Auteur Topic: Omgaan met studievertraging / blijven zitten  (gelezen 38030 keer)

kissessanne

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • * Stressed is Desserts spelled backwards. *
Omgaan met studievertraging / blijven zitten
« Gepost op: maart 11, 2014, 19:48:51 »
Hoi iedereen!
Hoe gaan jullie om met blijven zitten of studievertraging door het ziek zijn?  :?

Ik heb twee jaar studievertraging en mijn broertje is blijven zitten in 2vwo door onontdekte coeliakie. Ik heb er flink de balen van en ben ook flink boos geweest op mijn huisarts dat hij het niet eerder heeft ontdekt. Het is niet leuk om jong te zijn en altijd moe!

:x
Ik ben 25, diagnose coeliakie en glutenvrij sinds 23-08-2013,
Ik heb een broertje (17) met diabetes type 1 en coeliakie.

Tof-feetje

• Full Member
  • Jose
Re:Omgaan met studievertraging / blijven zitten
« Reactie #1 Gepost op: maart 11, 2014, 20:02:35 »
Ik weet bij studie vertraging door ziekte heb je recht op extra studifinanciering mits je dit op tijd gemeld hebt bij de decaan. Dus ga eens bij je decaan langs, misschien heb jij er ook wel recht op.
Al bijna mijn hele leven glutenvrij.

JoJ_91

• Sr. Member
« Reactie #2 Gepost op: maart 11, 2014, 20:26:32 »
Ik heb ook wat vertraging opgelopen doordat ik altijd maar ziek was, het is gelukkig bij een half jaar gebleven, doordat ik heel lang gewoon niet heb toegegeven aan ziek zijn. Daardoor heb ik eigenlijk te hard gewerkt, en kon ik het op een gegeven moment echt niet aan. Ik wilde geen vertraging en wist dat ik het kon als ik niet ziek was en dat wilde ik eigenlijk ook laten zien toen ik wel ziek was. Op het moment dat ik ging zien dat het echt niet zou gaan lukken heb ik het er heel moeilijk mee gehad. Iedereen riep tegen me: ja, maar met 3 knieoperaties is het echt niet anders dat je iets vertraging op loopt, en met zo veel ziek zijn (tig kuren en zo) kan het haast niet anders. Maar ik wist toen ook nog niet dat ik coeliakie had. Ik heb het er heel moeilijk mee gehad.

Toen ik de diagnose coeliakie kreeg, stortte ik even helemaal in. Een maand of 3 heeft mn studie toen op een heeeel laag pitje gestaan, ik kon me ook gewoon niet tot studeren zetten. Ik was moe, herstellend van een operatie, wennen aan een nieuw dieet etc. etc. Toen heb ik het weer opgepakt, en ben rustiger verder gegaan.

Ik heb al die jaren dat het niet lekker ging (ik tobde ook met mn knie) dat telkens gemeld bij de studieadviseur, en ook een aantal keer een gesprek gehad bij de decaan. Daardoor kon ik toen mijn studiefinanciering ophield en ik nog niet klaar was met studeren extra stufimaanden krijgen. Tot een half jaar vertraging, wordt de extra stufi geregeld door de universiteit. Daarna moet je de bewijsstukken inleveren bij DUO en gaan zij over de aanvraag voor extra geld. Ik moest als bewijsstukken mijn hele medische dossier inleveren.
Op 4 december 2012 kreeg ik de diagnose coeliakie (marsh 3c), na lang tobben. In 2003 de diagnose hypothyreoidie, maar de klachten zijn nooit weg gegaan. Heb ook een lactose en soja intolerantie.

Weidelied

• Jr. Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: maart 11, 2014, 21:36:50 »
balen , maar bedenk ook dat het beter is om gezond aan het werkende leven te beginnen. Zolang je studeert mag je nog ziek zijn geweest zonder dat je dat later hoeft te verklaren op je CV. Ik heb in mijn 4e jaar een jaar studeivertertaging opgelopen. Ik baalde, maar had het gewoon nodig.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #4 Gepost op: maart 11, 2014, 22:00:09 »
Ik probeer het te relativeren. Er zijn genoeg mensen erger ziek dan wij. Toch is het niet leuk dat mijn zoontje elke week 2 dagen ziek thuis is, door kleine glutenbesmettingen in het eten. Ik word juist boos van slechte etikettering, die ons ziek maakt, in plaats van onze gezondheid te beschermen. Op papier is het netjes geregeld, door etikettering en allergenenvermelding. Willen de mensen die dat bedacht hebben, bij ons een weekje meedraaien? In de praktijk werkt het hier niet. Wel als je 'gewoon' gevoelig bent, of niet zo gevoelig. Ik probeer niet aan de toekomst te denken. Geen zorgen voor de dag van morgen. En te genieten van andere kleine dingen. Zoals onze nieuwe kuikentjes, die ons over andere teleurstellingen heen moeten helpen. Er zijn zoveel dingen die afvallen of tegenvallen, omdat onze gezondheid ons in de steek laat. Maar er zijn ook dingen die goed gaan en waar we trots op kunnen/ mogen zijn.
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

kissessanne

• Jr. Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: maart 11, 2014, 22:09:15 »
Ik weet bij studie vertraging door ziekte heb je recht op extra studifinanciering mits je dit op tijd gemeld hebt bij de decaan. Dus ga eens bij je decaan langs, misschien heb jij er ook wel recht op.

Ja mijn mentor had het hier ook over maar dat ik het te laat gemeld had. Maarja je voelt je wel ziek maar ik wist nog niet waar het vandaan kwam, volgens mijn dokter was er niks aan de hand en had ik last van stress. .. dus dan valt er weinig te melden.  Misschien stuur ik ze alsnog een mailtje.

Toen ik de diagnose coeliakie kreeg, stortte ik even helemaal in. Een maand of 3 heeft mn studie toen op een heeeel laag pitje gestaan, ik kon me ook gewoon niet tot studeren zetten. Ik was moe, herstellend van een operatie, wennen aan een nieuw dieet etc. etc. Toen heb ik het weer opgepakt, en ben rustiger verder gegaan.

Behalve de knie operaties klinkt het heel erg als mijn verhaal. Ook te hard doorgewerkt terwijl ik ziek was en drie maanden van de kaart na mijn diagnose. Nu pak ik het weer rustig op, wordt wel heel snel moe en ik kan/wil niet meer over mijn eigen grenzen gaan.

kissessanne

• Jr. Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: maart 11, 2014, 22:12:54 »
balen , maar bedenk ook dat het beter is om gezond aan het werkende leven te beginnen. Zolang je studeert mag je nog ziek zijn geweest zonder dat je dat later hoeft te verklaren op je CV. Ik heb in mijn 4e jaar een jaar studeivertertaging opgelopen. Ik baalde, maar had het gewoon nodig.

Ja dat ik gezond ben voordat ik begin met werken lijkt mij ook heel belangrijk! Het ging steeds slechter met mij en ik maakte mij echt zorgen of ik überhaupt wel kon gaan werken in mijn leven omdat ik tijdens mijn studie al zo moe was/net aan redde. Ik ben dan ook heel blij met mijn diagnose!  :P Er valt wat aan te doen. Maarja nu baal ik wel flink dat ik zolang over mijn studie doe, maar er valt overheen te komen. Gewoon rustig aan. Mijn vriendinnen zijn allemaal klaar, werken enz. Maargoed werken kan altijd nog.  ;)

Aithra

• Jr. Member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: maart 12, 2014, 18:12:19 »
Ik herken veel van wat jullie schrijven! Vanaf de 5e klas middelbare ben ik aan het klooien met mn gezondheid; niet alleen met de gluten, maar ook met mn knie (toevallig :P). Tot nu toe (derde jaar bachelor) heb ik geen vertraging opgelopen, maar dat heeft me heel veel energie gekost en als ik erop terug kijk, heb ik veel gemist en heb ik niet echt plezier kunnen hebben van mn studie. Daar heb ik eigenlijk best wel spijt van. Achteraf gezien had ik het misschien juist rustiger aan moeten/willen doen.

