Auteur Topic: Terugval en moeite met het dieet  (gelezen 21545 keer)

evr2479

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Diagnose coeliakie in november 2012
Terugval en moeite met het dieet
« Gepost op: november 07, 2013, 19:59:09 »
Ik ben nu zo ongeveer een jaar glutenvrij. En toen ik vorig jaar begon met het glutenvrije dieet ging het elke maand een stuk beter met me tot op het hoogtepunt: de maanden juni, juli, augustus. Toen ging het zo goed met me dat ik helemaal geen klachten meer had. Sinds school weer is begonnen is het hele dieet er voor mij  bij ingeschoten. Ik heb geen motivatie meer om het strikt te volgen. Vroeger, op de middelbare school, had ik 's ochtends nog tijd om een lunch klaar te maken. Nu moet ik vroeg me bed uit en schiet een lunch maken daar bij in. Uit gemakzucht koop ik dan een broodje op school.

Ook thuis eet ik weer producten met gluten, gewoon omdat de keus daarin vele malen groter is. Ik ben de enige in het huishouden van 4 personen die coeliakie heeft, en er wordt hier veel begrip voor getoond natuurlijk, maar ik voel me gewoon zo beperkt in mijn keuze dat ik gewoon gluten ga eten. Na een paar uur krijg ik hier natuurlijk ontzettende klachten van, maar die zijn dan na een dag weer over.

Als ik dan die klachten heb, denk ik bij mezelf: ik ga dit nooit meer doen, ik moet hier echt mee stoppen. Maar als er dan weer een moment komt waarbij ik even snel iets moet hebben of er gewoon weinig keus is, grijp ik toch weer naar producten met gluten.

Dit is nu al een paar weken zo en ik kan er zelf geen eind aan breien, ik ga telkens weer de fout in.

Ik vroeg me af of meer mensen dit na een paar maanden/jaren ook hebben gehad, ik ken namelijk wel iemand die precies hetzelfde had.. Het leek mij een idee om met iemand te gaan praten, zoals een diëtist(e), maar dit heb ik al best vaak gedaan en ik weet niet of dit zal gaan helpen.
Diagnose coeliakie 3b in november 2012

12cook

• Gold Member
Re:Terugval en moeite met het dieet
« Reactie #1 Gepost op: november 07, 2013, 20:12:01 »
Iedereen heeft dipjes. In het begin vaker dan later. En n jaar na de diagnose is n zeer bekend moment om enorm te dippen!
Zaak is inderdaad om te zorgen dat de dips niet eindigen in n glutenvol eetmoment.
Zo te horen heb je qua begeleiding op psychisch vlak niet veel aan je dietist gehad.
Misschien kan je via de huisarts een verwijzing krijgen om te praten over het levenslang volgen van t dieet. Want t is echt niet makkelijk en je hoeft niet alles alleen te doen.

Kom in actie, want je weet best dat gluten eten niet hetzelfde is als een dagje smokkelen met afvallen. Misschien helpt het je om alle lange termijn klachten eens op n rij te zetten. Als je wat zoekt op het forum kom je vanalles tegen.
Heel veel succes!

*Simone*

• Newbie
  • *
  • Hoi, ik ben Simone
« Reactie #2 Gepost op: november 07, 2013, 20:36:29 »
Ik ben ook een jaar glutenvrij. En de eerste paar maanden ging het heel goed met het gluten vrije dieet. Maar helaas kreeg ik ook een dip van een paar maanden, en vond de reacties wel mee vallen, maar ze werden steeds heftiger zoals, Hoofdpijn, veel puistjes, Soms buikpijn, Snel geirriteerd, En vermoeidheid!

Tot dat ik er achter kwam hoe slecht het voor me was, en kon de knop zo weer omzetten en voel me steeds beter weer gelukkig!

Ik hoop dat je je dieet weer kunt oppakken, want het is echt heel slecht voor je!
Groetjes Simone

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #3 Gepost op: november 07, 2013, 20:57:41 »
Waarom glutenvrij?

