Auteur Topic: Verborgen gluten... Help!  (gelezen 23527 keer)

Tash85

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 24
  • Geslacht: Vrouw
Re: Verborgen gluten... Help!
« Reactie #30 Gepost op: juni 16, 2018, 20:45:24 »
Ik ben nu een aantal weken bezig met het gv dieet. Nu denk ik dat ik toch ergens nog op reageer omdat ik gedurende de dag vaak last krijg van een rommelende buik, diarree en maagpijn.

Van de diŽtist hoorde ik dat producten met tarwe, kamut, gerst etc gemijd moeten worden. Dus alleen de granen. Maar ik begrijp dat gluten dus ook op een andere manier in producten terug kunnen komen zoals in dextrose?  Zijn er nog andere ingrediŽnten die gluten bevatten of hebben jullie tips waar op te letten bij het lezen van etiketten?

tine

  • Gold Member
  • Berichten: 8597
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Verborgen gluten... Help!
« Reactie #31 Gepost op: juni 16, 2018, 21:55:44 »
Ik denk dat je het beste een diŽtist kunt zoeken die gespecialiseerd is in coeliakie. Dan kunnen jullie samen etiketten lezen, en zij kan je leren waar je op moet letten. Namen van diŽtisten zijn te vinden bij www.glutenvrij.nl Een 'gewone' diŽtist heeft niet genoeg kennis van het glutenvrije dieet om je goed op weg te helpen. Het is in het begin heel lastig, maar het went. Over een jaar weet je niet beter. Dan ben je er goed in thuis. Voor nu is het een hoop uitzoekwerk.

Er zijn enkele gradaties in glutenvrij eten:
- glutenvrij
- glutenvrij en ook zonder tarwezetmeel
- glutenvrij, zonder tarwezetmeel, zonder tarwederivaten zoals dextrose

Als je begint met glutenvrij eten, begin je met de bovenste variant. Je gaat ervoor zorgen dat alles wat je eet glutenvrij is, door goed de etiketten te lezen. En je zorgt ervoor dat je kruisbesmetting vermijdt, dus je eet chips uit je eigen zak of schaal, niet uit een bak waar iedereen (met kruimelhanden) aan komt. En je hebt je eigen beleg zoals jam of pindakaas, zodat er geen kruimels in terecht komen. Je wordt ziek van 1 kruimeltje brood of koek. dat is heel weinig. Maar het dieet krijg je wel onder de knie, al vergt het enige oefening. En veel producten zijn van nature al glutenvrij. Denk aan noten, naturel vlees/kip/vis, groente, fruit, yoghurt, melk, eieren, kaas ed. En er zijn veel vervangers van gluten, in plaats van pasta van tarwe kun je pasta eten van mais, of rijst. Als je bij AH boodschappen doet, zie je een glutenvrij logo op het etiket als het iets is dat je kunt eten. Dat maakt het makkelijker. Gluten kan werkelijk overal in zitten. Omdat het een bindmiddel is, een glansmiddel, een conserveermiddel etc. Dus check altijd de lijst met ingrediŽnten en let goed op wat vet gedrukt staat, soepen, sauzen, broodbeleg, limonade, worst, lees alle etiketten en controleer of het glutenvrij is en je het kunt eten. In deze databank vind je de meeste glutenvrije producten:  http://www.livaad.nl/

Als na een half jaar tot een jaar blijkt dat je nog veel klachten houdt, en je alles wat je eet en drinkt met je diŽtist hebt doorgenomen en geen andere oorzaak voor je klachten kunt vinden, ga je een stap strenger glutenvrij eten, dan eet je glutenvrij en tarwezetmeelvrij. Tarwezetmeel zit vooral in brood. Niet iedereen kan ertegen. Er zit ietsje meer gluten in, zelfs al mag het glutenvrij heten. Het is iets wat je zelf moet uitvinden, of je het wel of niet verdraagt. Maar dat hoeft pas als je lange tijd glutenvrij eet, en je niet goed opknapt.

Gaat het zelfs met deze strenge uitvoering van het dieet nog steeds niet helemaal top, dan kun je overwegen om nog een stap strenger te worden. Dan laat je bv. dextrose staan. Maar dat is al behoorlijk zeldzaam, de meeste mensen met coeliakie kunnen producten met dextrose en glucosestroop ed gewoon eten. Dextrose zit vooral in snoep, limonade, ijs en toetjes. Zie verder 
http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=22846.msg622381#msg622381

Er zijn heel veel mogelijkheden waarom je darmen kunnen reageren op voeding. Dat hoeft niet alleen te komen door gluten. Ga er maar vanuit dat je darmen er lange tijd over hebben gedaan om steeds slechter te worden. En nu hebben ze lange tijd nodig om te herstellen. Dus dat duurt rustig een paar maanden tot een jaar voordat ze weer gezond zijn, soms langer, ook afhankelijk van hoe lang het heeft geduurd voordat coeliakie werd ontdekt, hoe erg je darmen beschadigd waren, en hoe oud je bent. Kinderen herstellen sneller dan volwassenen, weten we. Als het goed is merk je binnen een paar weken dat je je beter voelt en dat je meer energie hebt.