Momenteel gaat het met de glutengerelateerde klachten best goed, maar met mijn knie helemaal niet. Over een paar weken staat operatie nr 5 in de planning en de maanden daarna moet ik nog minstens twee keer. En nu is de koek wel zo'n beetje op en laat ik het gewoon een beetje op z'n beloop. Studievertraging oplopen is verschrikkelijk balen, ja. Maar soms kan het niet anders en is het misschien nodig ook inderdaad.

Ellie

• Gold Member
« Reactie #8 Gepost op: maart 12, 2014, 19:03:44 »
Inderdaad heel herkenbaar, tijdens mijn studie ook meerdere keren door de hele molen geweest. Dan zat ik vaker bij de dokter dan in college. En het stomme was: 2 maanden na mijn afstuderen had ik de diagnose.
Frustrerend is het zeker, helemaal als je het gevoel hebt dat je je extra moet bewijzen door je ziek-zijn. Tel daar nog eens bij op dat sommige mensen je niet helemaal geloven, en daar kun je flink chagarijnig van worden.

Zoals anderen al gezegd hadden in dit topic zijn er wel allerlei manieren om financiële hulp te krijgen en eventueel een aangepaste studieplanning. Het belangrijkste daarbij blijft: aan de bel trekken bij een studiebegeleider en blijven uitleggen wat er speelt. De meeste mensen willen een heel eind met je meedenken.

Een studententijd is naast het studeren zelf natuurlijk ook een tijd om plezier te maken, nieuwe mensen te leren kennen en hobbies op te pakken. Als je heel weinig energie hebt is dat niet even makkelijk, maar wie weet zijn er hier ook wel aanpassingen te maken. Zo kun je misschien met mensen bij jou thuis een gezellige middag of avond plannen, of op zoek gaan naar een vereniging waar het rustig is. Weet niet hoe het in jouw studentenstad is, maar hier in Enschede zijn er ook verenigingen die een huiskamerfunctie hebben. De bordspellenvereniging, de bibliotheekvereniging en de japanse cultuurvereniging zijn niet druk en hebben geen activiteiten die tot diep in de nacht doorgaan.
()_()
(^.^)
'(")(")'

Elize_91

• Full Member
« Reactie #9 Gepost op: maart 13, 2014, 00:56:39 »
Ik heb tot nu toe één jaar studievertraging.

Het eerste jaar studie ging me best goed af. Ik was wel erg moe, maar bikkelde gewoon door en dat ging goed (en dan ging ik maar gewoon niet uit en zo zodat ik het volhield, zo was het op de middelbare school ook altijd al).

In het tweede jaar kon ik steeds minder helder denken. Ik haalde alles wel, alleen maar net en met vrij matige cijfers. Ik had niet echt een instelling die kritisch genoeg was. Tsja... in het eerste jaar had ik dat nog wel, maar er zat gewoon een hele dikke mist in m'n hoofd tijdens dat 2e jaar. Ik vond ook niks meer leuk aan m'n studie. Ik kon gewoon niet meer helder denken. Aan het einde van dat jaar stortte m'n lichaam in. Ik kon gewoon écht niet meer denken, heb een hele zomer geleerd voor herkansingen (en gelukkig gehaald!), maar het leek alsof langzaam alle kennis en eh.. laten we het 'mogelijkheden tot nadenken' noemen verdween.

Toen het laatste bachelor jaar begon kon ik het vanaf het begin al nauwelijks bijhouden. En dan deed ik nog niet eens mijn minorvakken erbij. Gelukkig heb ik nog wel enigszins kunnen knallen op m'n bachelorscriptie en heb ik daar ook wel plezier in gehad. Maar verder vond ik nog steeds maar weinig leuk en had ik geen idee wat ik nou verder wilde doen. De mist in m'n hoofd werd steeds erger. Ik kon niks onthouden, niet normaal denken en zelfs niet meer op de simpelste woorden komen (internet is daarvoor wel een handige uitkomst trouwens, ik googelde vaak omschrijvingen van de woorden die ik zocht om ze terug te vinden in m'n hoofd). Om al die redenen besloot ik m'n 3e bachelorjaar uit te spreiden over twee jaar. Ik wilde weten wat ik nu eigenlijk kon en wilde. In die periode begonnen gelukkig ook de onderzoeken naar coeliakie en in januari van m'n derde jaar kreeg ik de diagnose. Een week na de diagnose begon m'n stage. Drama. Zo kan ik het wel samenvatten haha! M'n begeleidster vond me 'irritant vergeetachtig met een suffe blik in m'n ogen'. Niet echt goed voor je zelfvertrouwen. Gelukkig knapte ik na een paar maanden wel genoeg op om m'n stage nog te halen met 1 maand uitloop. Maar het heeft m'n zelfvertrouwen wel een flinke knauw gegeven.

