Auteur Topic: pas ontdekt 16 jaar  (gelezen 10055 keer)

soccer10

• Newbie
  • *
pas ontdekt 16 jaar
« Gepost op: februari 24, 2014, 22:38:55 »
Ik kan hier echt niet mee om, het is pas ontdekt en ik eet nu 1 dag glutenvrij.
Maar ik vind dit echt niet vol te houden, ik kan nergens waar ik ben gewoon iets eten kan niet weggaan let vrienden o op vakantie amper :(
Ik zie dit echt niet zitten :( en als ik het wel eet krijg ik zo n klachten enzo :(

Kan iemand helpen? Tips?

12cook

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Re:pas ontdekt 16 jaar
« Reactie #1 Gepost op: februari 24, 2014, 23:09:36 »
Allereerst, welkom op ons gezellige forum!

Ik weet dat de eerste dagen niet meevallen. Maar geloof me ( en de rest) t went echt wel. En daarmee bedoel ik niet dat t leuk is, maar niet zo erg als je t nu voelt.
Ik eet glutenvrij sinds mn 14de en ik vond t op school veel gedonder. Maar naarmate je t dieet beter leert kennen wordt het makkelijker en zie je in dat je echt nog wel met vrienden weg kan en op vakantie kan.
Woon je nog thuis? Ben je de enige met t glutenvrije dieet? Als je wilt kun je vertellen waar je woont, kunnen mensen die bij je in de buurt wonen wellicht tips geven waar je glutenvrije producten kunt kopen.
Je kan ook veel online bestellen. Daarbij raad ik je wel aan om niet teveel van 1 product te kopen. Eerst maar even proeven!

Heb je onze eerste hulp sectie al gevonden? Daar staat heel veel nuttige informatie in.

Kom vooral hier je hart luchten, je boosheid van je afschrijven en je ervaringen delen.
We zijn er om elkaar te helpen en we weten allemaal dat t niet leuk is om te horen dat je geen gluten meer mag/ kunt eten!

soccer10

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: februari 24, 2014, 23:13:27 »
Ja ik weet het veel mensen zeggen wel van komop het went wel, maar dan nog die 'gewone' mensen begrijpen niet wat dat is en hoe erg dat voor de persoon zelf is :(

Ik ben de enigste thuis die dit heeft en we gaan nu proberen met een diŽtiste als die ons hiermee al wat kan helpen...

12cook

• Gold Member
« Reactie #3 Gepost op: februari 24, 2014, 23:20:01 »
Ik snap dat t vervelend is dat iedereen zegt dat t went. Maar t is echt zo!
Ik eet geen gluten lactose, gist, azijn, paddestoelen.... En ook dat went. Das iets anders dan t leuk vinden. Maar je leert ermee omgaan.

Heel goed dat je naar een dietist gaat. Vraag bij het maken van de afspraak of zij ervaring heeft met glutenvrij. Anders zit je je tijd te verdoen.
Succes!

RoLaDe

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: februari 25, 2014, 08:54:51 »
Mijn zoon van 16 hoeft niet glutenvrij te eten, maar kan me wel indenken dat het een enorme omschakeling voor je is...
Veel naturelchips kunnen wel, snicker ook, en die kan je makkelijk in je tas stoppen voor als de rest iets anders snoept. Vaak kan je wel frite halen bij de snackbar, vraag of ze de patat in schoon vet bakken, waar geen snacks in gaan. De witte broodjes uit de diepvries van Schar zijn goed mee te nemen naar school, zien er ook als normale broodjes uit.

Stel hier gerust je vragen, er zijn vast ook leeftijdsgenootjes, of ouders die je kunnen helpen. En stel gerichte vragen, bijvoorbeeld als je wilt weten welk snoep wel kan, of wat je in een schoolkantine kan eten.

Zitten je ouders ook op dit forum? Ms kunnen jullie samen bij de recepten kijken, en iets lekkers maken?

En je eerste vakantie zal lastig zijn, zou je met vrienden gaan of met je ouders?

Heel veel succes, en af en toe mopperen of huilen hoort er nog wel even bij. Ik heb gehuild om een roze koek, maar heb nu zulke lekkere glutenvrije koeken ontdekt, daar trakteer ik me af en toe op!
Ik ben een vrouw van 41 jaar, en weet sinds 16-10-12 dat ik coeliakie heb. Klachten waren ernstige vermoeidheid en opgeblazen buik. Dieet gaat goed, arts is tevreden over mijn waardes.
 Maart 2013 diagnose trage schildklier, slik 100 mg Euthyrox

lies merceij

• Global Moderator
  • Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: februari 25, 2014, 19:20:44 »
Hoi Soccer welkom op ons forum  :wkm:

Het valt niet mee om op deze leeftijd dit te krijgen maar het went op den duur echt waar maar dat wil je nu natuurlijk nog niet zien
Lees even de eerste hulp daar vind je een hoop info.
Voor de boodschappen is in het begin het Livaad heel handig www.livaad.nl ook voor je vrienden of fam als ze iets voor je in huis willen halen.
Verder is er ook nog een jongere site misschien kan je je daar ook aanmelden.

http://www.jongenglutenvrij.nl
Site speciaal voor jongeren inclusief een leuk forum

Zit je met vragen of ben je boos of zit je in een dip kom gerust hier klagen wij helpen je wel
Heel veel sterkte en succes met alles.

Vrouw van Aad: Aad is glutenvrij en tarwezetmeelvrij en  MGD vrij sinds 2003 en lactosevrij.

jojanneke

• Sr. Member
  • With or without gluten, that is the question
« Reactie #6 Gepost op: februari 27, 2014, 13:48:50 »
Hey Soccer,
Ik was 15 toen ik glutenvrij ging eten. Inderdaad heel lastig! Vooral de eerste tijd kost het veel moeite om je aan te passen en uit te vinden wat je kan eten en hoe het werkt met 'besmetting'. Ook je ouders moeten omschakelen als je koken, zodat jij er niet ziek van wordt.
Mijn tip is: zorg dat je altijd wat lekkers bij je hebt. Koop een heleboel lekkere dingen die je mag, dan zal je zien dat er genoeg lekkers overblijft.
Sommige chocola is gv, naturel chips maar ook sommige smaken, olijven (weet niet of je dat lekker vind) en ' eat natural'  mueslirepen. Deze dingen kan je in de meeste supermarkten kopen. In een kantine of automaat kan je mars, snickers, bounty, m&ms (niet de crunchy) halen. En dan zijn er nog speciale glutenvrije koekjes, repen, cakejes, crackers etc.
En als je gezond wil doen kan je gedroogd fruit en noten meenemen.

Als je uit eten wil kan dat op heel veel plekken. Vraag wel altijd voordat je besteld wat er glutenvrij gemaakt kan worden. Bij friet inderdaad uitleggen dat het apart gebakken moet zijn.

Maak je geen zorgen over vakantie met vrienden, dat kan namelijk ook gewoon nog. Je vrienden wennen er wel aan dat je dan elke keer extra op moet letten en zij zullen na een tijdje misschien met je meedenken. Bier mag helaas niet, maar genoeg andere drankjes op vakantie zijn wel glutenvrij :) Hadden jullie al een vakantie in gedachten?

En laat vooral horen waar je tegenaan loopt, dan delen wij onze ervaringen en geven je weer een tip.

Ik studeer. Eerste diagnose was een tarwe-, spelt-, kamut- en rogge-allergie  in aug. '06. In mei '08 diagnose coeliakie marsh 1.  Sinds een campylobacter jejuni-infectie in jan '14 ook lactose intolerantie en post-infectieuze pds (fodmap arm heeft gehopen).