Auteur Topic: Belastingaangifte 2013  (gelezen 25209 keer)

Elize_91

• Full Member
  • Geslacht: Vrouw
Belastingaangifte 2013
« Gepost op: maart 11, 2014, 17:02:40 »
Ik ben bezig met mijn belastingaangifte voor 2013. En nu snap ik het even niet meer. Als student heb ik natuurlijk een erg laag inkomen en alles wat ingehouden is van m'n baantjes/stage e.d. krijg ik sowieso al terug omdat het relatief weinig is. M'n inkomen ligt ruim onder het drempelinkomen van 7.457 euro. De 'drempel' is nu 125 euro. Maar mag ik nu Łberhaupt dieetkosten invullen? En moet je gewoon het hele bedrag invullen (dus 1250)?

Iemand die hier toevallig verstand van heeft?
Na zo goed als mijn hele leven buikklachten gehad te hebben kreeg ik op 21 januari 2013 de diagnose coeliakie Marsh 3b.
Volg mijn glutenvrije studentenleven op http://storiesofacoeliac.com/.

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
Re:Belastingaangifte 2013
« Reactie #1 Gepost op: maart 11, 2014, 20:42:44 »
Ja, je mag de kosten voor het glutenvrije dieet aftrekken.
Op verzoek van de belastingdienst moet je overigens wel een verklaring van je arts kunnen overleggen dat je coeliakie hebt en daarom een glutenvrij dieet moet volgen.
Die dieetkosten geef je op bij de specifieke zorgkosten.
Dit keer mag je slechts 11/12 van het jaarbedrag opvoeren als dieetkosten omdat je pas eind januari aan het dieet begonnen bent.
Volgend jaar kun je gewoon het hele bedrag gebruiken.
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

Angela76

• Gold Member
« Reactie #2 Gepost op: maart 11, 2014, 21:00:19 »
Ik heb daar idd een brief over gehad van de belastingdienst,  dat ze dat strenger gaan controleren.
Coeliakie sinds januari 2008
Als je om je heen kijkt, zie je dat alles gekleurd is!

Elize_91

• Full Member
« Reactie #3 Gepost op: maart 13, 2014, 00:57:03 »
Ja, je mag de kosten voor het glutenvrije dieet aftrekken.
Op verzoek van de belastingdienst moet je overigens wel een verklaring van je arts kunnen overleggen dat je coeliakie hebt en daarom een glutenvrij dieet moet volgen.
Die dieetkosten geef je op bij de specifieke zorgkosten.
Dit keer mag je slechts 11/12 van het jaarbedrag opvoeren als dieetkosten omdat je pas eind januari aan het dieet begonnen bent.
Volgend jaar kun je gewoon het hele bedrag gebruiken.

Dankje!
Na zo goed als mijn hele leven buikklachten gehad te hebben kreeg ik op 21 januari 2013 de diagnose coeliakie Marsh 3b.

* astrid *

• Gold Member
« Reactie #4 Gepost op: maart 13, 2014, 10:55:05 »
Ik heb daar idd een brief over gehad van de belastingdienst,  dat ze dat strenger gaan controleren.

wij ook, we hebben over 2012 voor een of meerdere huisgenoten dieetvergoedingen aangevraagt, ze advizeren om deze in te scannen en in te sturen zodat ze beschikbaar zijn voor eventuele controle.

onze arts heeft overigens dit jaar er wel bijgezet LEVENSLANG want ELK JAAR een briefje halen is wat overdreven
naŽll: 20-11-2007<br />julynn: 20-09-2009<br /><br />- gestrand -

Angela76

• Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: maart 14, 2014, 09:58:13 »
Oh, dat stond er bij mij niet in. Wel dat ze om een verklaring kunnen vragen. Die moet ik dan maar laten tekenen door de h.a. als ze er om vragen...
Coeliakie sinds januari 2008
Als je om je heen kijkt, zie je dat alles gekleurd is!

Diuz

• Full Member
« Reactie #6 Gepost op: maart 14, 2014, 11:08:49 »
Ik snap er ook niks meer van. Afgelopen jaar konden we nog aftrekken, maar volgens de belastingdienst voor dit jaar niet meer omdast ik te weinig inkomen(geen) heb en dieetkosten is een heffingskorting dus dan moet je eerst genoeg belasting betalen/afdragen wil je wat terug kunnen krijgen???

* astrid *

• Gold Member
« Reactie #7 Gepost op: maart 14, 2014, 12:51:30 »
wat raar ik dacht jusit dat je niet teveel mag verdienen voor de dieetkosten?>????

ik zou het gewoon schriftelijk alsnog aanvragen... beter een keer te vaak dan een keer te weinig
naŽll: 20-11-2007<br />julynn: 20-09-2009<br /><br />- gestrand -

Elize_91

• Full Member
« Reactie #8 Gepost op: maart 14, 2014, 15:06:12 »
Ja dat klopt. Het is een aftrekpost. Als je heel weinig verdient draag je (bijna) geen belasting af. En het deel wat je betaalt aan belasting krijg je bij een laag inkomen sowieso al terug. Ik heb er waarschijnlijk ook niks aan omdat ik als student een minimaal inkomen heb, maar van de belastingdienst mocht ik het wel invullen. Kon geen kwaad en 'dan weten ze het alvast' ofzoiets. Je kunt het dus altijd invullen, of je ook daadwerkelijk meer terug krijgt is de vraag.

eefje*

• Sr. Member
« Reactie #9 Gepost op: maart 14, 2014, 17:57:52 »
Wat je nu niet gebruikt aan afterekpost neem je mee naar de jaren erna.
Dus stel je hebt volgend jaar wel genoeg verdient (maar weer niet te veel) om iets te kunnen aftrekken. Je moet daar dan zelf aan denken en invullen bij rest persoonsgebonden aftrek.
Glutenvrij ;)

Elize_91

• Full Member
« Reactie #10 Gepost op: maart 14, 2014, 21:51:26 »
Wat je nu niet gebruikt aan afterekpost neem je mee naar de jaren erna.
Dus stel je hebt volgend jaar wel genoeg verdient (maar weer niet te veel) om iets te kunnen aftrekken. Je moet daar dan zelf aan denken en invullen bij rest persoonsgebonden aftrek.

Oke dan! Goede tip!

Diuz

• Full Member
« Reactie #11 Gepost op: maart 20, 2014, 20:15:15 »
Ah oke, ik mag dus het inkomen van een ander jaar doorgeven en dan van voorgaande jaar extra nog teug vragen. Dat is goed om te weten. Hoop toch dat ik dit jaar weer een baan heb.

Tomtomski

• Newbie
  • *
« Reactie #12 Gepost op: maart 24, 2014, 20:25:40 »
Wilde net zo een topic openen maar zie dat er hier al over wordt gesproken:)

Ik ben vandaag op afspraak naar de belastingdienst geweest om met hulp alles in te vullen. Ik ben student en heb geen bijbaan naast mijn studie dus geen inkomen. Hierdoor krijg ik NIKS terug voor de dieetkosten, werd mij vandaag dus verteld.
Dit lijkt me alleen heel raar, ik maak wel de hoge kosten maar krijg niks terug omdat ik dus niks verdien. Ik vind dit nogal scheef, dan zou je het toch juist terug moeten krijgen om het te kunnen financieren? Weet iemand hier meer van en waar kan ik dan wel een teruggave krijgen ofzo?

Diuz

• Full Member
« Reactie #13 Gepost op: maart 24, 2014, 21:39:14 »
Wilde net zo een topic openen maar zie dat er hier al over wordt gesproken:)

Ik ben vandaag op afspraak naar de belastingdienst geweest om met hulp alles in te vullen. Ik ben student en heb geen bijbaan naast mijn studie dus geen inkomen. Hierdoor krijg ik NIKS terug voor de dieetkosten, werd mij vandaag dus verteld.
Dit lijkt me alleen heel raar, ik maak wel de hoge kosten maar krijg niks terug omdat ik dus niks verdien. Ik vind dit nogal scheef, dan zou je het toch juist terug moeten krijgen om het te kunnen financieren? Weet iemand hier meer van en waar kan ik dan wel een teruggave krijgen ofzo?

Dat is precies wat ik hier boven bedoel. Het is een heffingskorting en die krijg je alleen als je genoeg belasting betaald hebt en anders niet. Hetzelfde geld voor bv hypotheekrente ook die krijg je terug als je genoeg betaald hebt dus boven het belastingvrije bedrag verdiend hebt.
Je zou nog kunnen kijken of je het via bijzondere bijstand onder de noemer dieetkosten vergoed kan krijgen. Dit kan alleen als je niet boven de 110% vd bijstandsnorm zit. Ik weet niet of je alleen woont of nog bij je ouders? Een alleenstaande norm is iets van 700,00 pm en gezin iets van 1200,00. Als je nog thuis woont en je ouders werken nog zou je het via hun belastingaangifte opkunnen voeren.

eefje*

• Sr. Member
« Reactie #14 Gepost op: maart 24, 2014, 22:06:57 »
Wel aangifte doen!

Je neemt de kortingen namelijk mee naar volgend jaar (en het jaar erna etc.) en als student komt er ooit een tijd waarin je wel een baan hebt, en dan krijg je ineens een bak geld terug  :D
Glutenvrij ;)