het gemakkelijker om een recept te bedenken dat in de smaak zal vallen.
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.

zoekende mama

• Sr. Member
« Reactie #7 Gepost op: april 29, 2014, 18:28:13 »
Rijst lekker doorkoken en nat houden dat het een pap word.scheutje melk.
Appeltje of peertje erbij voegen zodat het wat zachter word.
eventueel met wat suiker enof kaneel.

2508

• Jr. Member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: april 30, 2014, 13:57:56 »
Bedankt voor jullie tips en reacties.
En op de vraag waarom ze het niet lekker vindt... geen idee:-)! Ze kan best goed praten maar dat legt ze me niet haarfijn uit. Wil er ook niet teveel nadruk op leggen, ze is een goede eter en mag van mij gerust iets wat minder lekker vinden. Ik ben benieuwd, vanavond rijst met boontjes en pindasaus met kokosmelk op het menu. Kroepoek en hamblokjes erbij...

2508

• Jr. Member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: mei 01, 2014, 14:57:11 »
Nou, de rijst ging er niet in, de pindasaus ook niet, de Kroepoek wel en de rest ook overigens. S nachts heeft ze onrustig geslapen: draaien, huilerig, het leek alsof ze last had van haar buik. Vanochtend klaagde ze over moeheid. De kroepoek was de naturel van Conimex. Op de site van Conimex staat dat er geen glutenbevattende granen in zitten, maar bij glutenvrij staat nee. Betekent dat dan dat men onder de wettelijke norm zit en er dus een beetje gluten in zitten?
Pff wat een gepuzzel... Verder niet echt iets verdachts gegeten die dag. Wel een nieuw koekje geprobeerd, die Cerealkoekjes (ronde) van Schar. Gaat bij jullie de kroepoek wel ok?

Annikka

• Gold Member
« Reactie #10 Gepost op: mei 01, 2014, 19:40:47 »
Bij Conimex heb je heel snel een kruisbesmetting vanwege andere producten die zij maken die wel gluten bevattten.
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

MirjamH

• Gold Member
    • Ik ben glutenvrij
« Reactie #11 Gepost op: mei 02, 2014, 12:18:38 »
He wat jammer dat het er niet in ging.
En wat verschrikkelijk jammer dat er iets fout ging!
Ik eet nooit kroepoek van Conimex. Kan je daar dus geen antwoord op geven...

Aithra

• Jr. Member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: mei 02, 2014, 12:45:46 »
Ik kreeg na het eten van nasi altijd buikpijn en diarree; bij mij lag het aan de (glutenvrije) sojasaus, maar ik weet niet of je dat gebruikt? Inmiddels heb ik een andere sojasaus en dat gaat goed. Kroepoek eet ik ook nooit, dus dat weet ik ook niet..

Misschien is risotto een idee om te proberen? Dat kun je, in plaats van met arboriorijst, ook met (voorgekookte) zilvervliesrijst maken. Je kan er van alles in doen. Vroeger aten wij dat vaak met (veel) tomatensaus en kaas, of met champignons. 

12cook

• Gold Member
« Reactie #13 Gepost op: mei 02, 2014, 21:02:52 »
Risotto is witte rijst en gaat dus het doel totaal voorbij :-(

Jorick91

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Man
  • Ik ben Jorick Nijenhuis en ben 3 jaar
« Reactie #14 Gepost op: september 08, 2015, 10:35:55 »
Hoi
Jorick vind rijst met kip en zoet zure saus erg lekker. De saus kun je kopen bij de plus. Deze is glutenvrij.
Gr Monique
Jorick Nijenhuis