Nu ben ik bezig aan mijn 'tweede derde bachelorjaar'. Mijn eigenlijke studie is sociologie, maar ik doe nu twee minorprogramma's. Één in genderstudies en één in communicatiewetenschappen. Ik haal maar de helft van de studiepunten van een normaal jaar, maar ongeveer dubbel zoveel als ik nodig had om m'n bachelor te halen. Ik merkte pas na m'n stage hoe veel te ver ik eigenlijk was gegaan. Ik kon een aantal weken letterlijk helemaal niks. Dit jaar heb ik dan ook gebruikt om goed uit te rusten en alles weer op een rijtje te krijgen.

Gelukkig voel ik me wel beter, maar ik merk dat voornamelijk die mist in m'n hoofd en de moeheid me enorm onzeker maken. Er zijn gewoon nog aanzienlijke periodes dat ik daar last van heb. En vaak sta ik wel helder op, maar ben ik na een dag weer warrig en gaar. Ik ben bang om aan m'n master te beginnen en weer het normale aantal studiepunten te moeten halen. En ik ben bang om een master te kiezen. Het is alsof ik het 2e en (eerste) 3e jaar van m'n studie in een soort roes heb geleefd, hoe kan ik nu op basis daarvan kiezen wat ik verder wil?? Eigenlijk zie ik de Research Master Social and Cultural Science wel zitten. Vooral als ik kijk naar wat ik wil doen in de toekomst (onderzoek icm lesgeven). Dat is wel een wat zwaarder (en 2 jarig) programma dan de gemiddelde bachelor jaren, dus ben ik weer bang dat ik het niet aankan. Stom eigenlijk dat dit alles me zo onzeker maakt! En ach, volgens mij is het ergens ook wel normaal voor iedere student om bang te worden voor je master(keuze) :D

Ik ben bezig om bij DUO extra stufi aan te vragen (1 wegens ziekte en 1 waarschijnlijk voor de 2 jarige master), dus daar maak ik me niet heel veel zorgen om. Ik wil alleen niet nog meer uitlopen. Ook al maak ik me ook niet al te veel zorgen over een eventuele lening bij DUO. Mijn mening is dat het zich meestal wel terugbetaald. Extra lenen vind ik een no go, maar wat nodig is, is nodig.

Ik heb sinds een jaar heel veel contact met m'n studieadviseur en dat is heel erg nuttig en helpt me echt. Ik ben blij dat ik serieus genomen word en iemand kan helpen met moeilijke beslissingen en situaties.

Poeh wat een lang verhaal geworden, sorry hoor haha, het was gebeurd voor ik het wist! Het lucht voor mij wel op om dit even opgeschreven te hebben, hopelijk heeft een van jullie er ook nog iets aan ;)
Na zo goed als mijn hele leven buikklachten gehad te hebben kreeg ik op 21 januari 2013 de diagnose coeliakie Marsh 3b.
Volg mijn glutenvrije studentenleven op http://storiesofacoeliac.com/.

kissessanne

• Jr. Member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: maart 13, 2014, 13:41:36 »
Ok, ik heb bijna tranen in mijn ogen om te lezen dat ik niet de enige ben. Pfieeeuwww.