Ik weet niet wat je nu eet? Weet je bv. dat je haver alleen kunt eten als het volgens het etiket glutenvrij is?

Klachten kunnen ontstaan door verandering van je eetpatroon. In glutenvrij eten zitten vaak minder vezels. Dus let goed op dat je genoeg vezels binnenkrijgt, dat heeft je diŽtist je vast wel verteld. En gebruik jozo zout omdat je jodium nodig hebt, dat zit in gewoon brood maar niet altijd in glutenvrij brood. Je klachten kunnen ook ontstaan door melk en lactose. Dat gebeurt vaker in het begin van het dieet, omdat je darmen mogelijk niet genoeg enzymen hebben om de lactose te verteren (dat wordt gedaan door lactase enzymen, en die worden gemaakt op de top van de darmvlokken, zijn je darmvlokken korter geworden, dan heb je mogelijk niet genoeg enzymen om melk te verteren). Als je klachten houdt, kun je proberen of lactosevrije melk beter bevalt. Je kunt wel kaas eten, dat bevat (bijna) geen lactose. Omdat je nog maar net begonnen bent met glutenvrij eten, moeten je darmvlokken nog aangroeien. En ze kunnen ook moeite hebben met het verteren van eten bv als het vet is of als er veel suiker in zit. Dat zal na verloop van tijd beter gaan. 

Als je denkt dat je gluten binnenkrijgt, controleer dan alle etiketten wat je eet en drinkt, ook je medicijnen als je die hebt, of ergens gluten in zit. En lees de 'eerste hulp' op deze site dan zie je tips hoe je kunt voorkomen dat je toch een kruimeltje brood of koek binnenkrijgt.

Veel succes!
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Tash85

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 24
  • Geslacht: Vrouw
Re: Verborgen gluten... Help!
« Reactie #32 Gepost op: juni 16, 2018, 22:54:47 »
Hoi Tine,

Dank je wel voor je uitgebreide reactie. Dit maakt het voor mij al een heel stuk duidelijker :)

Ik eet op dit moment niet zoveel in verband met allergieŽn/allergische reacties.
Het lijstje is zeer beperkt.

Haver eet ik alleen de glutenvrije variant van.
Gemiddeld op een dag eet ik het volgende:

's Ochtends : gv havermout met water en aardbeien
Lunch: idem
's Avonds : magere knakworstjes van unox of varkenshaas gebakken in boter van Zeeuws meisje.
                    Daarbij komkommer + slasaus (AH merk).
Tussendoor: komkommer / gv cornflakes, soms droog of soms met een beetje melk (ongeveer 50 ml).

Ik loop nu bij een diŽtist gespecialiseerd in coeliakie. Alleen doordat de nadruk meer op de allergieŽn ligt hebben we het glutenvrije dieet nog niet echt kunnen bespreken. Over een aantal weken heb ik weer een afspraak en tot die tijd probeer ik alvast wat duidelijkheid te krijgen over welke producten/ingrediŽnten ik het beste kan mijden.

tine

  • Gold Member
  • Berichten: 8597
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Verborgen gluten... Help!
« Reactie #33 Gepost op: juni 17, 2018, 10:32:03 »
Wat ik mis in je lijstje zijn gekookte groenten. Die zijn zacht om te verteren. Bijvoorbeeld worteltjes, courgette, sperzieboontjes en zoete aardappels (dat is geen nachtschade). De courgette is lekker als je hem in schijfjes snijdt en bakt net zoals je aardappeltjes bakt, met een beetje boter in de koekenpan, en wat zout erover. Dat is snel en makkelijk. Bovendien zitten daar vitamines in. In komkommers zit niet zoveel waar je lichaam iets aan heeft. Ik vind zoete aardappels uit de oven ook heerlijk, er gaat bij mij boter en zout over, soms tijm of rozemarijn (bio kruiden van AH).

Fijn dat je je menu hebt uitgebreid met varkenshaas. Dat is al een mooi begin.

Het kan zijn dat de slasaus te vet voor je is of te veel ingrediŽnten bevat. Je kunt misschien een recept voor komkommersalade ergens vinden (meestal mayo, yoghurt, zout, peper, evt. azijn/citroen en kruiden als dille).

Is het nog gelukt om pannenkoekjes of toastjes te maken? Of wil je niet te veel melk gebruiken?

