Auteur Topic: jodium tabletten  (gelezen 15034 keer)

alexandra1980

• Sr. Member
  • Geslacht: Vrouw
Re:jodium tabletten
« Reactie #15 Gepost op: mei 07, 2014, 16:26:32 »
Dank je.

Strumazol heb ik vorig jaar geprobeerd, maar daar heb ik een glutenreactie op gehad. Alternatieven voor Strumazol waren bij voorbaat al afgekeurd op basis van de ingredienten. Dus de test is gestaakt.
Ik heb inmiddels wel jodium van lugol's gezien op internet. Dat bevat gedestilleerd water, jodium en kaliumjodide. Per druppel bevat het 1,46 mg jodium. Dat is wel erg veel. Ik ga morgen vragen of ook 1 druppel per week of zo mag of dat juist dagelijkse kleinere dosering moet.
Mocht eens per week ook mogen dan wil ik die van lugol's proberen, want die lijkt me het veiligste kwa gluten.
Ziektes: hashimoto (schildklier), factor v leiden en coeliakie.

Steleto

• Jr. Member
  • **
« Reactie #16 Gepost op: mei 07, 2014, 19:25:41 »
Zou je niet die druppel zelf nog kunnen verdunnen en dan in porties verdelen? Dan maakt het niet uit hoe sterk het is...

Negatief biopt, wel duidelijke reactie op gluten. Daarnaast ook overgevoeligheidsreacties op tarwe, koemelk, soja, noten, pinda's, en diverse groente- en fruitsoorten

alexandra1980

• Sr. Member
« Reactie #17 Gepost op: mei 12, 2014, 16:36:07 »
Ik heb te horen gekregen dat ik een dagelijkse lage hoeveelheid jodium moet gaan slikken. De hoge doseringen die ik op internet zag mogen absoluut niet, ook niet eens per week of zo.
ik heb twijfels bij de tabletten van henning die ik meldde omdat er een zoetstof in zit en durf die eigenlijk niet te proberen.
een ander merk kan de radboud apotheek niet leveren en de endocrinoloog wil het jodiumtekort daarom voorlopig maar onbehandelt laten totdat ik iets vind wat geschikt is om te testen. Nu zie ik 2 opties:

jozo zout verdroeg ik eerder niet goed. Ik weet dat Tine en Tom dit wel kunnen verdragen, dus misschien is het wel 0ppm gluten en verdroeg ik het om andere redenen niet. Misschien is het een optie om het opnieuw te proberen. Hoeveel gram jozo zout gebruiken jullie ongeveer per dag zonder problemen?

proberen van biotics druppels na afstemming met endocrinoloog in het radboud umc. Ik dacht dat biotics een amerikaans bedrijf is. Mijn zwager beweert dat in amerika de citroenzuur altijd van suiker of mais komt en niet van tarwe. Ik heb geprobeerd om de herkomst bij biotics te achterhalen, maar krijg geen antwoord daarop. Ik heb wel een standaard verhaaltje gekregen van ze, maar denk niet dat ik hier wat mee kan. Dit kreeg ik:

alexandra1980

• Sr. Member
« Reactie #18 Gepost op: mei 12, 2014, 16:36:31 »
Thank you for your question regarding our fine line of professional
formulas.  The citric acid we use is pure USP citric acid, so would not
contain gluten.  I don't think the Iodiozyme-HP, our high dose iodine
product would be an issue either, as it does not contain any gluten

alexandra1980

• Sr. Member
« Reactie #19 Gepost op: mei 12, 2014, 16:38:31 »
Wat vinden jullie van de reactie van mijn zwager en van biotics?

zoekende mama

• Sr. Member
« Reactie #20 Gepost op: mei 12, 2014, 16:50:06 »
hier word ook de jozo met jodium gebruikt.

citroenzuur heb ik laatst ook naar gekeken en in mijn product was het ooi echt van citroenzuur gemaakt schijnbaar.tarwe hadden hun niet kunnen achterhalen of ooit van gehoord.

jozozout lijkt mij goede optie, wij gebruiken theelepel per brood en het zit in zijn worstje.heel soms wat door het eten.

alexandra1980

• Sr. Member
« Reactie #21 Gepost op: juli 20, 2014, 17:02:01 »
Ik heb weer iets gevonden op internet. Paleo vloeibaar jodium met ingrediŽnten:
Water, ethanol, acerola extract en kaliumjodide. Bevat 150 mcg jodium per druppel.
Mijn vraag hierbij is de ethanol....dat is alcohol en wordt ook gewonnen uit tarwe....is dat nou hetzelfde risico als citroenzuur uit tarwe of is het geen risico? Kan iemand me daar bij helpen?

