Auteur Topic: Lactase-pilletjes  (gelezen 31522 keer)

missmimmy

• Jr. Member
  • **
Lactase-pilletjes
« Gepost op: januari 06, 2014, 08:28:07 »
Hoi allemaal,
het heeft me bijna twee jaar gekost maar ik weet nu zeker dat ik echt een permanente lactose-intolerantie heb en dat het niet alleen kwam vanwege m'n beschadigde darmen in het begin. Vind het verder niet zo'n probleem alleen als ik uit eten ga of bij iemand anders ga eten zou ik wel graag gewoon lactose kunnen verdragen. Nu heb ik er gehoord dat er verschillende pilletjes zijn (bijv. Kerutabs?) die je kunt nemen voordat je gaat eten en dat je de lactose dan tijdelijk even verdraagt. Hebben jullie daar ervaring mee? Zijn het grote pilletjes (ik kan niet zo goed pillen slikken)? Hoeveel pilletjes heb je ervan nodig? En hoe lang van tevoren moet je ze slikken? En werkt het ook echt??
Alvast bedankt!

koekie8

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Re:Lactase-pilletjes
« Reactie #1 Gepost op: januari 06, 2014, 09:25:38 »
Hoi,
Wat jammer dat je lactose-intolerantie blijvend is.
In dit subforum vind je in meerdere draadjes ervaring met lactasepilletjes of -capsules. Ik heb zowel de Kerutabs als Disolut geprobeerd en mijn voorkeur gaat uit naar de laatste, met name vanwege de prijs! Ik las op dit subforum ook dat Kruidvat ook lactasepilletjes verkoopt.
Kerutabs zijn (toen ik ze kocht) ronde pilletjes, Disolut heeft capsules. Die zijn er in het groot en klein, afhankelijk van de dosering waar je voor kiest. Het is even uitproberen hoeveel lactase jij zelf nodig hebt om bijvoorbeeld een milkshake te drinken of een roomsausje te eten. Als je moeite hebt met grote pilletjes, kun je natuurlijk ook meerdere kleine slikken of de capsules van Disolut openen en het poeder in je drinken gooien. Het gaat er om dat de lactase gelijktijdig met de lactosehoudende producten (melk, slagroom, ...) je darmen bereikt, dus als je vlak voor, tijdens of vlak na het eten je pilletje inneemt, zit je goed. Ik neem hem altijd als ik mijn eerste hap neem, dan weet ik zeker dat ik het niet vergeet.

Groetjes
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.

orionne

• Gold Member
« Reactie #2 Gepost op: januari 06, 2014, 09:47:45 »
er is ook een flesje met druppels van disolut, vind ik ook erg gemakkelijk..
en de poeder is ook fijn, je kunt net zoveel toedienen/innemen als je wilt..
ik gebruik elke morgen disolut in de yoghurt...

heb jaren zelf yoghurt gemaakt, maar dit bevalt me prima, al is het resultaat van yoghurt maken (24 uur incubereb) anders dan van de lactase pillen; in het laatste geval krijg je galactose..(net als ik de minus-l)
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

Pauliina

• Gold Member
  • Een top forum !
    • Mijn website
« Reactie #3 Gepost op: januari 06, 2014, 12:07:58 »
Ik heb mijn hele jeugd lactasepilletjes en capsules gebruikt. :-) Idd er zijn verschillende merken, je zou kunnen vergelijken en kijken hoeveel van het enzym er in de verschillende pillen zit, als ze zwakker zijn dan heb je meer nodig voor een bepaald hoeveelheid lactose en dan zijn goedkope pilletjes misschien opeens duur.

Lactase is in principe een lichaamseigen stof, je kan er dus veilig meer van nemen als je het idee hebt dat een of twee pilletjes niet genoeg helpen.

En wat koekie zei - het gaat erom dat de lactose en lactase tegelijkertijd in je buik moeten landen zodat de lactase de lactose kan afbreken. Als je een capsule slikt dan moet eerst de capsule afgebroken worden voordat de lactase vrijkomt dus dan is iets voor de maaltijd innemen wel handig.

Of idd een capsule openbreken en de poeder in een klein beetje van je eten/drinken mengen, dat deed ik zelf vaak, vond ik prettiger.
Gv. sinds okt. 2004. Na zes weken glutenvrij, negatieve bloedtest. Kan dus niet bewijzen of ik wel of niet coeliakie heb. Ook melk-, ei- en tarwevrij, en vermijd nachtschadegroente (aardappel, tomaat, paprika, aubergine) en peulvruchten.

JoJ_91

• Sr. Member
« Reactie #4 Gepost op: januari 06, 2014, 17:32:31 »
Orionne, werken de druppels zo snel dan? Er stond op de verpakking dat je het 24 uur moet laten staan...

