Auteur Topic: Scones (zoet)  (gelezen 1982 keer)

Jovita

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Vrouw
    • Altijd Druk en Dromend
Scones (zoet)
« Gepost op: januari 27, 2014, 13:11:35 »
Originele recept: http://glutenvrijbakken.webklik.nl/page/scones

Mijn versie:

Ingrediënten:

•   350 gram ‘Free From’ bakmix
•   1 zakje bakpoeder
•   5 zakjes vanillesuiker
•   1 theelepel zout

•   60 gram roomboter

•   2 eieren

•   1 dl water

Bereidingswijze:
Verwarm de oven vast voor op ongeveer 200 graden.

Meng het meel, de bakpoeder, de vanillesuiker en het zout. Voeg de eieren en de boter toe en kneed het mengsel tot het eruitziet als kruimels.
Voeg beetje bij beetje het water toe en meng het geheel met de hand tot een samenhangend deeg (om kleven aan handen te voorkomen kun je wat meel aan je handen doen). 

Rol het deeg uit tot een lap van ongeveer 1 ˝ cm dik. Vet een bakplaat in, of leg een vel bakpapier op een bakplaat. Steek rondjes uit het deeg (ongeveer 6-7 cm doorsnede) en leg ze op de bakplaat.
Bestrijk ze met wat water en doe ze in de oven. 
-> 15 minuten op 200 graden.
 In de oven rijzen de scones tot ongeveer de dubbele hoogte en ze krijgen een mooie bruine kleur.

Het resultaat: heerlijk zoete, luchtige scones waar ik echt van geniet.
3 april 2008 - Diagnose coeliakie; Marsh 3C

Annikka

• Gold Member
Re:Scones (zoet)
« Reactie #1 Gepost op: januari 27, 2014, 20:38:46 »
Dat zijn wel heel veel zakjes vanillesuiker :o
Ik heb eens bij iemand koekjes gegeten waar veel vanillesuiker in zat en vanaf dat moment ben ik allergisch voor vanilline. Tis een raar goedje waar trouwens heel veel mensen allergisch voor zijn.
Een neef van me is banketbakker en hij zei 25 jaar geleden al dat veel mensen niet tegen vanilline kunnen.
Zelfgemaakte vanillesuiker van vanillestokjes en suiker is een ander verhaal.
Geen officiële diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

Pallas

• Full Member
« Reactie #2 Gepost op: januari 27, 2014, 20:51:40 »
"Natuurlijk" wil niet zeggen dat je er niet allergisch voor kunt zijn. Zo heb ik een vriendin die niet tegen de 'echte' vanille uit de peulen kan, maar wel tegen de synthetische variant. Gewoon uitproberen. Vanille vind ik heerlijk, mmmm.

Annikka

• Gold Member
« Reactie #3 Gepost op: januari 28, 2014, 13:48:22 »
"Natuurlijk" wil niet zeggen dat je er niet allergisch voor kunt zijn. Zo heb ik een vriendin die niet tegen de 'echte' vanille uit de peulen kan, maar wel tegen de synthetische variant. Gewoon uitproberen. Vanille vind ik heerlijk, mmmm.

Nee, dat is waar. Maar ik krijg hier het gevoel bij alsof je twee eetlepels vetsin in een pan bami gooit :roll:
Geen officiële diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

Jovita

• Newbie
  • *
    • Altijd Druk en Dromend
« Reactie #4 Gepost op: januari 30, 2014, 09:27:01 »
Ik had de 2 eetlepels suiker vervangen voor vanillesuiker en ingeschat dat dat ongeveer 4-5 zakjes zouden zijn.
3 april 2008 - Diagnose coeliakie; Marsh 3C

Lirio

• Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: januari 30, 2014, 19:54:12 »
1 eetlepel afgestreken suiker is 12 gram, niet afgestreken 15.
1 zakje vanillesuiker is 8 gram.

Dus 3 zakjes vanillesuiker = 24 gram zou 2 afgestreken eetlepels suiker zijn.
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"