Auteur Topic: Verborgen gluten... Help!  (gelezen 23458 keer)

Pauliina

• Gold Member
  • Een top forum !
    • Mijn website
Re:Verborgen gluten... Help!
« Reactie #15 Gepost op: oktober 29, 2013, 21:29:04 »
Welke tortilla chips waren dat? ik vermoed dat er bij zo'n product ook best een kans is op kruisbesmetting...
Gv. sinds okt. 2004. Na zes weken glutenvrij, negatieve bloedtest. Kan dus niet bewijzen of ik wel of niet coeliakie heb. Ook melk-, ei- en tarwevrij, en vermijd nachtschadegroente (aardappel, tomaat, paprika, aubergine) en peulvruchten.

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
« Reactie #16 Gepost op: oktober 29, 2013, 21:56:27 »
Ja ik heb echt jaren gedacht dat mijn zoontje niet tegen mais kon. Ook niet tegen pinda's en chocola etc. Maar wat doe je? Je kijkt op het etiket. En probeert verbanden te zien, verklaringen te vinden. Maar het belangrijkste staat niet op het etiket; hoeveel gluten ergens in zit. Dan kun je nog zo goed alle etiketten uitpluizen, je hebt er niets aan. Want mijn zoontje wordt ziek van wat NIET op het etiket staat: besmetting met gluten. En nietsvermoedend als ik was, snapte ik ook niet dat er in chocola gluten zou zitten, of in chips, of in vleeswaren of in... (vul maar in). Want ik vertrouwde op het etiket. Daar stond toch niets van gluten?

Ik heb mijn zoontje jaren lang gekapitteld, dat hij zijn vingers niet in zijn mond moest stoppen, want hij had telkens klachten, dat kon ECHT niet aan het eten liggen. Dacht ik. Want dat was helemaal glutenvrij... ik wist toen niet dat glutenvrij niet hetzelfde is als eivrij en pindavrij en dat er nog een beetje gluten in mag zitten. Ook dacht ik dat een etiket alle ingredienten zou bevatten. Geen idee dat besmetting met gluten niet op het etiket hoeft. En geen idee dat de een gevoeliger is voor gluten dan de ander. En dat er mensen zijn die bij extreem kleine hoeveelheden gluten al ziek worden.

Pas toen ik zelf glutenvrij ging eten, schrok ik hoe vaak ergens gluten in zat. Ik had al die tijd de oorzaak van klachten bij mijn zoontje gezocht en niet bij het eten. We werden altijd op dezelfde momenten ziek, van hetzelfde eten. Ik voel nog steeds dat ik hem onrecht aangedaan heb, door zijn klachten niet serieus te nemen. Maar er was altijd wel een andere oorzaak te bedenken, een spannende verjaardag, sinterklaas, laat gaan slapen, een feestje, sporten, school etc. etc. ik heb honderden redenen bedacht waarom hij klachten zou kunnen hebben, wilde me niet altijd focussen op zijn coeliakie, maar ik heb nu spijt dat ik zijn signalen niet eerder en beter heb opgepikt en geinterpreteerd. Moet toegeven dat ik zelf in die tijd ook uitgeteld was, geen puf om iets uit te zoeken, pas toen ik zelf opknapte door glutenvrij te eten, heb ik me erin verdiept en alles op een rij gezet. 

Ik ken geen enkele soort chips zonder gluten, of dat nou taco's zijn of tortilla of gewone aardappel chips, het gaat altijd fout. Een beetje. Het mag besmet raken in de fabriek. En er mag dextrose van tarwe overheen gestrooid worden voor het behoud van de gele kleur. Hulpstoffen hoeven niet op het etiket te staan.

We kunnen pinda's, walnoten en amandelen eten die we zelf pellen. En popcorn die je zelf bakt in de pan. Rozijntjes. Kaas, rauwkost, fruit. Zelfgebakken koek. Ik heb nog kroepoek van de toko om een keer zelf te bakken, ben benieuwd of dat lukt, maar ik varieer voorlopig zo weinig mogelijk, ik wil graag dat mijn zoontje zoveel mogelijk dagen naar school kan. Een stap naar links of een stap naar rechts kan meteen verkeerd uitpakken. Ik ben heel blij dat we nu goede eieren hebben en dat ik chocola kan maken (met cacao, kokosboter en honing/suiker), als mijn zoontje nu uit school komt, krijgt hij een chocolaatje, dat is een grote luxe...
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Pallas

• Full Member
« Reactie #17 Gepost op: oktober 31, 2013, 20:40:49 »
Wat Tine vertelt, kan ik van harte onderschrijven. Ik krijg het zelf nooit zo goed uitgelegd. Voor mijn werk eet ik nog wel eens buiten de deur en altijd weer meldt de kok dat hij wel wat kan maken of krijg ik vragen van mijn disgenoten over wat ik heb meegenomen. Of mensen die vragen wat ze voor jou kunnen kopen.... Het is lastig uit te leggen want " er staat toch glutenvrij op" en "het schap met glutenvrij is tegenwoordig heeeel groot hoor". Ik heb niet altijd zin om het hele verhaal af te steken.

