Auteur Topic: Terugval en moeite met het dieet  (gelezen 21550 keer)

evr2479

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Diagnose coeliakie in november 2012
Re:Terugval en moeite met het dieet
« Reactie #15 Gepost op: november 13, 2013, 16:54:18 »
Misschien kun je eens opschrijven welke glutenvolle producten je graag eet of ontzettend mist. Dan kinnen wij met je meedenken over een lekkere glutenvrije vervanger.

Brood. Vooral brood. Gewoon de handigheid van even snel een boterham smeren en die in een zakje in je tas gooien, dat mis ik zo erg. Ik heb wel glutenvrij brood maar dat moet ik eerst toasten voordat het echt lekker is om te eten, en als ik dan getoast brood meeneem naar school, dan is dat ook niet meer lekker na een paar uur.

Ik at vroeger erg veel brood, ontbijt, lunch en soms zelfs tussendoor, ik at bijna niks anders. En nu dat niet meer kan, eet ik rijstwafels en crackers en dan getoast glutenvrij brood, maar rijstwafels vullen niet goed en zijn niet heel erg voedzaam, als ik crackers mee wil nemen naar school dan breken deze en dat glutenvrij brood, zoals ik net al zei, is niet lekker als het niet getoast is. Ik heb overigens al zo'n 6/7 glutenvrije broodsoorten uitgeprobeerd maar ik vind het allemaal gewoon niet lekker..

Ook ben ik iemand die echt goed regelmatig moet eten, omdat ik anders ook al om val van de honger. En op crackertjes en rijstwafels kom ik geen schooldag door..
Diagnose coeliakie 3b in november 2012

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #16 Gepost op: november 13, 2013, 17:12:52 »
Dat kan ik me voorstellen, die crackers/ rijstwafels komen je neus uit, je hebt er ook niets aan qua voedingswaarde.

Wij nemen kleine bolletjes mee overal naar toe, ik maak ze met rijstmeel/ kleefrijstmeel: http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=20443.45 Deze hoef je niet op te warmen, ze zijn zacht en een paar dagen houdbaar. Ik haal ze 's avonds uit de vriezer, dan zijn ze de volgende morgen te besmeren. Brood van teffmeel hoef je trouwens ook niet te verwarmen.

Ook de kwarkbolletjes (zoet) zijn een optie, die blijven zacht door de kwark, je kunt er naar smaak rozijnen door doen.

Als je van hartig houdt zijn de Braziliaanse kaasbroodjes (BKBs) een idee.

Andere dingen die wij meenemen: peperkoek/ ontbijtkoek, pannenkoeken, cakejes.

Ben je al eens naar een glutenvrije markt geweest? Daar kun je van alles proeven en zelf uitvinden wat je lekker vindt.
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
« Reactie #17 Gepost op: november 13, 2013, 17:37:46 »
Eens met Tine: ga je eigen brood (vervanger) bakken!

En zorg er voor dat je fruit bij je hebt voor tussendoor; appels en bananen eten makkelijk weg en ze vullen ook nog redelijk.
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugé in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

Pauliina

• Gold Member
  • Een top forum !
    • Mijn website
« Reactie #18 Gepost op: november 13, 2013, 19:23:44 »
Ik vind Pain campagnard van Schar goed te eten, ook als het niet opgewarmd is, heb je die geprobeerd? Is bvb bij AH verkrijgbaar. Wat ik doe is het vrij dik beleggen, met als extra wat rauwkost ertussen, dan vult het nog beter.

En: yogurtjes, studentenhaver, banaan, appel, worteltjes, tomaatjes, blokjes kaas, worstjes, tortilla chips... allemaal dingen die makkelijk mee te nemen zijn die je als aanvulling zou kunnen eten. :-)

Het zijn misschien niet allemaal de supergezondste dingen maar ik denk dat het nu eerst belangrijker is dat je lekkere alternatieven hebt zodat je in iedere geval niet hoef te smokkelen, dat is voor jouw gezondheid het belangrijkste nu.

