Auteur Topic: Door glutenvrij dieet verdwijnen klachten, maar dieetfouten komen heftiger aan  (gelezen 3531 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Coeliakiepatienten die een tijdje een glutenvrij dieet volgen, komen soms tot de onaangename conclusie dat de klachten die ze ervaren na een dieetfout, heftiger zijn dan voor de start van hun dieet. Ook komen de klachten sneller, vaak al binnen een uur. Volgens artsen uit Sheffield is daar weinig aan te doen. Ze vinden dat je patienten hierop kunt voorbereiden, als arts of dietist, maar dat het heel moeilijk is om in de praktijk besmetting met gluten helemaal te voorkomen. Gluten zit namelijk in ontzettend veel producten, en de kans dat er een besmetting optreedt als je uit eten gaat is ook levensgroot aanwezig. Van hun coeliakiepatienten, 224 in totaal, had de helft in de afgelopen maand een glutenfout meegemaakt. Dit leidde tot allerlei klachten: buikpijn, diarree, opgeblazen, hoofdpijn, jeuk, geheugenverlies, aften, winderigheid, vermoeidheid, misselijkheid en overgeven. Deze symptomen ontstonden binnen 1 uur tot 24 uur. Andere bevindingen uit het Britse onderzoek:
- 70% kiest voor een glutenvrij dieet, 30% niet
- 22% van de patienten heeft last van PDS (prikkelbare darmen)
- 13% heeft angstgevoelens
- 14% neigt naar depressieve klachten
- 32% is angstig en gedeprimeerd.
- mensen die geen glutenvrij dieet volgen, ervaren mildere klachten die ook later optreden (niet binnen een uur)
- mensen met PDS hebben ernstiger klachten

Bereid coeliakiepatienten erop voor dat hun klachten verdwijnen door een glutenvrij dieet, maar dat een dieetfout kan leiden tot een heftige/ snelle reactie. Dat laatste heeft de helft van de patienten. Als patienten aangeven dat hun buikpijn erger is geworden, is verder onderzoek meestal onnodig/ niet zinvol. Het brengt geen nieuwe aandoeningen aan het licht. Het 'hoort erbij' is de ervaring van deze artsen.

J Gastrointestin Liver Dis. 2013 Dec;22(4):391-6.

Factors influencing the type, timing and severity of symptomatic responses to dietary gluten in patients with biopsy-proven Coeliac disease.

Barratt SM, Leeds JS, Sanders DS.

BACKGROUND & AIM:

There is a paucity of data reflecting the symptomatic responses to dietary gluten (SRDG) in patients with Coeliac Disease (CD). We aimed to determine the type, timing and severity of SRDG with reference to a range of disease-related factors.

METHODS:

Postal survey of 224 biopsy-proven patients including gluten-free diet (GFD) adherence, symptom checklist, ROME II criteria and The Hospital Anxiety & Depression Scale. Case-note review was also conducted.

RESULTS:

26% of respondents were male. Full GFD adherence: n=159 (70%). Irritable bowel syndrome (IBS): n=50 (22%). Anxiety: n=30 (13%); Depression: n=33 (14%); Anxiety & Depression: n=72 (32%). Pruritus, fatigue and bloating were a more common SRDG in the partial/none GFD adherent group (p=ns). Co-existing IBS was associated with a greater prevalence of nausea and fatigue in response to gluten (p=<0.05). Fully GFD adherent patients are more likely to have SRDG <1hr than partial/none adherent (OR 4.8; p=0.004), as are a third of patients with co-existing IBS (OR 1.5; p=0.027) and those patients at risk of both anxiety and depression (OR 1.9; p=0.04). Inadvertent exposure to dietary gluten in the fully GFD adherent group is more likely to result in a severe SRDG in comparison to symptoms arising prior to consistent GFD adherence (OR 2.3; p=0.01). IBS sufferers are also more likely to rate their SRDG as severe in nature (OR 1.4; p=0.038).

CONCLUSION:

Patients with consistent GFD adherence experience a SRDG faster and more severe in comparison to prior gluten exposure possibly demonstrating an adept immunological response. Anxiety and depression also enhance the speed of symptom onset and co-existing visceral hypersensitivity is a risk factor for severe reactions to dietary gluten.

Bron: Pubmed
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Lirio

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Re:Door glutenvrij dieet verdwijnen klachten, maar dieetfouten komen heftiger aan
« Reactie #1 Gepost op: januari 04, 2014, 22:00:29 »
wauw komt precies overheen met mijn ervaring en huidige klachten. Ik heb PDS naast de coeliakie. Dus helemaal herkenbaar.
Ik schrik wel een beetje van 32% die angstig en gedeprimeerd is. Dat is helaas voor mij ook wel herkenbaar alleen verklaarbaar door een onverklaarbaar vitamine D tekort.
Hebben ze dat ook onderzocht?
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"