Door Tine heb ik weer mais geprobeerd en appel. Geen last! Het frustrerende is dat je het niet vooraf weet, je moet het maar uitpuzzelen door uitproberen. Fabrikanten bellen helpt ook maar tot op zekere hoogte, ze zeggen doodleuk aan het slot " en als u toch last krijgt, moet u het maar niet meer eten"  :roll:

berg444

• Sr. Member
  • Groetjes Ellie
    • webshop met glutenvrij en lactosevrije artikelen te koop
« Reactie #18 Gepost op: december 10, 2013, 23:08:19 »
Toch gek, dat er ook zoveel kennelijk nergens last van hebben.
De afgelopen 2 weken gaat het gelukkig eindelijk weer wat beter. Ook kun je id beter naar je eigen lichaam luisteren dan je laten leiden door de etiketten.
1 x fout op de risico lijst... 3 x fout , dan niet meer dus.

Ik zit wel weer met een lastig dilemma en weet wederom niet of het faat om verborgen gluten of wat anders;

Iets wat wij regelmatig eten gaat nu weer fout en dit was de reactie overduidelijk..
Direct jeuk op handpalm en ook rood worden, moe/ loom en pijn rechter oor en klier.. Kleine blaren tong. En dat terwijl ik me de rest van de dag erg goed voelde. Wat zat er in ; spaghetti met bolognaise saus

Gezeefde tomaten ( Heinz)
Tomaten puree blikje ( del monte)
Rundergehakt ( geeft normaal geen probleem)
Tomaten ketchup Heinz
Spaghetti schar ( bevat oa erwten eiwit isolaat verder weinig geks)
Verse kaas ( geeft ook normaal geen problemen)

Zou het de tomaat kunnen zijn? Ik hoop het niet of zit er wellicht iets verborgen in de tomaten puree wat niet bij de ingredienten staat...ik hoop dat jullie een idee hebben.

-
En ben je er al uit wat in deze maaltijd je beter kunt laten staan?
erwteneiwit is net als bijvoorbeeld bruine bonen zware kost.
Als het gehakt in de winkel is gekruid vindt ik het al verdacht.
Kan zijn om de versheid te camoufleren.

Als je pure produkten zoekt kun je altijd een mailtje sturen dan kan ik het misschien in het assortiment opnemen.
http://www.ordersnoborders.com/nl/kies-categorie-of-allergeen-filter/puur-zonder-toevoegingen/
1989:klachten 2002: b12 tekort, 20kg afgevallen in 6jr, HLA-DQ8 pos., antistoffen+biopt geen afwijkingen, ik+dochter (\'97) lv+gv+tzv en melkvrij sinds 2007 dochter: penicilline allergie zelf:E120 probleem.  http://www.ordersnoborders.com

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #19 Gepost op: december 11, 2013, 10:48:16 »
Hi Berg, wat aardig dat je dit aanbiedt; ik ben alleen bang dat dieetproducten niet passen in een 'gluten contamination elimination diet' (GCED) zoals dat keurig heet in medische vaktermen. In alle dieetartikelen zitten namelijk kleine beetjes gluten. Bij het ene artikel wat meer dan bij het andere; bij sommige producten merken we meteen dat er gluten in zit, bij andere pas als we er een grotere hoeveelheid van eten; het glutengehalte varieert erg, van 1 of 2 ppm tot rond 15 ppm, maar 0 ppm bestaat (nog) niet in glutenvrij-dieetproducten-land. Daarom wordt bij het GCED aangeraden om geen dieetproducten te eten en juist wel producten die van nature geen gluten bevatten, groente, fruit, naturel vlees, aardappels, rijst etc. als je alle sporen van gluten wilt vermijden.  

Ik begrijp de aanduiding '100% glutenvrij' dan ook niet, die verschillende fabrikanten van glutenvrije dieetproducten hanteren, in mijn ogen is dat zelfs misleidend, want het betekent nog steeds dat het product tussen de 0 en 20 ppm gluten bevat en niet verschilt van andere glutenvrije producten.
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Fan74

