Auteur Topic: Bak- en braadboter  (gelezen 15097 keer)

JoJ_91

• Sr. Member
  • Geslacht: Vrouw
Bak- en braadboter
« Gepost op: januari 02, 2014, 10:05:17 »
Hallo allemaal,

Ik heb weer eens een vraag voor jullie. Mijn moeder gebruikt graag croma om het vlees in te braden. Alleen ik krijg daar erg last van vanwege de melk die er in zit. De laatste tijd hebben we dus vloeibare boter geprobeerd, maar dit vind mijn moeder niet lekker smaken, geen goede jus geven etc. Een probleem dus! Het pakje croma valt dus af, maar gewone vloeibare boter ook...

Weten jullie goede melkvrije alternatieven voor bak en braad boter? Wat gebruiken jullie voor het bakken en braden van vlees?

Groetjes!
Op 4 december 2012 kreeg ik de diagnose coeliakie (marsh 3c), na lang tobben. In 2003 de diagnose hypothyreoidie, maar de klachten zijn nooit weg gegaan. Heb ook een lactose en soja intolerantie.

Lirio

• Gold Member
Re:Bak- en braadboter
« Reactie #1 Gepost op: januari 02, 2014, 10:08:29 »
Plantaardige bakboter. Je hebt trouwens ook vloeibare boter met roomboter smaak. Vind ze die ook niet lekker? Die vond ik best goed te doen toen ik nog lactosevrij was. Zeker met een scheutje olijfolie erbij voor de smaak.
Ik bakte toen ook veel in olijfolie. Alleen krijg je daar inderdaad geen lekkere jus van.
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

orionne

• Gold Member
« Reactie #2 Gepost op: januari 02, 2014, 10:12:04 »
ik gebruik Franse roomboter, beurre dÕsigny, van de sligro
wel duur, maar heeerlijk en lacosevrij
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

12cook

• Gold Member
« Reactie #3 Gepost op: januari 02, 2014, 10:20:24 »
Ik gebruik zelf de vloeibare boter van AH.
mijn schoonmoeder heeft geen AH in de buurt en die bakt voor mij in Bertolli vloeibaar.

Lieske

• Gold Member
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
« Reactie #4 Gepost op: januari 02, 2014, 10:27:39 »
Pakje plantenmargarine van AH,is melkvrij,bevat Soja en Lupine.
Bakt alleen iets minder goed omdat er dus geen melk inzit.

Moeder van Marcel(1976) en Mark(1985).Marcel heeft Coeliakie van de huid(Dermatitis Herpetiformis) en heeft een stofwisselings ziekte en mag geen pinda's,noten,gluten,koemelk,eieren, ve-tsin,chocolade,boekweitmeel,soja enz.

Lieske

• Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: januari 02, 2014, 10:39:51 »
en voor Pannenkoeken/eieren/Schnitzels bakken gebruik ik Blue Band vloeibaar.

Moeder van Marcel(1976) en Mark(1985).Marcel heeft Coeliakie van de huid(Dermatitis Herpetiformis) en heeft een stofwisselings ziekte en mag geen pinda's,noten,gluten,koemelk,eieren, ve-tsin,chocolade,boekweitmeel,soja enz.

koekie8

• Gold Member
« Reactie #6 Gepost op: januari 02, 2014, 12:32:21 »
Ik bak alles (van vlees tot pannenkoeken) in ontgeurde kokosolie. Ik smeer het trouwens ook op brood in plaats van boter. Veel gezonder dan margarine/halvarine en ook lekker :).
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.

12cook

• Gold Member
« Reactie #7 Gepost op: januari 02, 2014, 13:06:13 »
Ik smeer het trouwens ook op brood in plaats van boter. Veel gezonder dan margarine/halvarine

Dat is jouw mening.

Annikka

• Gold Member
« Reactie #8 Gepost op: januari 02, 2014, 15:28:40 »
Ik vind geprakte avocado, notenpasta en zadenpasta lekker op brood ipv margarine. Verder hier vooral kokosolie en roomboter.
Ik ben ook geen fan van halvarine en margarine.
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

Lirio

• Gold Member
« Reactie #9 Gepost op: januari 02, 2014, 16:08:16 »
Kokosolie/vet is niet bepaald vriendelijk voor het milieu en zit vol met verzadigde vetten.