- omdat je later kinderen wilt
- omdat je liever niet de botten hebt van een 80-jarige
- omdat je liever niet diabetes, reuma, een schildklierziekte, leverziekte of 1 van de 200 andere auto-immuunziekten krijgt
- omdat je liever lekker in je vel zit en leuke contacten hebt
- omdat je liever niet voortijdig dood wilt door darmkanker
- omdat je je beter kunt concentreren
- omdat je helder wilt kunnen nadenken
- omdat je fit en gezond wilt zijn
- omdat je van jezelf houdt

:bloem:
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Elize_91

• Full Member
« Reactie #4 Gepost op: november 07, 2013, 23:15:43 »
Tsja, het kan soms heel lastig zijn. Maar denk inderdaad aan de lange termijn gevolgen en zoek evt hulp bij een psycholoog. Het is inderdaad niet niks, zo'n levenslang dieet! En een psycholoog kan je helpen hiermee te leren omgaan op moeilijke momenten.

Als je je een tijd heel goed gevoeld hebt en dan ineens weer klachten krijgt is het een enorme tegenvaller natuurlijk. Maar als je je maar aan je dieet houdt, dan komen er echt weer betere tijden!

Sterkte ermee!
Na zo goed als mijn hele leven buikklachten gehad te hebben kreeg ik op 21 januari 2013 de diagnose coeliakie Marsh 3b.
Volg mijn glutenvrije studentenleven op http://storiesofacoeliac.com/.

Lirio

• Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: november 08, 2013, 09:57:33 »
Hoe oud ben je? En doe je zelf je glutenvrije boodschappen?
Dit vraag ik omdat je ervaart dat je zo weinig keuze hebt glutenvrij en dan dus toch maar glutenvol kiest.
Dit hoeft niet zo te zijn. Er zijn legio keuzes glutenvrij.
Ik ervaar het zelf namelijk niet (vaak) zo.
En je beperkt jezelf hier enorm mee, wat in mijn ogen dus niet nodig is.
Je kunt gevarieerd en lekker eten, glutenvrij!

Verder zijn er al veel nuttige tips gegeven en de gevolgen heeft tine al keurig op een rijtje gezet.

Verder word ik er een beetje boos van omdat je een gezonde jonge meid bent die nog een lang gezond leven voor haar heeft zolang ze maar glutenvrij eet.
Voor een aantal van ons hier is dat niet zo omdat we er veel te laat en al te ziek voor waren. Dat is erg jammer, maar vergooi die kans op een gezond leven alsjeblieft niet.
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

Noekie

• Newbie
  • *
« Reactie #6 Gepost op: november 08, 2013, 13:38:47 »
Hoi
Een tip je kan ook je brood een dag van te voren smeren .
of  smeren en invriezen en bevroren meenemen en dan is het wel ontdooit als je  op school bent .
Je kan ook zorgen dat je genoeg in huis hebt zoals rijstewafels in alle smaken
ontbijtkoek (zelfgebakken ) in plakjes in de vriezer ,fruit ,nootjes ,
snack a jacks in een klein zakje 
Ik noem maar even wat .
Dit is allemaal te halen in de vooraad en blijft lang goed .
misschien heb je er wat aan .
ik weet niet of jij of je ouders boodschappen doen misschien kan je dan mee
om te kijken wat er gehaald wordt.
Nou suces ermee :D

Pallas

• Full Member
« Reactie #7 Gepost op: november 08, 2013, 15:37:30 »
Zo te lezen heb je moeite om
1) het in je dagelijkse routine in te passen
2) de vergelijking ten opzichte van andere mensen.

Ik ben daar zelf ook tegenaan gelopen.

Om het 'routine' te maken zorgde ik eerst voor standaard snelle ontbijtopties. Heel simpel: de ene ochtend drie gekookte eieren, de volgende ochtend yoghurt met noten en fruit, de volgende dag een avocadosmoothie en weer opnieuw bij de eieren aangeland  :D. Je kunt je eigen variant uiteraard bedenken. Avondeten at ik de volgende middag weer. Nu varieer ik meer, maar in het begin hielp dit echt heel goed. Ik had en heb eten bij me voor de hele dag.