Misschien een idee om je ouders deze topic te laten lezen, zou je dat durven? Misschien hebben zij ook niet echt door hoe ze jou meer zouden kunnen helpen.
Gv. sinds okt. 2004. Na zes weken glutenvrij, negatieve bloedtest. Kan dus niet bewijzen of ik wel of niet coeliakie heb. Ook melk-, ei- en tarwevrij, en vermijd nachtschadegroente (aardappel, tomaat, paprika, aubergine) en peulvruchten.

Ike

• Jr. Member
  • **
« Reactie #19 Gepost op: november 13, 2013, 19:28:50 »
Inderdaad, lekker zelf je brood gaan bakken. Met behulp van een broodbakmachine is het helemaal niet moeilijk, zeker niet als je een glutenvrije broodmix neemt :) Op de verpakking staat dan ook precies wat je nodig hebt en hoeveel.

Iets anders wat ik ook vaak tussendoor eet: gedroogd fruit (mango of abrikoos is mijn favoriet), wat noten, al dan niet verschillende soorten en eventueel wat chocolade.

Rijstwafel vullen inderdaad niet voldoende als maaltijd, ik eet ze tussendoor met pindakaas of chocoladepasta.

Nog een tip: zorg dat je altijd iets te eten bij je hebt. Als je onverwacht honger krijgt kun je dat eten en hoef je niet naar iets met gluten te grijpen :)

Succes!
Eind 2013 eliminatie-provocatie dieet. Na 6 weken vrij van buikklachten, behalve bij een dieetfout. En zowaar, mijn energie kwam langzaam terug! Januari - mei 2014 glutenbelasting (weg energie). Eind mei 2014 diagnose glutensensitief/overgevoeligheid tarwe.

Marple

• Jr. Member
  • **
« Reactie #20 Gepost op: november 13, 2013, 20:08:33 »
Onlangs ben ik bij The Welsh Bakestone geweest, een glutenvrij winkeltje/bakker/tearoom in Scheveningen. Daar verkopen ze echt heerlijk zelfgebakken brood. Zachter, lichter en luchtiger dan elk GV brood dat ik ooit heb gezien, en menig glutenvol brood trouwens...  :duimop: (wel met tarwezetmeel, maar ze hebben ook brood zonder). Ze hebben er ook heerlijke zelfgebakken glutenvrije koeken (althans, ik heb er maar één geproefd maar de rest zag er ook lekker uit  ;))
Het is een beetje ver weg misschien, maar ze vertelde dat ze ook weleens wat heeft opgestuurd, en ze werken aan een webwinkel zei ze. Of je combineert het met een bezoekje aan het Scheveningse strand :)

Verder heb ik van verschillende mensen gehoord dat ze standaard mueslirepen (bijvoorbeeld van eat natural, die zijn gewoon in de supermarkt te krijgen) in hun tas hebben. Voor het geval je trek krijgt.
Na een lange zoektocht: coeliakie

evr2479

• Newbie
  • *
  • Diagnose coeliakie in november 2012
« Reactie #21 Gepost op: november 13, 2013, 21:25:47 »
Heel erg bedankt voor de tips allemaal! Zelf brood bakken hebben wij nog niet geprobeerd hier thuis maar nu ik allerlei manieren hoor hoe je dit kunt maken is dit misschien toch lekkerder dan dat ik had verwacht! Ik ga dit dus zeker proberen.

De manier waarop ik dit topic startte was nogal wanhopig, maar door deze tips kijk ik er zeker een stuk positiever tegen aan. :)
Diagnose coeliakie 3b in november 2012

Lirio

• Gold Member
« Reactie #22 Gepost op: november 14, 2013, 14:50:39 »
Fijn dat je er nu positiever tegenaan kijkt!