Ik gebruik zowel de druppels als de capsules van Disolut en ze bevallen prima.
Op 4 december 2012 kreeg ik de diagnose coeliakie (marsh 3c), na lang tobben. In 2003 de diagnose hypothyreoidie, maar de klachten zijn nooit weg gegaan. Heb ook een lactose en soja intolerantie.

orionne

• Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: januari 07, 2014, 10:10:12 »
als het de bedoeling is, dat je melk omzet in lactosevrije melk, ja dan moet( kun) je het 24 uur laten staan..
je kunt dat ook met het poeder hoor, het is precies dezelfde stof(lactase, die hierin zit verwerkt.. ;)
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

missmimmy

• Jr. Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: januari 07, 2014, 16:18:00 »
Bedankt voor de info allemaal! Ik heb ook een beetje op internet zitten kijken en disolut en kerutabs zeggen dat de stof maar een halfuurtje of zo werkzaam is als je zo'n pilletje hebt genomen.
Hoe doe je dat dan als je uit eten gaat? Bij elke gang weer een pilletje nemen?

Pauliina

• Gold Member
  • Een top forum !
    • Mijn website
« Reactie #7 Gepost op: januari 07, 2014, 17:03:39 »
Yep. :-)
Gv. sinds okt. 2004. Na zes weken glutenvrij, negatieve bloedtest. Kan dus niet bewijzen of ik wel of niet coeliakie heb. Ook melk-, ei- en tarwevrij, en vermijd nachtschadegroente (aardappel, tomaat, paprika, aubergine) en peulvruchten.

jojanneke

• Sr. Member
  • With or without gluten, that is the question
« Reactie #8 Gepost op: juni 03, 2014, 00:01:00 »
Ik koop pillen bij t kruidvat. Heet lactolerantie en kost 5 euro voor 30 pillen. Iets anders heb ik trouwens ook niet kunnen vinden nog.
Ik studeer. Eerste diagnose was een tarwe-, spelt-, kamut- en rogge-allergie  in aug. '06. In mei '08 diagnose coeliakie marsh 1.  Sinds een campylobacter jejuni-infectie in jan '14 ook lactose intolerantie en post-infectieuze pds (fodmap arm heeft gehopen).

shei

• Newbie
  • *
« Reactie #9 Gepost op: juni 18, 2014, 13:20:31 »
Lactolerantie van de kruidvat is sterker dan kerutabs. Voor de maaltijd een pilletje nemen, bij erg veel melk(producten) neem je er 2 en je hebt totaal geen last. Ideale pilletjes, ook geschikt voor kinderen vanaf 4 jaar

lies72

• Jr. Member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: juli 01, 2014, 16:30:35 »
Ik vind de Lactolerantie van Kruidvat ook beter dan Kerutabs.
Geen officiŽle diagnose. Gluten- en lactosevrij sinds juni 2011. Ook de meeste E-nummers vermijd ik, zeker E621.
Verder heb ik ook diabetes en fibromyalgie.

LauraV

• Sr. Member
« Reactie #11 Gepost op: juli 02, 2014, 08:42:14 »
Ik ben al vier keer bij het kruidvat geweest en ik krijg iedere keer grote vragende ogen hier. Ze hebben werkelijk geen flauw idee waar ik het over heb. Frustrerend!

JoJ_91

• Sr. Member
« Reactie #12 Gepost op: juli 02, 2014, 09:07:03 »
Ze hebben op dit moment bij Disolut (ook van die lactasepilletjes) een aanbieding. Ze verkopen er ook druppeltjes en zo om bijvoorbeeld slagroom lactosevrij mee te maken

Wie weet kun je daar wat mee:

http://www.disolut.com/
Op 4 december 2012 kreeg ik de diagnose coeliakie (marsh 3c), na lang tobben. In 2003 de diagnose hypothyreoidie, maar de klachten zijn nooit weg gegaan. Heb ook een lactose en soja intolerantie.

jojanneke

• Sr. Member
  • With or without gluten, that is the question
« Reactie #13 Gepost op: juli 02, 2014, 12:22:20 »
Ik ben al vier keer bij het kruidvat geweest en ik krijg iedere keer grote vragende ogen hier. Ze hebben werkelijk geen flauw idee waar ik het over heb. Frustrerend!
Ze moeten t hebben hoor. En anders kunnen ze het bestellen mss?
Ik heb t ook online gevonden iig http://www.kruidvat.nl/kruidvat-lactolerantie-capsules/p/2452262
Ik studeer. Eerste diagnose was een tarwe-, spelt-, kamut- en rogge-allergie  in aug. '06. In mei '08 diagnose coeliakie marsh 1.  Sinds een campylobacter jejuni-infectie in jan '14 ook lactose intolerantie en post-infectieuze pds (fodmap arm heeft gehopen).

LauraV

• Sr. Member
« Reactie #14 Gepost op: juli 03, 2014, 00:25:44 »
Ach ja. Vooralsnog vermijd ik gewoon alle lactose, het staat me ook ergens best wel tegen om dan alsnog melkproducten te eten. Gaat op zich ook prima, dan maar geen roomijs.