Auteur Topic: Verborgen gluten... Help!  (gelezen 22471 keer)

Kiekkiek1

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
Verborgen gluten... Help!
« Gepost op: oktober 17, 2013, 23:07:38 »
Ik had laatst een heel risico lijstje gemaakt van eten dat niet zo goed voelt.
Zaken als. Oa

- naturel chips
- overfriet ( diepvries)
- voorverpakte zalm
- kruiden mixen ( oogenschijnlijk gv / vooral kipkruiden)
- mayonaise
- slasaus
- worst
- rozijnen/ gedroogd fruit
- pindakaas
- medicatie
- koffie en thee ( uit de automaat)
Allemaal producten die gv horen te zijn op basis van de ingredienten.
Op een Belgische site zag ik dat in Al DEZE producten vaak verborgen gluten zitten.
Dat duidelijk steeds opnieuw coeliaken er op reageren..
Ondertussen zegt mijn diŽtist hanteer livaad.
Ik ben misschien heel gevoelig maar klaarblijkelijk zijn er dan wel veel mensen gevoelig.
Wat hebben we aan livaad als iedere keer blijkt dat er verborgen gluten zitten in dergelijke producten.
En waarom doen diŽtisten hier zo makkelijk over, terwijl zovelen tegen hetzelfde aanlopen.
Al is het maar via stapeling. Ik kom dan ook vaak dezelfde producten tegen op dit forum ( ook bij kinderen) en ik snap niet dat dit door artsen en diŽtisten niet beter gesignaleerd kan worden.,

2002 marsh 1, 2012 marsh 2 voorlopige diagnose coeliakie, geen antistoffen, gluten, tarwezetmeel, lactose, sojavrij,
Klachten bij dieetfouten ; Gewrichtsklachten, darmklachten ( obstipatie), huidklachten, hoofdpijn en migraine, jeuk, luchtweg klachten, b12 tekort, ijzer, foliumzuur en zink.

Ajta

• Gold Member
Re:Verborgen gluten... Help!
« Reactie #1 Gepost op: oktober 18, 2013, 08:46:58 »
Livaad wordt samengesteld door vrijwilligers, die etiketten lezen in supermarkten. Wettelijk gezien voldoen die etiketten aan de normen, die internationaal zijn vastgesteld. Die normen zijn in 2012 (meen ik) nog aardig scherper gesteld. "Mogelijke sporen van..." geeft aan dat kruisbesmetting in de productielijn/verpakkingslijn mogelijk zou kunnen zijn.
Van de producten uit jouw lijst (ik gebruik ze niet allemaal) heb ik geen last, als ik het etiket goed gelezen heb. Kennelijk is er een groep mensen, die super gevoelig is. Of deze groep heel groot is weet ik niet. Ik denk wel dat het een groep is die op dit forum misschien wat aktiever is, omdat de zoektocht moeilijker is. Misschien geeft dat een vertekend beeld?
Blijft natuurlijk, dat het heel vervelend is als je zo gevoelig bent. Je zou zelf je patat kunnen maken (nog veel lekkerder trouwens), net als je kruidenmixen, mayonaise, gedroogd fruit. Meer werk, maar wel heel puur.
Sterkte met je zoektocht!
Coeliakie sinds februari 2008

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #2 Gepost op: oktober 18, 2013, 11:43:38 »
Ik herken alles op dat lijstje. Maar veel anderen met coeliakie weer niet. Het hangt enerzijds van je eigen gevoeligheid af. Anderzijds van de hoeveelheid gluten in de afzonderlijke producten.

Het punt is, dat je gewend bent af te gaan op de info op het etiket. Daar staat precies op hoeveel eiwitten, vetten, koolhydraten etc. erin zitten. Maar wat er niet op staat: hoeveel gluten erin zit. Dat is een vreemde zaak. Want zo kun je niet eten wat je wilt, geen goede keuzes maken, de info op het etiket schiet tekort. De inrichting van veel fabrieken is verouderd, fabrieken zijn veelal niet ingericht om contaminatie met gluten te voorkomen, plus contaminatie is ook wettelijk toegestaan, en tarwe wordt 2 keer zoveel gebruikt als 10 jaar geleden, de prijs van tarwe is ook gunstiger dan die van mais, dus: gluten(sporen) zitten in 90 tot 95% van de bewerkte producten in de supermarkt. Daarnaast hoeven hulpstoffen niet gedeclareerd te worden op het etiket (zoals in koffie, thee, chips en friet). Ik hoop dat dat in de toekomst gaat veranderen. En dat ook duidelijk wordt hoeveel gluten afgeleiden van tarwe in voedingsmidelen bevatten. Maar daar zijn weer betere testmethoden voor nodig. Nog veel werk aan de winkel, dus! 

Je zou de coeliakievereniging op de hoogte kunnen brengen van je bevindingen: dietist@glutenvrij.nl

Je zou verwachten dat 'glutenvrij' veilig is voor alle mensen met coeliakie. Maar in de praktijk is dat niet zo. Alleen voor mensen die niet zo gevoelig zijn, en dat zou wel eens de grootste groep kunnen zijn. Deze situatie speelt natuurlijk niet alleen hier. Lees dit maar: http://celiacdisease.about.com/od/StartingTheGFDiet/a/Gluten-Free-Food-Myths.htm
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Annikka