En ik denk dat je ook geen lekkere jus van kokosvet krijgt. Waar het de moeder van JoJ vooral om ging.

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/kokos-en-kokosvet.aspx
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

Annikka

• Gold Member
« Reactie #10 Gepost op: januari 02, 2014, 16:48:10 »
Kokosolie/vet is niet bepaald vriendelijk voor het milieu en zit vol met verzadigde vetten.

En ik denk dat je ook geen lekkere jus van kokosvet krijgt. Waar het de moeder van JoJ vooral om ging.

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/kokos-en-kokosvet.aspx

Voor de jus moet je idd geen kokosvet nemen. Margarine/halvarine bevat vaak palmvet en dat is ook niet goed voor het milieu.
Ik ben het niet eens met de negatieve verhalen over verzadigde vetten. Maar goed, er zijn heel veel onderzoeken en heel veel verschillende uitkomsten. En iedereen moet doen wat voor hem/haar het beste voelt.
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

zoekende mama

• Sr. Member
« Reactie #11 Gepost op: januari 02, 2014, 20:23:26 »
ik gebruik wajang. niet vloeibaar maar een pakje

koekie8

• Gold Member
« Reactie #12 Gepost op: januari 02, 2014, 21:02:51 »
en zit vol met verzadigde vetten.
Van een middellange vetzuurketen, dat is niet te vergelijken met de verzadigde vetten van een andere soort. Als het om verhitting gaat, kun je beter kokosolie verhitten dan andere soorten olie, in verband met het vrijkomen van schadelijke stoffen. Aldus de informatie die ik overal op internet vind, maar ik ken de wetenschappelijke bron daarachter niet en het blijft natuurlijk internet.
Dat het milieu-onvriendelijk zou zijn is nieuw voor mij, tenminste als je bedoelt dat het onvriendelijker is dan andere vormen van vet die gewonnen worden.
Kokosolie geeft inderdaad geen lekkere jus. Geeft halvarine dat trouwens wel? Er zijn ook roombotersoorten waar maar heel weinig lactose in zit. Zou dat misschien een optie voor je kunnen zijn, samen met een lactasepilletje? Dan krijg je namelijk wel lekkere jus!
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
« Reactie #13 Gepost op: januari 02, 2014, 23:37:07 »
Halvarine bevat teveel water om lekker in te bakken...

Volgens mij is er geen goed onderzoek gedaan naar de relatieve schadelijkheid van de verschillende verzadigde verzuren... en ik denk dat het wel meevalt als je voldoende gevarieerd eet (met voldoende vezels en onverzadigd vet).
Een heleboel (ook gezond) vet zit verborgen in de dingen die we eten, vooral in noten en zaden.
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugť in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

Lieske

• Gold Member
« Reactie #14 Gepost op: januari 03, 2014, 07:08:42 »
Van een middellange vetzuurketen, dat is niet te vergelijken met de verzadigde vetten van een andere soort. Als het om verhitting gaat, kun je beter kokosolie verhitten dan andere soorten olie, in verband met het vrijkomen van schadelijke stoffen. Aldus de informatie die ik overal op internet vind, maar ik ken de wetenschappelijke bron daarachter niet en het blijft natuurlijk internet.
Dat het milieu-onvriendelijk zou zijn is nieuw voor mij, tenminste als je bedoelt dat het onvriendelijker is dan andere vormen van vet die gewonnen worden.
Kokosolie geeft inderdaad geen lekkere jus. Geeft halvarine dat trouwens wel? Er zijn ook roombotersoorten waar maar heel weinig lactose in zit. Zou dat misschien een optie voor je kunnen zijn, samen met een lactasepilletje? Dan krijg je namelijk wel lekkere jus!

ik vind roomboter niet ideaal om te braden,het liefst braad ik met Blue Band maar dat kan helaas niet altijd ivm mijn zoon.