Ik hoop dat je langzaam maar zeker je menu wat kunt uitbreiden. Het zou fijn zijn als je een veilig basismenu hebt. Dan kun je vandaar uit telkens wat dingen toevoegen. Het beste is om met naturel dingen te beginnen (die uit 1 ingrediŽnt bestaan). En overhaast het niet, het kan echt wel maanden duren voordat je beter weet wat wel en niet goed gaat, dat weet ik uit ervaring. Bovendien moet je lichaam even tot rust komen als je iets hebt gegeten dat niet goed gaat. Ik doe het zo:
- zorg voor een veilig basismenu
- verander hooguit 1 ding per dag en wacht af hoe het gaat
- bouw de hoeveelheid van het nieuwe product langzaam op
- als iets niet goed valt, zorg dat je daarna een paar dagen kunt bijkomen (wash-out) voor je weer iets nieuws probeert
- als iets wel goed valt, zet ik het na 3 keer op de lijst met veilige producten
- hou bij op welke momenten je ziek wordt (voedseldagboek) en probeer een patroon te ontdekken, bv. je buik gaat tekeer 10 uur nadat je iets verkeerds eet
- probeer ook te achterhalen hoe je op gluten reageert en of dat anders is dan andere dingen waar je op reageert

Wij merken een besmetting met gluten op aan deze dingen: blaasjes in de wang, een prikkelende tong, rode wangen, koud (dekentje/ kruik/ vest nodig), moe (niet meer kunnen staan, moeten zitten en/of slapen), een zere rug of heupen, spierpijn of gewrichtspijn, geen kracht in armen en benen, opgeblazen buik, rammelende buik, buikpijn, hartkloppingen, ontstoken ogen, slecht humeur, jeuk/ huiduitslag/ puistjes, vaker plassen, ontlasting ziet er anders uit, mist in het hoofd/ niet helder kunt nadenken, wazig zien/ dubbel zien, oren/ neus/ keel verstopt, stil, nergens zin in, gevoel op een schommelende boot te zitten, slechte coŲrdinatie en motoriek (tegen deurpost aanlopen, niet midden op de wc gaan zitten maar half ernaast), duizelig, niet kunnen slapen/ wakker worden, nachtmerries, benen niet stil kunnen houden, etc.), in ernstige gevallen, bij veel gluten: overgeven en hoofdpijn/ migraine-aanval. Zo'n lijstje is natuurlijk heel persoonlijk, maar het maakt duidelijk dat het niet alleen om buikklachten gaat bij coeliakie. Bij jou is het nog een stuk ingewikkelder als je ook allergisch reageert op eten!

Veel succes verder!
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Tash85

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 24
  • Geslacht: Vrouw
Re: Verborgen gluten... Help!
« Reactie #34 Gepost op: juni 17, 2018, 20:35:38 »
Dank je wel voor de tips Tine!

Ja heb de pannenkoekjes vanochtend gemaakt. Heb gisteren de gv havermeel binnen gekregen.
Het was wel even wennen qua dikte van het beslag maar het ging wel aardig en smaakte goed! :) Heb nu eindelijk weer iets waar ik wat aardbeienjam op kan doen.
Heb bewust een hele kleine portie gemaakt omdat ik bij te veel melk last krijg. Meestal gaat het bij zo'n 50-100 ml per dag nog wel goed.

Vandaag ook een cheesestring geprobeerd en ook dat ging goed :) Dus dat was erg fijn.

Alleen vanmiddag toch weer erg veel last gehad van buikkrampen en diarree. Merkte ook dat mijn huid helemaal onder de rode bultjes zat en die verdwenen toen de buikkrampen ophielden.
Ik denk dat het voor nu nog even puzzelen is wat de klachten veroorzaakt. Voor het gv eten had ik veel last van obstipatie, maar sinds het gv dieet heb ik juist elke dag last van diarree. De ene dag erger dan de andere. Vind dat toch wel bijzonder hoe dat zo om kan slaan  :o

tine

  • Gold Member
  • Berichten: 8597
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Verborgen gluten... Help!
« Reactie #35 Gepost op: juni 18, 2018, 09:58:04 »
Fijn dat het gelukt is, je probeersel met de pannenkoekjes, heb je toch meer dingen te eten. Je kunt ook lactosevrije melk gebruiken, als je er meer van wilt eten. 

Je kunt beter harde Hollandse kaas nemen, daar zit heel weinig lactose in, dat is beter dan smeltkaas als lactose een probleem is. De hoeveelheid lactose kun je vinden op het etiket door te kijken hoeveel suiker er in de kaas zit. Zoek liever iets onder 0,5 g. Op de website van AH staat bij elke kaas de voedingstabel. Deze bv. heeft geen (nauwelijks) lactose:
https://www.ah.nl/producten/product/wi197227/de-zaanse-hoeve-jong-belegen-48-plakken

Mijn zoon lust graag kaas op zijn pannenkoeken, dus misschien is dat tzt ook iets voor jou.

zie ook https://lifehacker.com/the-best-cheeses-to-eat-if-youre-lactose-intolerant-1563386663
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.