• Newbie
  • *
« Reactie #20 Gepost op: december 17, 2013, 16:58:41 »
Ik ben twee weken geleden behoorlijk ziek geworden van verborgen gluten in bouillonblokjes van het merk 'healthy planet', gekocht bij de Ekoplaza.
IngrediŽnten: zout, zetmeel (maÔs-en aardappelzetmeel), palmvet, groenten (10,5%; ui, selderij, prei, wortel), suiker, kruiden, specerijen.
Ik dacht, er staat geen gluten op, en er staat ook niet op dat het er mogelijk in zou kunnen zitten, dus dat is vast okee. Nou niet dus. Ik had soep gemaakt waar ik twee dagen achter elkaar van heb gegeten, de eerste dag kokhals neigingen en hťťl misselijk meteen na het eten, had toen nog niet de associatie meteen dat het de bouillon zou zijn. Maar de dag erna kreeg ik binnen het uur een vagale reactie, mijn bloeddruk en temperatuur knalden beiden omlaag, alsof ik flauw zou vallen, alleen ik viel niet flauw.
En vreselijke krampen in mijn buik, ik kon alleen nog maar krom liggen. Vreselijk. Duurde een paar uur voor ik weer 'op de wereld' was, en 4 dagen voor ik weer kon eten, van alles werd ik onpasselijk, ook van rijst ed. Dus nooit meer die bouillon! Bij Ekoplaza zeiden ze 'oh, nou, dan moet je het niet meer eten'. En dat was het dan. Iemand tips welke bouillonblokjes wel echt veilig zijn?

groetjes Fan

Lieske

• Gold Member
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
« Reactie #21 Gepost op: december 17, 2013, 18:19:03 »
Wat erg en wat een botte reactie  :duimlaag:
Moeder van Marcel(1976) en Mark(1985).Marcel heeft Coeliakie van de huid(Dermatitis Herpetiformis) en heeft een stofwisselings ziekte en mag geen pinda's,noten,gluten,koemelk,eieren, ve-tsin,chocolade,boekweitmeel,soja enz.

T.M.

• Jr. Member
  • **
« Reactie #22 Gepost op: december 17, 2013, 18:27:17 »
Wij gebruiken altijd de vision groente bouillon poeder, te koop bij de jumbo. Bij ons gaat deze goed, deze is glutenvrij staat erop.

Annikka

• Gold Member
« Reactie #23 Gepost op: december 17, 2013, 20:25:46 »
Ik gebruik altijd bouillonblokjes uit de natuurvoedingswinkel van het merk Genovis.
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

Fan74

• Newbie
  • *
« Reactie #24 Gepost op: december 17, 2013, 22:26:15 »
Dank voor de tips, ik ga op zoek!

koekie8

• Gold Member
« Reactie #25 Gepost op: december 17, 2013, 22:50:35 »
Ik gebruik de zelfde blokjes als Annikka en dat gaat hier goed.
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.

Lieske

• Gold Member
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
« Reactie #26 Gepost op: december 18, 2013, 07:10:34 »
ik gebruik Knorr Bouillonketeltje,deze zijn vrij van gluten/kleurstoffen/smaakversterkers en conserveermiddelen.
Moeder van Marcel(1976) en Mark(1985).Marcel heeft Coeliakie van de huid(Dermatitis Herpetiformis) en heeft een stofwisselings ziekte en mag geen pinda's,noten,gluten,koemelk,eieren, ve-tsin,chocolade,boekweitmeel,soja enz.

cheke

• Jr. Member
  • **
« Reactie #27 Gepost op: januari 07, 2014, 22:45:39 »
Wij gebruiken de bouillon van Sublimix die is er in diverse variŽteiten ook lactosevrij

Pimpelmees

• Newbie
  • *
« Reactie #28 Gepost op: augustus 06, 2015, 22:01:28 »
Een oud topic, maar ik reageer er toch nog even op. Tot een paar dagen geleden was ik in de overtuiging dat (besmetting met) gluten altijd vermeld werden op de verpakking. Ik ben helaas (gelukkig?) uit mijn naiviteit verlost  :"

Ik had vandaag ook zo'n help! wat heb ik nou weer verkeerd gegeten-dag. Ik vermoed dat het aiolie (merk Cheff) was. Er staan geen gluten vermeld op het etiket, wel 'specerijen'. Toch last gekregen. Om woest van te worden! Ik eet redelijk veel mayonaise, dat kieper ik over de aardappels tussen de middag, en ik wilde eens wat anders proberen. Nu begrijp ik dat gewone mayonaise ook besmet is met gluten. Misschien is dat de oorzaak voor mijn continue achtergrond-pijn? Ik ga maar eens een tijdje stoppen met mayo of het zelf maken, en kijken of het verschil maakt. Want ik eet het elke dag.

Om moedeloos van te worden... hoe kan ik in godesnaam zo gevoelig zijn?  :'
Glutenvrij sinds maart 2015.
Diagnose PDS en FMS. Geen diagnose coeliakie, wel alle symptomen.

lies merceij

• Global Moderator
  • Gold Member
« Reactie #29 Gepost op: augustus 06, 2015, 22:41:17 »
Mijn man is ook erg gevoelig maar er zijn nog genoeg mayonaise die je kunt eten hoor bv die van Calve en Zaanse mayonaise  zowel de tube als de knijpfles succes  ;)  
Vrouw van Aad: Aad is glutenvrij en tarwezetmeelvrij en  MGD vrij sinds 2003 en lactosevrij.