Ik zou vooral de tip ter harte nemen om nu vooral lekkere gv vervangers te zoeken. Als je dan eenmaal wat meer gewend bent kun je gaan kijken naar gezonder.
Fruit had je zelf ook vast al bedacht, maar ook dat vult niet echt genoeg. Als tussendoortje natuurlijk prima.

Ze verkopen trouwens bij de AH ook huzarenslaatjes in kleine bakjes die je gemakkelijk mee kunt nemen. Of op een boterham kunt doen. Dat vult ook goed.
Verder de repen van eat natural. Die zijn best groot en vullend.
En zijn er ook met chocola of met yoghurt. Net wat je lekker vind. Ze zien er ook niet al te raar uit. Ook belangrijk.
Sandwich spread is trouwens ook gv. Wel even de verpakking lezen.

Tortilla chips vind ik ook een goede tip.
Crackers worden zacht of breken en die vullen niet genoeg voor je. Dat zou ik dus niet doen.
Je brood dik beleggen scheelt heel veel qua smaak. En die smaak die went. Klinkt nu raar en in het begin vond ik ook veel vies, maar het went echt. Zeker met dik beleg.
Vooral lekker dik boter erop smeren dan is je brood niet zo droog.
Ik gebruik ook wel eens smeerkaas ipv boter, vind ik lekker met salami of worst.
Jam en honing niet doen, die trekken in je brood, daar heb je dus niks aan. Appelstroop gaat wel zolang je er maar genoeg boter onder doet.
Als je van mosterd houdt, smeer eens wat op een boterham met vleeswaren.
Of mayonaise of slasaus/dressing.
Doe eens wat komkommer en tomaat op je kaas.

19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

Weidelied

• Jr. Member
  • **
« Reactie #23 Gepost op: november 16, 2013, 23:14:30 »
Toen ik de diagnose kreeg (ik was 22), woonde ik al op kamers. Ik ging al snel mijn eigen glutenvrij brood bakken of vers brood bestellen via internet (ik ben gek op haverbrood van mams mikske). maar zodra ik bij mijn ouders ging eten, wilden zij voor mij goedkoop brood kopen wat bij de gewone supermarkt te kopen was (makkelijk, lang houdbaar, goedkoper dan mijn brood). het was alleen niet te eten (droog). Ik heb ze toen eens gevraagd om een weekend glutenvrij brood mee te eten, 1 dag wat ik van hun moest eten en 1 dag wat ik zelf bakte. Ze vonden hun brood echt vies en mijn brood een stuk lekkerder (als normaal brood). Toen waren ze ook meer bereid om voor mij verder te rijden. uiteindelijk gingen ze zelfs voor mij brood bakken.

Als ik jou was zou ik je ouders een meenemen naar een glutenvrije markt waar je heel veel verschillende soorten brood kan proeven en kopen. Zo kan jij uitvinden wat je wel lust en je ouders laten proeven wat het smaakverschil is.

Ik mag dan wel glutenvrij moeten eten, maar ik eet niets wat ik niet lust!

Lydia Mulders

• Jr. Member
  • **
« Reactie #24 Gepost op: december 05, 2013, 16:17:49 »
hoi

Ik snap helemaal wat je bedoelt. Met name de pizza glutenvrije vind ik niet lekker
dus dacht laatst nu is het klaar en heb ik een gewone pizza op heerlijk.

Nu heb ik de een na hoogste gradatie van de atrofie van de darmvlokken
maar het enigste wat ik had was paar uur later wat misselijk. Dus dacht dat valt mee
nu had me zusje van de week olie bollen bij en ik dacht heerlijk dus weer eentje op en weer alleen
wat misselijk dus.

