Auteur Topic: Go-tan sojasaus  (gelezen 7013 keer)

Mama van F.

• Newbie
  • *
Go-tan sojasaus
« Gepost op: januari 22, 2014, 18:47:06 »
Laatst kocht ik van de Albert Heijn een flesje sojasaus van het merk Go-Tan waar in enorme letters 'gluten free' op staat. Heb het een paar keer gebruikt in de wok. Geen problemen gemerkt, maar ja mijn dochter vertoont nooit symptomen na een 'dieetfoutje'. Wel zijn haar antistoffen nog steeds niet onder de 20.

Nu lees ik pas dat er in de ingredientenlijst tarwe staat. Maar er staat wel uitdrukkelijk dat het glutengehalte onder de 20 ppm ligt. Ik heb het flesje leeggegoten. Ik wil geen risico's nemen en alle beetjes zijn te veel zolang de antistoffen nog te hoog zijn.

Gebruiken jullie het merk? Ik was wel erg geschrokken dat ik het zo laat heb opgemerkt. Maar had het niet verwacht aangezien er 'gluten free' op staat. :z
Dochtertje F. van 4 met coeliakie, vastgesteld op 2 juli 2012.

sieta

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
    • mijn grote hobby, fotografie
Re:Go-tan sojasaus
« Reactie #1 Gepost op: januari 22, 2014, 19:13:54 »
ja, ik kwam er ook later pas achter....een goede les!!!
moeder van lisanne (9) en Anna Geke (6) en Mathijs (4) . Lisanne heeft coeliakie en is sinds  \\\'06 op g.v en tarwezetm. vrij dieet.

lies merceij

• Global Moderator
  • Gold Member
« Reactie #2 Gepost op: januari 22, 2014, 19:27:44 »
Hoi Sieta leuk dat je weer eens langs komt (alles goed)??

Wij gebruiken het wel maar alleen in de bami een heel klein scheutje en dat gaat gelukkig goed  ;)
Vrouw van Aad: Aad is glutenvrij en tarwezetmeelvrij en  MGD vrij sinds 2003 en lactosevrij.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #3 Gepost op: januari 22, 2014, 20:04:39 »
owww ... ik mis ketjap! Heb nu een recept voor ketjap zonder soja (na een tip), ik ga dat eens proberen te maken. ;)

http://www.zwangerschapspagina.nl/borstvoeding/307743-mamas-op-dieet-zijn-6.html

Ben ook wel benieuwd hoe het nu met de kleine gaat?  :? (van beide)

Mama van F, zolang de antistoffen dalen, ben je goed bezig! Lastig, hoor, als je het niet kunt merken als ze gluten binnenkrijgt. Voordeel is weer dat ze niet zo vaak ziek zal zijn.
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #4 Gepost op: januari 22, 2014, 20:19:25 »
In de Aldi folder stond trouwens ook ketjap manis, ik wilde de ingredienten nog eens bekijken in de winkel, het heet 'Asia Green Garden'; als het dezelfde is als Vitasia, alleen in een nieuw flesje, gaat die niet goed hier.
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Annikka

• Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: januari 22, 2014, 21:39:37 »
Hoe gaat tamari bij jullie?
Daar zou je evt wat suiker aan toe kunnen voegen voor een meer ketjapsmaak. Evt in combinatie met melassestroop.
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

petraw

• Gold Member
« Reactie #6 Gepost op: januari 22, 2014, 21:42:01 »
Wij hebben nu die ketjap manis van Toko Lien in de kast staan.

Lirio

• Gold Member
« Reactie #7 Gepost op: januari 22, 2014, 21:46:12 »
Hoe gaat tamari bij jullie?
Daar zou je evt wat suiker aan toe kunnen voegen voor een meer ketjapsmaak. Evt in combinatie met melassestroop.
Ik zou dan palmsuiker gebruiken. Dat combineert heel goed qua smaak.
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

Annikka

• Gold Member
« Reactie #8 Gepost op: januari 22, 2014, 21:59:10 »
Ja, dat is nog zoeter dan melassestroop :)
Ik neem af en toe een theelepeltje melassestroop als ik zin heb in een dropje. Het geeft dat zout/zoete smaakje en het is ook weer niet lekker genoeg om er van door te blijven eten.
Melasse zit wel vaak in ketjap.
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #9 Gepost op: januari 23, 2014, 12:06:38 »
Ik gebruik altijd ketjap KENTAL van wendjoe.

http://www.i-toko.nl/wendjoe-ketjap-kental-no1-manis.html

Bevalt uitstekend. Ik gebruik er iets minder van dan van ketjap manis omdat het wat zoeter is.
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

Martin71

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Man
« Reactie #10 Gepost op: januari 25, 2014, 16:55:12 »
Ketjap kaki tiga medja (natuurlijk gebrouwen) bevat tarwemeel maar is volgens de leverancier (Vanka Kawat) glutenvrij en zelfs <5ppm. Heb het onlangs gegeten bij Indisch eethuisje Pasundan in Nijmegen en viel goed.

Hippo

• Jr. Member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: februari 13, 2014, 10:14:32 »
ooh da's mooi, die gebruik ik al meer dan 15 jaar ;)
toch nog iets dat mag blijven!  :D
Tegenwoordig staat Ūe zelfs bij de appie in het schap
glutenvrij, want gluten sensitief (NCGS) marsh 1, en ziekte van crohn.

cheke

• Jr. Member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: februari 13, 2014, 16:17:04 »
Wij gebruiken Soja saus Ketjap Manis van Inproba , ik heb er nog geen last van gehad. Zit in een grote plastic flas en er staat op het etiket aan de voorzijde GLUTENFREE. Fels is nu bijna leeg ! en ik meen dat die van Delhaize komt in BelgiŽ,
ingredienten:
melasse
water
plantaardig eiwithydrolysaat1 
zout
voedingszuur
azijnzuur
conserveermiddel : E202,
aroma's
en als allergeen soja
Groetjes Cheke

janna

• Newbie
  • *
« Reactie #13 Gepost op: februari 23, 2014, 20:35:25 »
ja ik gebruik ook Inproba, gewon bijde Apie voor een onder de Euro (vogens mij ca Ä0,60. Staat ook op 'gluten free'  en dan met Conimex rijstnoodles, of gewoon rijst  mmm :lol: