Auteur Topic: Hevige ongesteldheid verdwijnt bij vrouwen met coeliakie door glutenvrij dieet  (gelezen 6253 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Bratisl Lek Listy. 2014;115(1):19-21.

Celiac disease and dysfunctional uterine bleeding; the efficiency of gluten free diet.

Ehsani-Ardakani MJ, Fallahian M, Rostami K, Rostami-Nejad M, Lotfi S, Mohaghegh-Shalmani H, Dabiri R, Norouzinia M, Azizpour-Shoobi F, Zali MR.

The aim of this study was to investigate the relation between Celiac disease (CD) and unexplained dysfunctional uterine bleeding (DUB) in celiac women. The celiac patients were selected from women who were referred to celiac department. Controls were selected from those women without any signs of celiac disease and matched with age. Meanwhile, a trained physician was ready to explain the study, and then in case of their allowance, a questionnaire was completed by the physician. 24 % of celiac women reported a past history of at least one menstrual cycle disorder vs 10 % of controls reported these problems (p=0.038) and higher percentage of unexplained DUB has been observed in celiac women. All celiac patients were undertaking gluten free diet for at least 3 months and the celiac patients who reported the history of DUB were again interviewed for any signs of unexplained DUB. From 12 celiac women with DUB, 10 patients reported no more unexplained DUB after getting gluten-free diet (83.3 %). The occurrence of a significant correlation between CD and DUB suggests the possibility of considering CD as one of the potential causes of abnormal uterine bleeding. Therefore, celiac disease must be seriously considered in the screening of patients with reproductive disorders (Tab. 2,Ref. 23). 

PMID: 24471897 [PubMed]
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Angela76

• Gold Member
Re:Hevige ongesteldheid verdwijnt bij vrouwen met coeliakie door glutenvrij dieet
« Reactie #1 Gepost op: januari 30, 2014, 12:43:04 »
Jammer dat ik zo slecht engels lees. Ik snap de woorden wel, maar ik begrijp de zinnen niet.  De titel gaat bij wel op.
Coeliakie sinds januari 2008
Als je om je heen kijkt, zie je dat alles gekleurd is!

MirjamH

• Gold Member
    • Ik ben glutenvrij
Re:Hevige ongesteldheid verdwijnt bij vrouwen met coeliakie door glutenvrij dieet
« Reactie #2 Gepost op: januari 30, 2014, 12:47:08 »
probeer eens google translate.
Krijg je gebroken nederlands, maar misschien voor jou beter te begrijpen.
Coeliakie geconstateerd mrt. 2007, na 3 maanden zeer ernstige klachten en 14 jaar hele lichte klachten. Dochter Eva (geboren mei 2008) doet mee aan Prevent CD onderzoek. Wel HLA-DQ8, geen coeliakie. Dochter Mirthe (geboren jan. 2011) coeliakie geconstateerd oktober 2012. http://ikbenglutenvrij.nl

Hippo

• Jr. Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: februari 14, 2014, 09:07:25 »
From 12 celiac women with DUB, 10 patients reported no more unexplained DUB after getting gluten-free diet (83.3 %). The occurrence of a significant correlation between CD and DUB suggests the possibility of considering CD as one of the potential causes of abnormal uterine bleeding. Therefore, celiac disease must be seriously considered in the screening of patients with reproductive disorders.

Vrij vertaald:
Van de 12 vrouwen met coeliakie, rapporteerden 10 patiŽnten dat zij na het volgen van een GV dieet geen last meer hadden van het heftig onverklaard menstrueel bloedverlies. (83,3%) Er lijkt een duidelijk verband tussen Coeliakie en heftig onverklaard menstrueel bloedverlies, dit suggereert dat coeliakie een mogelijke oorzaak is. En daardoor moet coeliakie ook serieus worden overwogen bij de onderzoeken in patiŽnten met voortplanting problemen.

interessant! De gynecoloog schreef simpelweg een zwaardere pil voor, zei dat ik die zonder stopweek kan slikken en dat ik dan minder klachten heb. Dat klopt ook wel, maar wat de oorzaak is.. daar werd niet naar gekeken. Ik ben ooit als jonge tiener met de pil gestart vanwege heftige klachten. En ja toen had ik ook al andere klachten..

Iets om straks te testen, na drie maanden GV dieet ;)
glutenvrij, want gluten sensitief (NCGS) marsh 1, en ziekte van crohn.

Annikka

• Gold Member
« Reactie #4 Gepost op: februari 14, 2014, 09:24:05 »
Ik heb een aantal jaren last gehad van heel zware menstruaties.
Ben de pil gaan slikken en toen ik daar mee stopte kreeg ik er een heel rare cyclus voor terug. Ik hadden cyclus van 21 dagen waarvan ik er 11 ongesteld was. Van de overgebleven 10 dagen had ik er nog een paar met stevige pijn in. In buik van de eisprong en een dag of wat PMS verschijnselen.
Ik wilde niet weer aan de pil. Ben het complementaire circuit ingegaan. Wat niets hielp. Dus weer naar de huisarts en weer aan de pil. Ik opperde nog of ik mogelijk in een vroege overgang zat. Daar ging de arts niet op in, verder geen vragen gehad en weer de pil gekregen wat dus hielp.

Jammer dat er nooit een link werd gelegd met mogelijke coeliakie. Ik had tenslotte al zo'n lang lijst van onverklaarbare en verklaren klachten.
Ben wel blij met de pil want het geeft fysiek en psychisch veel rust. Maar wat ben ik blij dat ik mijn kinderen al heel jong heb gekregen. De kans was vrij groot dat het niet meer zo gemakkelijk was gegaan toen ik tegen de dertig liep.
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

Ike

• Jr. Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: februari 14, 2014, 09:37:48 »
Ik ben in mijn pubertijd aan de pil gegaan. Ik was zo heftig ongesteld met zoveel kramp dat ik ervan flauwviel. Ik was standaard 2 dagen in de maand ziek thuis.

Dit matcht met mijn eerdere vermoedens dat de coeliakie in mijn pubertijd is begonnen, ondanks dat ik geen buikklachten had (wat normaal schijnt te zijn in de pubertijd, las ik hier). De extreme vermoeidheid begon toen wel, evenals een opgezette buik. Ik voelde me regelmatig zwanger, terwijl ik dat helemaal niet kon zijn ;) Ik ben toen ook begonnen met buikspieroefeningen om maar van die dikke buik af te komen. En in die periode kon ik ineens niet meer werken op zaterdag naast mijn school doordeweeks. Later werd ik oververmoeid en overspannen, depressief en kreeg ik veel angstklachten. Toen kreeg ik ook erg last van ADD en autisme symptomen.
Pas begin twintig kreeg ik andere klachten, ook buikklachten. Vorig jaar kreeg ik de diagnose ADD en licht autisme. En die symptomen verdwenen of waren veel beter mee om te gaan tijdens mijn glutenvrije periode vorig jaar.

Ik ben in ieder geval al jaren aan de pil en dat bevalt me prima. Al ben ik nu in mijn glutenbelasting wel weer extra moe en duizelig tijdens mijn menstruatie. Krampen heb ik vooral de week voordat ik ongesteld word. Weet nog niet hoe ik dat ga doen, want ik wil wel kinderen ;) Maar zo te horen aan dit onderzoek hoef ik me daar geen zorgen om te maken :)
Eind 2013 eliminatie-provocatie dieet. Na 6 weken vrij van buikklachten, behalve bij een dieetfout. En zowaar, mijn energie kwam langzaam terug! Januari - mei 2014 glutenbelasting (weg energie). Eind mei 2014 diagnose glutensensitief/overgevoeligheid tarwe.

Hippo

• Jr. Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: februari 14, 2014, 10:06:38 »
Ik heb een aantal jaren last gehad van heel zware menstruaties.
Ben de pil gaan slikken en toen ik daar mee stopte kreeg ik er een heel rare cyclus voor terug. Ik hadden cyclus van 21 dagen waarvan ik er 11 ongesteld was. Van de overgebleven 10 dagen had ik er nog een paar met stevige pijn in. In buik van de eisprong en een dag of wat PMS verschijnselen.

Hťťl herkenbaar! Ik mocht een poosje de pil niet gebruiken en toen was ik langer wel ongesteld dan dat ik het niet was :( per maand. Heftige krampen, heftige bloedingen. Vroeger vaak flauw gevallen en standaard paar dagen dubbelgeklapt in bed. Laag HB en dus fijn aan de roosvice ferro ťn ijzertabletten. (wat niet hielp)

Zou zelf nůůit een link gelegd hebben

Hippo

• Jr. Member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: februari 14, 2014, 10:12:25 »
Ik ben in mijn pubertijd aan de pil gegaan. Ik was zo heftig ongesteld met zoveel kramp dat ik ervan flauwviel. Ik was standaard 2 dagen in de maand ziek thuis.

