Auteur Topic: Loop vast met boeken vakantie zomervakantie  (gelezen 7279 keer)

Tomtomski

• Newbie
  • *
Loop vast met boeken vakantie zomervakantie
« Gepost op: maart 05, 2014, 12:26:09 »
Hoi beste lezers,

Sinds bij mij coeliakie is geconstateerd (5 maanden geleden ongeveer) schoot ik in de stress voor de vakantie. Ik heb al gelezen op de site over vakantiebestemmingen maar zie dat veel mensen hier naar campings gaan.
Ik ga liever naar een hotel en dan half pension. Maar ja, moet ik dan naar elk hotel gaan bellen en vragen of ze rekening houden met gluten? Of moet ik maar geen eten in het hotel doen en iedere dag uiteten gaan? Alleen lijkt me dit ontzettend duur.
ik vind het al met al heel lastig en ben zelfs bang om op vakantie te gaan. Stel dat het dus niet glutenvrij is, moet ik dan de hele vakantie op mijn eigen meegenomen brood en pasta gaan leven?

Ik denk nu aan de landen: Kroatie, Turkije, Griekenland, Bulgarije.

Bedankt alvast :)

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
Re:Loop vast met boeken vakantie zomervakantie
« Reactie #1 Gepost op: maart 05, 2014, 13:23:26 »
Je kunt een heleboel van je zorgen uitbesteden aan een reisbureau. Laat die maar met hotels bellen over je dieet. (Wel zelf bij aankomst nog even vragen of dat goed doorgekomen is, via de hostess.)

Ik ben naar Turkije geweest, in een appartement, muesli meegenomen voor het ontbijt; salade of omelet of gebakken aardappeltjes als lunch gemaakt en 's avonds uit eten geweest. Geroosterd vlees, patat, rijst en groente gaan goed. Neem geen sausjes, daar zit vaak bloem in. In Griekenland zou ik hetzelfde eten.

Glutenvrij is makkelijker in Spanje; daar kent ieder restaurant het en zijn glutenvrije etenswaren in de supermarkt te koop. In Turkije moet je het meer zoeken bij de van nature glutenvrije producten.
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugé in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

conny doppen

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: maart 05, 2014, 14:19:43 »
Hoi,
Wij hebben vorig jaar de vakantie via internet geboekt,maar eerst een mail gedaan naar het hotel waar we heen gingen,heb een dieet vertaling gestuurd,zodat ze wisten wat het dieet inhoud.
Dit werkte goed,voor de zekerheid nog wel glutenvrije broodjes meegenomen,maar die waren achteraf niet nodig.
Succes :duimop:

RoLaDe

• Jr. Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: maart 05, 2014, 20:09:44 »
Ik had afgelopen zomer hetzelfde probleem, behalve dan dat wij altijd kamperen, en dus meestal zelf koken. Is een apartement niet makkelijker, dan kook je ook zelf?
Ik ben een vrouw van 41 jaar, en weet sinds 16-10-12 dat ik coeliakie heb. Klachten waren ernstige vermoeidheid en opgeblazen buik. Dieet gaat goed, arts is tevreden over mijn waardes.
 Maart 2013 diagnose trage schildklier, slik 100 mg Euthyrox

Tomtomski

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: maart 06, 2014, 12:06:04 »
Bedankt voor de antwoorden! Dan ga ik de organisaties mailen/bellen en dan mogen zijn verder onderzoeken:P

@ RoLaDe ik denk dat ik nogal lui ga overkomen nu, maar wil 2 weken liever even niet koken :D Vind t al lastig om iedere dag iets nieuws te verzinnen haha, op vakantie hoop ik dan ook nieuwe gerechten te ontdekken  :roll:

Hippo

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #5 Gepost op: maart 06, 2014, 20:27:21 »
Hoi,

Als je een reis via een reisbureau (of touroperator op internet) boekt, wees dan gelijk heel duidelijk over je GV dieet. Zeg dat dit essentieel is voor je. Je kunt een reis boeken met Medische Essentie. Volgens de ANVR voorwaarden mag een reisorganisatie daar een kleine vergoeding voor vragen. Als de reisorganisatie/het hotel je Essentie toekent, heb je er recht op dat het goed gaat. Het wordt op je boekingsformulier bevestigd!

Je legt daarmee de verantwoording bij de reisorganisatie.
(ik heb jarenlang als reisagent gewerkt)

Zelf pak ik het anders aan.
Ik stuur een paar weken voor aankomst een mail in het Engels naar het hotel, waarin in aangeef dat een glutenvrij dieet belangrijk is en waarom. (er staat een voorbeeld brief op de website van glutenfree travel cards) Bij de brief doe ik de dieet-vertaling in de taal  van het land. Ik ga binnenkort naar Tunesië. Ik ben er al eerder geweest en weet dat er veel is wat ik wel kan eten, mits er rekening gehouden wordt met kruisbesmetting. Reizen is avontuur.. ;)
Bij aankomst stel ik me voor aan de chef en overhandig hem een Arabische en/of Franse dieetvertaling en vertrouw erop dat ze me tegemoet komen.

Laat de organisatie voor je werken  :D
Succes!
glutenvrij, want gluten sensitief (NCGS) marsh 1, en ziekte van crohn.

RenéH

• Newbie
  • *
« Reactie #6 Gepost op: maart 06, 2014, 21:04:02 »
Hoi,

ik werd attent gemaakt op de RIU hotel keten, daar zou gv mogelijk zijn. Dus heb ik een mailtje naar de keten gestuurd. Daarop kreeg ik als antwoord, dat alle hotels in hun keten aan mijn dieet (gluten en lactose vrij) tegemoet kunnen komen. Daarbij moet je ook weten dat vrijwel al de hotels van deze keten een All-inclusive formule hebben, dat kan dus blijkbaar ook gv.
Ze benadrukten dat ik mijn dieet duidelijk bij de boeking moet laten vermelden, een paar weken voor het vertrek nog even contact opnemen met het betreffende hotel en bij inchecken nog even duidelijk aangeven wat het dieet is. Als je wilt kan ik de desbetreffende antwoordmail wel als pb naar je doorsturen.

Intussen is een broer van me in een RIU resort in Marokko. Hij is erg begaan met mijn dieet en heeft dus daar ter plekke navraag gedaan naar de mogelijkheden. De receptie verwees hem naar de chefkok. Deze herkende onmiddelijk de vraag en gaf in zijn antwoord duidelijk aan dat hij wist wat er van hem verlangd wordt. Zijn uiteindelijke reactie; meldt je bij de chefkok en geef aan wat je graag zou willen eten. Dat wordt dan apart en speciaal voor je klaargemaakt. Over klasse gesproken. Dus mijn volgende zonvakantie zal wel naar deze keten gaan, met hotels in heel veel landen.

Succes met de voorbereidingen,

René

Hippo

• Jr. Member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: maart 07, 2014, 09:19:28 »
...in Marokko, Tunesië en Egypte is Coeliakie bekender dan hier..
Er zijn op sommige plekken wel kant en klaar producten te koop, maar die zijn prijzig.
En waarom zou je je niet op de plaatselijke keuken storten ;)
Nix pakjes en zakjes koken daar..

Plus.. men doet graag alles om het je naar de zin te maken  :duimop:

-aatje-

• Gold Member
  • van zaadje tot bloem
« Reactie #8 Gepost op: maart 08, 2014, 22:48:23 »
renéH klopt helemaal :-) ik heb 2x een Riu hotel geboekt en all-inn ,,,,helemaal TOP ..ik kreeg een ober toegewezen die ik elke avond kon aanspreken...als ik de eetzaal binnen kwam dan kwam hij gelijk naarme toe ..en in de ochtend als ik maar net zat dan kwam er een boord met GV broodjes en koekjes ,,geweldig heb genoten ook heb ik een keer een pizza besteld en kwam de ober met een notitieboekje in zn hand vragen wat ik er allemaal op wilde hi hi echt Super ! succes
coeliakie sinds 12 april 2007,marsh 3c

ééneiige tweelingzus van Ceetje,ook hier op het forum

Hippo

• Jr. Member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: maart 13, 2014, 07:36:56 »
ik heb 2x een Riu hotel geboekt en all-inn ,,,,helemaal TOP ..

:duimop:

cheke

• Jr. Member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: maart 23, 2014, 21:32:11 »
Hoi Tomtomski We zitten nu in hotel Olimpionico in Castello,Val di  Fiemme. Vlakbij Cavalese en de eerste indruk is Wauuww. Het is Italie en zowel kamer als eten zijn echt goed. Ik heb een topic geopend. en ik zal er van de week nog over briefen. Ze zijn aangesloten bij AIC en je hebt voor avondeten keuze uit diverse voor en hoofdgerechten ,salades van het saladebuffet, veel glutenvrij en toetjes zijn er ook.
Vanavond voelde ik me alvast verwend.
Normaal gaan we ook kamperen, nu voor een keer eens hotel.
gr Cheke

Hippo

• Jr. Member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: maart 24, 2014, 07:38:13 »
 :duimop:

Adreg50

• Gold Member
  • Lachen is gezond
« Reactie #12 Gepost op: maart 24, 2014, 08:53:45 »
Wij zijn  naar Kreta geweest, Chersonisos all incl. prima bevallen, zou zo weer willen  :vak5: GV brood moeten ze bestellen dus zelf aangeven bij het hotel.
Sinds januari 2004 coeliakie gediagnostiseerd.