Auteur Topic: voorstel: vitaminepil voor elke nieuwe coeliakiepatiŽnt  (gelezen 2336 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
voorstel: vitaminepil voor elke nieuwe coeliakiepatiŽnt
« Gepost op: april 03, 2014, 09:44:40 »
Voorstel: vitaminepil voor elke nieuwe coeliakiepatiŽnt

Elke nieuw gediagnosticeerde coeliakiepatiŽnt zou een multivitamine supplement moeten gebruiken,  schrijven artsen en diŽtisten van het Amsterdamse VUmc in het tijdschrift Nutrients. Ze ontdekten dat zoín 9 van de 10 coeliakiepatiŽnten op het moment van diagnose een of meer tekorten heeft aan vitamines en mineralen in het bloed. De lijst wordt aangevoerd met een tekort aan zink (67%), gevolgd door een tekort aan ferritine/ijzer (46%) en een laag Hb/ anemie (32%). Ook andere vitamines en mineralen zitten bij veel patiŽnten onder de referentiewaarde: 20% heeft een tekort aan foliumzuur, 19% aan vitamine B12, 14,5% aan vitamine B6, 7,5% aan vitamine A en hekkensluiter is vitamine D met 4,5%.  IntuÔtief zou je verwachten dat de tekorten bij coeliakiepatiŽnten samenhangen met de mate waarin hun darmen beschadigd zijn, schrijven de onderzoekers. Dit blijkt echter niet het geval. Mensen met licht beschadigde darmen hebben over de hele linie net zo vaak vitaminetekorten opgelopen als mensen met zwaar beschadigde darmen. Alleen de waarde van ferritine/ ijzer hangt samen met de ernst van de darmschade: des te erger iemands darmen beschadigd zijn, des te lager de ferritinewaarde in het bloed. Zolang iemand met coeliakie nog gluten eet, heeft het slikken van een multivitamine kennelijk niet zoveel effect. In de periode voor de coeliakiediagnose slikte 30% van de vrouwen en 13% van de mannen al een multivitamine of een supplement met foliumzuur, vitamine B-complex, ijzer of calcium. Dit kon de tekorten echter niet opheffen. Een deel van de coeliakiepatiŽnten (12,5%) heeft geen aantoonbare vitaminetekorten. VUmc-diŽtist Nicolette Wierdsma vindt het geen punt om ook hen een multivitamine voor te schrijven, zolang de dosis niet wordt overdreven. ĎJe kunt de tekorten goed behandelen met een multivitamine, samen met een glutenvrij dieet. Tussen 100 en 300% van de algemeen dagelijkse behoefte (ADH) is een redelijk normale dosis voor een multivitamine. Voor ernstige tekorten kan de arts apart iets voorschrijven.í Uiteindelijk is het natuurlijk de bedoeling dat de tekorten verdwijnen. Wierdsma: ĎDoor het glutenvrije dieet gaan de darmen weer beter werken en dat betekent dat de voedingsstoffen uit het eten beter opgenomen worden.í  Hoe lang het nodig is om een multivitamine te slikken, moet volgens Wierdsma van geval tot geval bekeken worden. ĎWe adviseren om door te gaan totdat de bloedwaarden weer normaal zijn en de klachten afgenomen zijn. De arts zal met de patiŽnt bespreken wanneer dat moment is aangebroken.í Voor sommige coeliakiepatiŽnten zal een multivitamine nodig blijven. Uit ander onderzoek blijkt namelijk dat vitaminetekorten ook nog voorkomen bij coeliakiepatiŽnten die al tien jaar glutenvrij eten. Wierdsma en haar collegaís schrijven dat er nog geen richtlijn bestaat welke tekorten door de arts gecheckt zouden moeten worden bij nieuw gediagnosticeerde coeliakiepatiŽnten. Hun voorstel is om in elk geval bloedonderzoek te doen naar het gehalte aan zink, vitamine B6, foliumzuur, vitamine B12 en vitamine D (dit vanwege het risico op botontkalking bij een laag vitamine D niveau). Volgens Wierdsma worden iemands voedingstoestand en conditie ook bepaald door andere factoren buiten het gewicht en vitaminetekorten om, zoals iemands handknijpkracht en spier/vetmassa. Dit zal in vervolgonderzoek aan de orde komen.

Wierdsma N.J. et al. Vitamin and mineral deficiencies are highly prevalent in newly diagnosed celiac disease patients. Nutrients 2013, 5, 3975-3992; doi:10.3390/nu5103975

Tekst: Tine Aarsen

Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Pallas

• Full Member
Re:voorstel: vitaminepil voor elke nieuwe coeliakiepatiŽnt
« Reactie #1 Gepost op: april 05, 2014, 18:50:00 »
Interessant want mijn ferritinewaarde was erg laag, zeg maar niet goed meetbaar laag. Ik heb het erbij laten zitten omdat mijn hb wel op het randje is. Maar als het een maat is voor schade, is het wellicht ook een maat voor herstel. Ga ik binnenkort toch weer eens de waarde laten bepalen om te zien of het nu eens wil stijgen.

Uit het Zuiden

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: april 07, 2014, 20:21:08 »
Wordt er dan ook genoemd welk multivitamine supplement aanbevolen wordt?
Coeliakie vastgesteld bij dochter (geb 15-12-2000) op 19-3-2012

Angela76

• Gold Member
« Reactie #3 Gepost op: april 08, 2014, 10:43:42 »
Kijk dat is nu iets wat mijn internist wel goed heeft gedaan. Ik moest een multivitamine gaan gebruiken, en daabij letten dat er vitamine D in zat. Het heeft echter niet voldoende geholpen. Ik slik er nu divisun naast (vitamineD3)
Coeliakie sinds januari 2008
Als je om je heen kijkt, zie je dat alles gekleurd is!