Ik ben in ieder geval al jaren aan de pil en dat bevalt me prima. Al ben ik nu in mijn glutenbelasting wel weer extra moe en duizelig tijdens mijn menstruatie. Krampen heb ik vooral de week voordat ik ongesteld word. Weet nog niet hoe ik dat ga doen, want ik wil wel kinderen ;) Maar zo te horen aan dit onderzoek hoef ik me daar geen zorgen om te maken :)

dat is wel een geruststellende gedachte he..?!
Misschien kun je (eventueel in overleg met je huisarts) doen wat mijn gyn me voorgeschreven heeft: altijd de pil slikken.. Als je gaat spotten 3 dagen stoppen en dan weer vrolijk de rest vh jaar elk dag de pil slikken. In de praktijk komt dat neer op twee keer ongesteld zijn bij mij ;)
 Scheelt je ook nog een vermogen aan tampons/maandverband hahaha..

Annikka

• Gold Member
« Reactie #8 Gepost op: februari 14, 2014, 11:17:28 »
Als ik drie pilstrips heb geslikt dan zegt mijn lijf dat ik ongesteld moet worden. Ik krijg dan krampen/pijn in mijn buik. Is weer over als ik ongesteld geweest ben.
Liever zou ik ook door blijven slikken want in de week dat in ongesteld ben, ben ik vaak zo moe dat ik dan hoofdzakelijk op de bank moet liggen en dat ik veel spierkracht verlies heb.
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

petraw

• Gold Member
« Reactie #9 Gepost op: februari 14, 2014, 12:58:55 »
Wat zou een oorzaak kunnen zijn? Vitamine K-gebrek?
En zijn er hier dan ook dames die een verbetering hebben gemerkt nadat ze al een tijd op dieet waren?

orionne

• Gold Member
« Reactie #10 Gepost op: februari 14, 2014, 13:09:20 »
Wat zou een oorzaak kunnen zijn? Vitamine K-gebrek?
En zijn er hier dan ook dames die een verbetering hebben gemerkt nadat ze al een tijd op dieet waren?
I

Ik kan alleen maar spreken van na de overgang...
maar  ik heb ook altijd een hele erge menstruatie gehad, 2 dagen in bed..en veel buikpijn..
er is nooit op vitamine K geprikt
en gek genoeg heb ik dit het afgelopen jaar wel gehad(nauwelijks vit K in het bloed, en aan de andere kant veel te hoge trombocyten)

nu had ik dus veel darmbloedingen, en na 1 jaar extra vit. K zijn die zeldzaam geworden..

en een verklaring?? Nee...

Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

petraw

• Gold Member
« Reactie #11 Gepost op: februari 14, 2014, 13:36:33 »
Al googelend lijk ik toch wel een verband tegen te komen tussen vitamine k gebrek en heftige menstruaties, omdat vitamine K immers de bloedstolling bevordert.

Vitamine K schijnt ook nog een rol te spelen in de botopbouw. En er kunnen tekorten ontstaan door het gebruik van antibiotica, aspirine, coeliakie en de ziekte van Crohn. Dit even als extra info ;)

Angela76

• Gold Member
« Reactie #12 Gepost op: februari 14, 2014, 15:19:52 »
Bij mij zijn de klachten erg veel minder dan voor de diagnose. Ik viel ook wel eens flauw. En in die tijd liep ik dus bij een gyn. (slikte geen pil ivm kinderwens) Niemand heeft naar aanleiding van al mijn klachten aan coeliakie gedacht. Toch raar.
Coeliakie sinds januari 2008
Als je om je heen kijkt, zie je dat alles gekleurd is!

Pallas

• Full Member
« Reactie #13 Gepost op: februari 14, 2014, 19:30:21 »
Ik had ook extreem veel bloedverlies maar daarvoor was wel een verklaring. Op een echo bij de gynaecoloog bleek dat ik een poliep en een vleesboom had. Door de plek waar dat zat, kon de baarmoeder niet goed samentrekken en bleef ik extreem bloed verliezen. Een menstruatie van 10 dagen, en de eerste dagen rende ik elk uur naar de wc voor een verschoning, denk maar niet dat ik door kon slapen. Ik slikte ook de pil door maar moest daarmee stoppen en hoopte elke maand vergeefs dat t minder zou worden.

Nu ben ik geopereerd en het is weer zoals 'vroeger': 4 tot 5 dagen gewoon....normaal. En slapen de hele nacht door  :D :D. Geen vreselijke kramp meer ook. Nu dat puthumeur vooraf nog een keer afschaffen! :roll:

Voor degene die last heeft: laat de gynaecoloog andere oorzaken eerst uitsluiten.

petraw

• Gold Member
« Reactie #14 Gepost op: februari 15, 2014, 09:07:01 »
Nu ben ik geopereerd en het is weer zoals 'vroeger': 4 tot 5 dagen gewoon....normaal. En slapen de hele nacht door  :D :D. Geen vreselijke kramp meer ook. Nu dat puthumeur vooraf nog een keer afschaffen! :roll:
Heb je teunisbloemolie (omega 6) al eens geprobeerd, Pallas? :)