Auteur Topic: eten op school  (gelezen 1599 keer)

zoekende mama

• Sr. Member
eten op school
« Gepost op: maart 26, 2014, 20:15:57 »
hoe is dit bij jullie geregeld?

onze zoon is deze week voor het eerst naar school en heeft het steeds over dat hij alleen asn een tafeltje moest eten, we hadden afgesproken dat hij samen met een 'net' kindje zou zitten.
we zitten er best wel mee want we willen vooral dat hij er gewoon bij gaat horen en dat het zo min mogelijk een ding gaat worden.

zoekende mama

• Sr. Member
Re:eten op school
« Reactie #1 Gepost op: maart 26, 2014, 20:21:06 »
er is ook de afspraak gemaakt dat alle kids voor en na eten de handen wassen.
en er werd al schoongemaakt en geveegd nadien.

* astrid *

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: maart 26, 2014, 20:24:38 »
bij ons is het normaal dat GEEN ENKEL kind met zijn brood loopt rond te zwaaien of aan het brood van een ander zit... dus onze dochter zit gewoon aan een tafeltje ( ja alleen aan 1 tafel elk kind dus niet met 2 kindjes aan 1 tafel ) tussen alle andere tafeltjes......
naŽll: 20-11-2007<br />julynn: 20-09-2009<br /><br />- gestrand -

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
« Reactie #3 Gepost op: maart 26, 2014, 20:35:23 »
Dit is de moeilijkste leeftijd die er is! Want als de juf aandacht vraagt voor glutenvrij eten, dat jouw kind geen kruimels van koek en brood mag eten, dan gaan andere kinderen dat nou juist eens uitproberen, omdat dat bij de leeftijd past... iets uitproberen (ontdekken), en dan zien wat voor reactie erop volgt. Moeilijk! Zo nam Tom een keer zelfgebakken pepernoten mee. Ging een kind in zijn bakje pepernoten graaien. Tom huilen, want hij had niets meer te eten. Maar dat kind snapte daar niets van...

Ken je het boekje 'Jonas mag geen koek' misschien is dat een idee?

Ik weet nog dat het voor Tom vreemd was, een nieuwe klas, nieuwe kinderen. Want thuis in een vertrouwde omgeving was zijn dieet normaal, dat hoorde er gewoon bij. Pas op de basisschool merkte hij goed dat hij anders was. Maar weet je, alle kinderen zijn anders, alleen allemaal op een ander gebied, de een kan niet stilzitten, de ander mag geen appels, pinda's of melk, de volgende is verlegen, weer een ander maakt snel ruzie etc. etc. Het zal vast wennen zijn, maar naarmate de tijd vordert, zal het beter gaan!  

O ja, kinderen mochten niet met brood of koek in de hand rondlopen, Tom zat toen in de kring, tussen de andere kinderen.
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

BiancaW

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: april 03, 2014, 15:30:19 »
Onze zoon zit sinds september op school. We hadden met de juf afgesproken dat hij gewoon alles mee zou doen, maar na een week kwamen we erachter dat ze hem toch elke keer apart zette. Bij navraag bleek dat ze het niet aandurfde aangezien kinderen nog zo wild zijn op die leeftijd. Toen hebben wij geeist dat hij gewoon in de groep zou zitten en dat de consequentie voor onze rekening is. De juf was vooral bang (bedoelde het lief), wilde het niet verkeerd doen, maar wij hebben aangegeven dat we dat niet wilden. Toen zorgde ze ervoor dat hij vooral naast meisjes kwam te zitten, die zijn rustiger. Nu een half jaar later zit hij overal. De kindjes weten dat hij geen gluten mag eten en het is helemaal geen probleem. En hij is het afgelopen half jaar niet ziek geworden dus het gaat ook goed.
Maar ik vind school ook wel heel wat hoor. Met de traktaties, nu weer paaslunch, met Sinterklaas.... Ik merk dat het heel goed is om heel relaxt te doen, maar ondertussen het heft in eigen handen te nemen en het hen zo makkelijk mogelijk maken.