Het is lastig is te accepteren dat je een beperking hebt die anderen niet hebben. Misschien kun je hulp vragen, van je familie? Dat je liever niet erbij bent als zij iets eten waar het water jou van in de mond loopt bijvoorbeeld. Net zolang tot die reactie verdwijnt. Eigenlijk is het een rouwproces. Wat mij hielp, was de gedachte dat alle tijd die ik steek in het maken van (liefst jaloersmakend lekker!) eten, zich uitbetaalde in energie. Tijd voor tijd, als het ware. Tijd ook voor mijn gezondheid.

Het maken van 1 fout is niet erg, gewoon opnieuw beginnen. Al moet je 100x opnieuw beginnen, dat is niet erg, als je maar niet denkt: 'nu ben ik toch al de fout in gegaan en kan ik net zo goed doorgaan...'  Vergeef jezelf voor je keuzes in het verleden en begin gewoon weer met je dieet.

Ik hoop dat je hier snel je weg in vindt en dat je iemand vindt waarmee je goed kunt praten.

Pauliina

• Gold Member
  • Een top forum !
    • Mijn website
« Reactie #8 Gepost op: november 08, 2013, 15:49:02 »
Nog een idee: Wat is er allemaal op school in de kantine te koop? Misschien zitten er wel glutenvrije dingen tussen, zoals een yogurtje, fruit, rauwkost? En je zou zelfs kunnen gaan overleggen met de kantine of ze voor jou wat op voorraad zouden kunnen houden, zoals idd snack a jacks, of glutenvrij brood in de vriezer, of voorverpakt brood, apart verpakt beleg...

Ik vind zelf eigenljk dat een school/werkkantine dat gewoon standaard zou moeten doen. Maar ik ben het anders gewend, mijn hele schooltijd in Finland kreeg ik netjes een lactosevrije lunch. Maar daar eten kinderen dan ook een warme lunch, die is iets makkelijker aan te passen vind ik.
Gv. sinds okt. 2004. Na zes weken glutenvrij, negatieve bloedtest. Kan dus niet bewijzen of ik wel of niet coeliakie heb. Ook melk-, ei- en tarwevrij, en vermijd nachtschadegroente (aardappel, tomaat, paprika, aubergine) en peulvruchten.

evr2479

• Newbie
  • *
  • Diagnose coeliakie in november 2012
« Reactie #9 Gepost op: november 10, 2013, 18:33:17 »
Hoe oud ben je? En doe je zelf je glutenvrije boodschappen?
Dit vraag ik omdat je ervaart dat je zo weinig keuze hebt glutenvrij en dan dus toch maar glutenvol kiest.
Dit hoeft niet zo te zijn. Er zijn legio keuzes glutenvrij.
Ik ervaar het zelf namelijk niet (vaak) zo.
En je beperkt jezelf hier enorm mee, wat in mijn ogen dus niet nodig is.
Je kunt gevarieerd en lekker eten, glutenvrij!

Verder zijn er al veel nuttige tips gegeven en de gevolgen heeft tine al keurig op een rijtje gezet.

Verder word ik er een beetje boos van omdat je een gezonde jonge meid bent die nog een lang gezond leven voor haar heeft zolang ze maar glutenvrij eet.
Voor een aantal van ons hier is dat niet zo omdat we er veel te laat en al te ziek voor waren. Dat is erg jammer, maar vergooi die kans op een gezond leven alsjeblieft niet.

Ik ben zelf 16 jaar. Dus mijn ouders doen de boodschappen. Maar dit zijn vaak van die kleine dagelijkse boodschappen die even snel nodig zijn. En ik denk zelf, ook al vind mijn moeder dat niet, dat ze gewoon te weinig voor mij haalt waardoor ik weinig keuzes heb. Ik weet zeker dat als ik zélf boodschappen zou doen, dat ik dan veel meer dingen voor mijzelf zou halen..
Diagnose coeliakie 3b in november 2012

12cook

• Gold Member
« Reactie #10 Gepost op: november 10, 2013, 18:54:51 »
Ik snap dat t hartstikke lastig is. Maar ik denk da je toch n gesprek met je ouders hierover moet hebben. Misschien vindt je moeder het fijn als je precies opschrijft wat je wilt hebben. Of jullie gaan samen 1 x per week boodschappen doen. Of jij doet boodschappen voor jezelf. Of n combi :-)

Ik denk dat als je benoemd dat je heel graag goed dieet wilt houden maar dat je t moeilijk vindt, ze je echt wel willen helpen. Je kunt dan ook alle lange termijn problemen van niet dieet houden benoemen, zodat jullie allemaal goed voor ogen hebben waarom je het doet.

