Ja ik heb echt jaren gedacht dat mijn zoontje niet tegen mais kon. Ook niet tegen pinda's en chocola etc. Maar wat doe je? Je kijkt op het etiket. En probeert verbanden te zien, verklaringen te vinden. Maar het belangrijkste staat niet op het etiket; hoeveel gluten ergens in zit. Dan kun je nog zo goed alle etiketten uitpluizen, je hebt er niets aan. Want mijn zoontje wordt ziek van wat NIET op het etiket staat: besmetting met gluten. En nietsvermoedend als ik was, snapte ik ook niet dat er in chocola gluten zou zitten, of in chips, of in vleeswaren of in... (vul maar in). Want ik vertrouwde op het etiket. Daar stond toch niets van gluten?
Ik heb mijn zoontje jaren lang gekapitteld, dat hij zijn vingers niet in zijn mond moest stoppen, want hij had telkens klachten, dat kon ECHT niet aan het eten liggen. Dacht ik. Want dat was helemaal glutenvrij... ik wist toen niet dat glutenvrij niet hetzelfde is als eivrij en pindavrij en dat er nog een beetje gluten in mag zitten. Ook dacht ik dat een etiket alle ingredienten zou bevatten. Geen idee dat besmetting met gluten niet op het etiket hoeft. En geen idee dat de een gevoeliger is voor gluten dan de ander. En dat er mensen zijn die bij extreem kleine hoeveelheden gluten al ziek worden.
Pas toen ik zelf glutenvrij ging eten, schrok ik hoe vaak ergens gluten in zat. Ik had al die tijd de oorzaak van klachten bij mijn zoontje gezocht en niet bij het eten. We werden altijd op dezelfde momenten ziek, van hetzelfde eten. Ik voel nog steeds dat ik hem onrecht aangedaan heb, door zijn klachten niet serieus te nemen. Maar er was altijd wel een andere oorzaak te bedenken, een spannende verjaardag, sinterklaas, laat gaan slapen, een feestje, sporten, school etc. etc. ik heb honderden redenen bedacht waarom hij klachten zou kunnen hebben, wilde me niet altijd focussen op zijn coeliakie, maar ik heb nu spijt dat ik zijn signalen niet eerder en beter heb opgepikt en geinterpreteerd. Moet toegeven dat ik zelf in die tijd ook uitgeteld was, geen puf om iets uit te zoeken, pas toen ik zelf opknapte door glutenvrij te eten, heb ik me erin verdiept en alles op een rij gezet.
Ik ken geen enkele soort chips zonder gluten, of dat nou taco's zijn of tortilla of gewone aardappel chips, het gaat altijd fout. Een beetje. Het mag besmet raken in de fabriek. En er mag dextrose van tarwe overheen gestrooid worden voor het behoud van de gele kleur. Hulpstoffen hoeven niet op het etiket te staan.
We kunnen pinda's, walnoten en amandelen eten die we zelf pellen. En popcorn die je zelf bakt in de pan. Rozijntjes. Kaas, rauwkost, fruit. Zelfgebakken koek. Ik heb nog kroepoek van de toko om een keer zelf te bakken, ben benieuwd of dat lukt, maar ik varieer voorlopig zo weinig mogelijk, ik wil graag dat mijn zoontje zoveel mogelijk dagen naar school kan. Een stap naar links of een stap naar rechts kan meteen verkeerd uitpakken. Ik ben heel blij dat we nu goede eieren hebben en dat ik chocola kan maken (met cacao, kokosboter en honing/suiker), als mijn zoontje nu uit school komt, krijgt hij een chocolaatje, dat is een grote luxe...