Ik snap helemaal wat je bedoelt kwa beperking heb ik ook met stappen of als we naar een festival gaan
of gewoon ergens eten. spontaan

Ajta

• Gold Member
« Reactie #25 Gepost op: december 05, 2013, 16:22:28 »
Je kunt echt zelf lekkere pizza's en oliebollen maken. Kijk even in het receptenarchief!
Coeliakie sinds februari 2008

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #26 Gepost op: december 05, 2013, 17:07:30 »
Als je iets met gluten eet, kun je hartstikke ziek worden, of er helemaal niets van merken, en er zitten nog allerlei gradaties tussenin, dat verschilt per persoon. Als je niet direct ernstige klachten door gluten krijgt, is het moeilijker om het dieet vol te houden. Vooral als je jong bent wil je op pad, en een lastig dieet zit je dan in de weg, dat valt te begrijpen. Het probleem is alleen, als je gluten eet, dat je darmen verder achteruitgaan. De een merkt dat meteen. De ander zal dat pas na 3 maanden merken; en sommigen merken er helemaal niets van. Alleen het bloedonderzoek en het darmonderzoek laten zien dat je lichaam reageert. Je darmen gaan achteruit, je lichaam krijgt tekorten aan voedingsstoffen en dat zorgt ervoor dat je - op termijn- lichamelijk en geestelijk 'leeg' raakt.

Je weet wat je hebt (coeliakie) en wat je eraan kunt doen (glutenvrij eten). Anderen zijn daar jaloers op. Die hebben coeliakie, maar wisten dat niet, zijn doorgegaan met het eten van gluten en zitten nu met de gebakken peren: ze hebben tal van klachten die niet meer weggaan, omdat ze te lang en te veel gluten gegeten hebben. Sommige klachten zijn niet meer omkeerbaar. Maar het is natuurlijk een vrije keuze om gluten te blijven eten. Je weet dat je roofbouw pleegt op je lichaam, dat niet de kans krijgt om te herstellen.

Het lijkt alsof je een leuker leven hebt als je gewoon doorgaat met gluten eten. Je kunt in elk geval met veel meer activiteiten meedoen. Maar uit onderzoek blijkt, dat de groep die ervoor kiest om gluten te eten, toch vaker depressief is, minder goede contacten heeft binnen het gezin en de familie en zich op school en op het werk minder goed staande houdt.

Leuk is het niet, ik ben het met je eens. Maar je kunt proberen er het beste van te maken, zo gezond mogelijk. En als je iets niet lust, geen nood, er zijn tegenwoordig zoveel alternatieven die wel lekker zijn, je moet er alleen wel naar op zoek en er moeite voor doen, het komt je niet aanwaaien, maar dat geldt voor alles in het leven. Heb je een vriendin om samen iets mee te ondernemen? Samen cupcakes bakken, naar een glutenvrije markt, een glutenvrij broodje gaan eten bij de Mac of de HEMA, een glutenvrije friet, glutenvrije gebakken kibbeling, glutenvrije oliebollen, etc. Samen sta je sterker.... en balen, ja, dat mag ook. Doen we allemaal wel eens. Maar daarna: zet je schouders eronder, als je fit en gezond wilt zijn en blijven.   
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

12cook

• Gold Member
« Reactie #27 Gepost op: december 05, 2013, 18:05:11 »
Amen

lies merceij

• Global Moderator
  • Gold Member
« Reactie #28 Gepost op: december 05, 2013, 18:51:22 »
 :D Wilde ik ook net zeggen
Vrouw van Aad: Aad is glutenvrij en tarwezetmeelvrij en  MGD vrij sinds 2003 en lactosevrij.

RoLaDe

• Jr. Member
  • **
« Reactie #29 Gepost op: december 06, 2013, 11:02:01 »
mooi en duidelijk.

Ik ben een vrouw van 41 jaar, en weet sinds 16-10-12 dat ik coeliakie heb. Klachten waren ernstige vermoeidheid en opgeblazen buik. Dieet gaat goed, arts is tevreden over mijn waardes.
 Maart 2013 diagnose trage schildklier, slik 100 mg Euthyrox