Misschien kun je n glutenmaatje vinden?
Zet m op!

koekie8

• Gold Member
« Reactie #11 Gepost op: november 11, 2013, 01:34:13 »
Ik denk ook dat je het er over moet hebben met je ouders. Is het anders misschien niet een goed idee om een keer samen te kijken welke dingen je graag zou willen eten? Misschien kunnen jullie een keer een bestelling doen via een van de glutenvrije webwinkels.
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #12 Gepost op: november 11, 2013, 07:53:04 »
Wat zou je zelf willen eten? En wil je het zelf klaarmaken, of kant-en-klaar kopen? Hier in het receptenarchief staan heel veel recepten. Voor kwarkbolletjes, handig voor onderweg, of BKB's (braziliaaanse kaasbroodjes) als je hartige trek hebt. Als mijn zoon van 16 bedenkt dat hij appeltaart wil maken of boterkoek, pakt hij de fiets en gaat naar de winkel om zelf de ingredienten te halen. Daar heeft hij mij niet voor nodig. Uiteraard krijgt hij het geld later weer terug. En het is nu speculaastijd. Wil je pepernoten, gevulde speculaas of speculaasbrokken? Kopen of zelf bakken? Met je moeder of met een vriendin? Samen cakejes bakken kan ook heel leuk zijn. En je kunt zelf ontdekken wat je lekker vindt, welke pannenkoeken, of yoghurt met muesli, teff ontbijt, rijstepap, havermout, etc. Je kunt ook naar een bakles, kijk dan op www.glutenvrij.nl bij de regio-actioviteiten wat er bij jou in de buurt is. Ga niet afwachten wat je ouders voor je bedenken of meenemen uit de winkel. Je bent zelf aan zet! Maak het leuk en gezellig. Zoek een vriendin (al dan niet glutenvrij) met wie je bakexperimenten kunt doen. Ik kan me voorstellen dat als je elke dag hetzelfde eet, dat glutenvrij eten dan niet aantrekkelijk is. Maar je kunt zelf een appel meenemen, een doosje rozijnen, gedroogd fruit, noten, etc. voor het geval je honger krijgt. Je hebt meer zin om leuke dingen te doen en meer energie als je glutenvrij eet. Deze week nog gemaakt: de amisch appelnotentaart, met verse goudreinetten, heerlijk! Iets voor jou? Veel succes!  :duimop:   
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

JoJ_91

• Sr. Member
« Reactie #13 Gepost op: november 11, 2013, 09:05:51 »
Het is voor je ouders ook ontzettend lastig in te schatten wat jij graag wilt eten, en wat jij lekker vindt of hoe dat glutenvrije product er precies uit ziet.

Ik ben in het weekend nog vaak bij mijn ouders, en daar staan dan vaak de dingen die ik altijd eet, maar als  iets op is bijvoorbeeld de Fette Crocanti van Schär, dan moet ik het als volgt opschrijven: Knüsperbrot / Fette Crocanti Schär (crackers), gele verpakking.

Online een bestelling doen is erg handig, je kunt dan gelijk houdbare dingen kopen die je graag wilt hebben, dan heb je meer keuze.

Wat voor glutenvrije producten kopen je ouders wel?
Op 4 december 2012 kreeg ik de diagnose coeliakie (marsh 3c), na lang tobben. In 2003 de diagnose hypothyreoidie, maar de klachten zijn nooit weg gegaan. Heb ook een lactose en soja intolerantie.

koekie8

• Gold Member
« Reactie #14 Gepost op: november 11, 2013, 16:16:59 »
Misschien kun je eens opschrijven welke glutenvolle producten je graag eet of ontzettend mist. Dan kinnen wij met je meedenken over een lekkere glutenvrije vervanger.
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.