Auteur Topic: Appeltaart  (gelezen 1638 keer)

Jovita

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Vrouw
    • Altijd Druk en Dromend
Appeltaart
« Gepost op: januari 27, 2014, 13:46:19 »
Originele recept: http://www.24kitchen.nl/recepten/klassieke-appeltaart

Mijn glutenvrije variant:

Ingrediënten:

Deeg
•   400 g ‘Free From’ Baking mix
•   130 g suiker
•   0.5 tl zout
•   260 g koude boter
•   1,5 ei

Vulling
•   4 grote appels (goudreinetten)
•   suiker
•   60 g rozijnen
•   4 tl kaneelpoeder
Extra nodig
•   plasticfolie
•   boter om in te vetten
•   springvorm van 22 cm
•   rijstmeel om te bestuiven

Bereiden:

Vulling
Wel de rozijnen in een schaaltje met heet water.
Schil de appels en verwijder het klokhuis. Snijd de appels in blokjes en meng samen met de gewelde rozijnen. Voeg een beetje suiker (naar smaak; wanneer ik goudreinetten gebruik vind ik suiker nauwelijks nodig)  en de kaneel toe en meng dit goed.

Deeg
Meng de baking mix met de suiker en het zout. Snijd de boter in blokjes en kneed samen met het ¾ deel van de geklopte eieren en de bloem tot een soepel deeg. Bewaar ¼ deel van het geklopte ei om het deeg mee te bestrijken voordat de taart de oven in gaat. Verpak het deeg in plasticfolie en laat circa 30 minuten in de koelkast rusten.

Verwarm de oven voor op 180 ºC.

Rol twee derde van het deeg, op een met rijstmeel bestoven aanrecht, uit tot een ronde lap van 30 centimeter doorsnede. Hou de rest van het deeg apart. Vet de springvorm in en bekleed met het deeg. Wanneer de oven op temperatuur is, doe je de appel-rozijnen mix in de springvorm.
Rol de rest van het deeg uit en snijd lange repen van circa 1,5 centimeter breed, leg ze kruislings over de taart in een rastervorm. Druk de randen goed aan en bestrijk de bovenkant met het restje van het geklopte ei. Bak de taart in circa 1 uur goudbruin en gaar. Laat de taart afkoelen.

Extra
•   Voeg 1 el kaneel of 1 el speculaas kruiden aan het deeg toe.
•   Voeg een bakje gemengde noten toe aan het appel-rozijn mengsel vlak voordat het in de springvorm gaat.
•   Leg een dun laagje spijs op het deeg, onder de appel-rozijn mix.
•   Vervang 2 appels voor 2 peren en maak er een appel-peer taart van.
3 april 2008 - Diagnose coeliakie; Marsh 3C