Van biotics heb ik ook liquide iodine forte gevonden op internet, ook 150 mcg per druppel. Helaas heb ik dit nog nergens kunnen bestellen. Amazon heeft het, maar levert het niet aan klanten in nederland (ook niet BelgiŽ waar mijn zus woont). Mocht iemand een website vinden die het wel levert, dan hou ik me aanbevolen.

Ik moet trouwens dagelijks tussen de 100 en 200 mcg jodium gaan nemen, los van mijn eten. Dat is met het jozo zout niet op te lossen.

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
« Reactie #22 Gepost op: juli 20, 2014, 17:17:37 »
In alcohol die uit tarwe gedestilleerd wordt zit geen gluten, de gluten verdampen niet. Coeliaken mogen whiskey en jenever drinken.
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugť in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Pallas

• Full Member
« Reactie #24 Gepost op: juli 20, 2014, 19:08:42 »
Ik deed vroeger whisky door de cocktailsaus, ik mis het nog steeds want het gaat niet goed bij mij.

Wat lastig, om geen jodium te kunnen nemen als je het zo nodig hebt!

Annikka

• Gold Member
« Reactie #25 Gepost op: juli 21, 2014, 07:09:01 »
Je zou gedroogde kombu (soort zeewier) kunnen nemen. Het bevat ongeveer 2353 ug jodium per gram. Zou je daar niet een heel eind mee komen?
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

alexandra1980

• Sr. Member
« Reactie #26 Gepost op: juli 21, 2014, 08:12:04 »
Zeewier mag ik niet gebruiken omdat ik schildklier patiŽnt ben. Daarvan is de dosering jodium te hoog.
Bedankt voor de tips. Ik ga met internist volgende week overleggen dat ik die van paleo wil proberen. Is tenslotte maar 1 druppel en grotendeels water en acht de kans daardoor redelijk dat het goed moet gaan. Zal mijn bevindingen hier later ook delen voor als iemand anders ook problemen met jodium krijgt.

knoppie

• Sr. Member
« Reactie #27 Gepost op: juli 22, 2014, 18:29:15 »
Jodium wordt ook via de huid opgenomen. Kan je zelf dosering bepalen, je neemt dan wat je nodig hebt

alexandra1980

• Sr. Member
« Reactie #28 Gepost op: augustus 07, 2014, 14:16:59 »
De vloeibare jodium van paleo, 150 mcg per druppel, 1 druppel per dag gaat hier goed.
Het advies is wel om nooit op eigen houtje jodium te slikken, maar altijd in overleg met je arts.

alexandra1980

• Sr. Member
« Reactie #29 Gepost op: maart 30, 2015, 16:09:55 »
Vandaag contact gehad met paleo4you. Hun jodium was sinds december niet verkrijgbaar.
het nieuwe jodium is nu klaar. Ze wachten nog op de labels en dan is het weer te koop.
Volgens de man die ik sprak is de samenstelling nog hetzelfde, maar is het nu langer houdbaar.
We zullen zien wat de exacte ingrediŽnten zijn van de nieuwe druppels.

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid jodium is 150 mcg per dag. Bij die dosering had ik nog steeds een fors tekort, mijn urine waardes waren 25 waar het boven de 100 moest zijn.
Nu slik ik 300 mcg per dag en ineens begint mijn schildklier beter te werken.  Ben nu zelfs tijdelijk van de schildklier medicatie afgehaald.
Ik wil dit met jullie delen,  zodat bekend is dat 150 mcg echt niet altijd genoeg is en alleen een urine onderzoek kan uitsluitsel geven. Tekort aan jodium gaf bij mij veel meer klachten dan de schildklier. Mijn schildklier was met medicatie goed ingesteld, maar ik voelde me nooit goed. Nu ik 300 mcg jodium per dag neem (verdeeld over de dag) voel ik me echt een stuk beter.
Ik hoop dat ik met mijn verhaal mogelijk anderen ook kan helpen. Wie een nul gluten dieet volgt heeft bijna altijd een jodiumtekort.