Ik heb ook sinds 5havo last van extreme vermoeidheid. En de eerste 3 jaar van mijn bachelor studie gingen nog goed, ook wel commentaar gehad op stage over slome uitstraling en dat werken in het onderwijs topsport is en dat het misschien niet voor mij was weggelegd...  :o

Veel naast mijn studie gelaten, gewoon thuis blijven wonen. Elke avond om 9 uur naar bed, niet uitgaan in het weekend zodat je nog net je bijbaantje ernaast kon doen. Maar mijn vierde jaar begon ik met een blokminor met daarbij een buitenland stage, ik ben heel veel afgevallen in die periode en veel buikpijn gehad. Hierna moest ik starten met mijn afstudeerstage maar ik viel dus de hele tijd flauw en ik was duizelig en het ging niet. Omdat ik het ook geen leuke stageschool vond was het volgens de huisarts stress. Dus ben ik toen even een half jaar gestopt.

In mijn 5e studiejaar heb ik mijn afstudeerstage gedaan, ipv van een blokstage een heel jaar stage zodat ik minder uren in de week hoefde te draaien en ik veel tijd had voor mijn afstudeeronderzoek. Maar deze stage koste mij zoveel energie (maar ik vond het wel heel leuk!) dat ik niet aan mijn onderzoek toekwam. Toen kreeg ik in de zomervakantie mijn diagnose en KABAMMM kon ik niks meer, behalve slapen en eten, ik had megahonger! Volgens mijn psycholoog is het vergelijkbaar met een burnout. En nu zit ik dan in jaar 6 van mijn studie rustig thuis te werken aan mijn afstudeer onderzoek. Terwijl ik vaak nog moe ben en soms ook inderdaad niet helder in mijn hoofd en concentreren is moeilijk.  :s

Het is misschien een beetje gek maar ik wil nog een 1 jarige master doen, en dan wel op kamers in Utrecht. Al is het alleen maar om het studentenleven wel nog een beetje mee te gaan maken! Ik heb toch het gevoel dat ik veel gemist heb. :z (De master lijkt mij ook al een paar jaar heel leuk hoor)

Ellie

• Gold Member
« Reactie #11 Gepost op: maart 13, 2014, 17:43:12 »
Ok, ik heb bijna tranen in mijn ogen om te lezen dat ik niet de enige ben. Pfieeeuwww.

Hehe, alleen daarom al vind ik dit een top-forum  :knuf2:
We kunnen helaas geen magisch toverstafje regelen met een energiestoot, maar je kunt hier altijd je ei kwijt.
()_()
(^.^)
'(")(")'

Elize_91

• Full Member
« Reactie #12 Gepost op: maart 14, 2014, 23:36:00 »
Succes met je afstudeeronderzoek kissessanne!
Als je nog graag die master wilt doen hierna en op kamers wilt zou ik de kans grijpen (als het financieel en qua gezondheid mogelijk is natuurlijk) voor het allemaal voorbij is! :) Gewoon voor gaan en genieten!

Ik vind het trouwens ook fijn om te lezen dat ik niet de enige ben (ookal gun je het natuurlijk niemand, maar ja). Vooral dat jij ook opmerkingen hebt gehad over een slome uitstraling op stage... Het is jammer dat mensen soms niet verder kijken dan hun neus lang is.
Na zo goed als mijn hele leven buikklachten gehad te hebben kreeg ik op 21 januari 2013 de diagnose coeliakie Marsh 3b.
Volg mijn glutenvrije studentenleven op http://storiesofacoeliac.com/.

missmimmy

• Jr. Member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: april 08, 2014, 08:01:51 »
Ik zou alsnog naar je decaan gaan om een jaar extra studiefinanciering aan te vragen, denk niet dat je daarvoor te laat bent. Ikzelf heb ook een  jaar studievertraging opgelopen en ging pas na een halfjaar of zo naar de decaan, toen pas was 't duidelijk dat het lang zou duren voordat ik zou herstellen. De decaan moest formulieren ondertekenen en de arts ook en toen was alles eigenlijk zo geregeld. Heel veel succes ermee en probeer 't inderdaad te accepteren! Ik heb er zelf een jaar tegen lopen vechten en dat werkt niet echt. Ik denk dat ik veel sneller beter was geworden als ik 't gewoon had geaccepteerd.

tristan

• Newbie
  • *
« Reactie #14 Gepost op: april 14, 2014, 11:33:03 »
hey zoiets heb ik ook ik weet hoe het is om altijd moe te zijn :duimlaag: maar het komt allemaal wel goed hoor  ;)