• Gold Member
« Reactie #3 Gepost op: oktober 18, 2013, 14:20:32 »
Vandaag was ik bij Lidl en sinds lange tijd weer eens bij de chips gekeken. Ik koop nl zelden chips. Op al de verpakkingen van chipssoorten die voorheen 'veilig' leken, maar waar ik toch een glutenreactie op kreeg staat nu dat er gluten in zitten of dat er een mogelijke besmetting is. De verpakkingen zijn verder niet veranderd.
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #4 Gepost op: oktober 18, 2013, 14:24:41 »
Nieuwe allergenenwetgeving. :D Ik denk dat ze in Duitsland toch net iets verder zijn wat dat betreft (met VITAL 2.0)
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Annikka

• Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: oktober 18, 2013, 14:29:25 »
Laatst weer eens bij Aldi geweest en daar viel het me ook al op dat op bijna elke verpakking een glutenwaarschuwing staat. Blijft wel weinig over zo, al ben ik blij dat de etikettering verbeterd is.
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #6 Gepost op: oktober 18, 2013, 14:43:35 »
De nieuwe (may contain) etikettering is gemaakt voor de meerderheid 'gewone' coeliakiepatienten (en andere mensen met een allergie), niet voor degenen die extreem gevoelig zijn, de wetenschappers erachter nemen aan dat de laatste groep uit voorzorg geen bewerkte producten eet:

http://www.allergenbureau.net/downloads/resources/conferences-2013/2013-March-Food-Safety-Summit-Auckland-GC.pdf zie blz. 18:

Established the Level of acceptable risk, protection for vast majority:

ē Reiterated that exquisitely allergic consumers are not accounted for
in VITAL, continue to assume they do not eat processed foods

Hier lees je ook dat onder de oude 'may contain' etikettering mensen het niet zo serieus namen, als er een vermelding op het etiket stond dat iets (sporen van) gluten (of ander allergeen) kon bevatten, want het was een loze kreet. Nu is dat niet meer zo.

Ik sprak dhr. Houben (adviseur van TNO) hij meent dat fabrikanten het niet voor elkaar kunnen krijgen dat er minder dan 20 ppm gluten in hun producten terechtkomt. Hij wees op de komst van medicijnen en probiotica voor coeliakiepatienten, om hiermee de darmen te ondersteunen, wat nodig is omdat er gluten binnen blijft komen. Persoonlijk zit ik meer op het preventieve spoor...

Annikka

• Gold Member
« Reactie #7 Gepost op: oktober 18, 2013, 14:48:04 »
Ik ook, al vind ik het soms nog een hele klus om zoveel zelf te maken als je moe bent. En ik vind het lastig om geen 'honger' te hebben, dus voldoende vulling. Dat ik geen dierlijke melkproducten verdraag maakt het er ook niet makkelijker op.

Lirio

• Gold Member
« Reactie #8 Gepost op: oktober 18, 2013, 15:05:20 »
Ik was eerst boos dat de komende medicatie en andere middelen alleen voor af en toe of tegen besmetting was. Maar ik begin er blij mee te worden. Ik ben niet gevoelig maar ook voor mij wordt het steeds moeilijker om mijn voedsel glutenvrij genoeg te houden. Zeker in combinatie met werk. Het is ongelofelijk wat eten in een kantine en met andere mensen voor problemen op kan leveren.
Maar toch blijkt dit veiliger te zijn dan de glutenvrije broodjes die ik bestelde bij een broodjes zaak. Toen ik dat nog deed waren mijn antistoffen toch nog 8. Nu ik dat niet meer doe en zelf brood mee neem en beleg koop (wat eindelijk allergenen info heeft op het etiket!!!) heb ik die verhoging niet meer.
Ook ben ik nog minder "processed food" gaan eten. Lijkt toch ook te schelen.
Maar het is wel om gek van te worden.
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

zoekende mama

• Sr. Member
« Reactie #9 Gepost op: oktober 18, 2013, 17:47:45 »
Ik probeer het maar los te laten.bracht teveel stres!
Liefst hadden we morgen een boerderij om zelf alles te produceren....goed eerst maar eens een volkstuintje  :D

ik kijk niet eens meer naar producten in de winkel :z

Kiekkiek1

• Jr. Member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: oktober 28, 2013, 19:48:29 »
Toch gek, dat er ook zoveel kennelijk nergens last van hebben.
De afgelopen 2 weken gaat het gelukkig eindelijk weer wat beter. Ook kun je id beter naar je eigen lichaam luisteren dan je laten leiden door de etiketten.
1 x fout op de risico lijst... 3 x fout , dan niet meer dus.

Ik zit wel weer met een lastig dilemma en weet wederom niet of het faat om verborgen gluten of wat anders;

Iets wat wij regelmatig eten gaat nu weer fout en dit was de reactie overduidelijk..
Direct jeuk op handpalm en ook rood worden, moe/ loom en pijn rechter oor en klier.. Kleine blaren tong. En dat terwijl ik me de rest van de dag erg goed voelde. Wat zat er in ; spaghetti met bolognaise saus

Gezeefde tomaten ( Heinz)
Tomaten puree blikje ( del monte)
Rundergehakt ( geeft normaal geen probleem)
Tomaten ketchup Heinz
Spaghetti schar ( bevat oa erwten eiwit isolaat verder weinig geks)
Verse kaas ( geeft ook normaal geen problemen)

Zou het de tomaat kunnen zijn? Ik hoop het niet of zit er wellicht iets verborgen in de tomaten puree wat niet bij de ingredienten staat...ik hoop dat jullie een idee hebben.

-
2002 marsh 1, 2012 marsh 2 voorlopige diagnose coeliakie, geen antistoffen, gluten, tarwezetmeel, lactose, sojavrij,
Klachten bij dieetfouten ; Gewrichtsklachten, darmklachten ( obstipatie), huidklachten, hoofdpijn en migraine, jeuk, luchtweg klachten, b12 tekort, ijzer, foliumzuur en zink.

orionne

• Gold Member
« Reactie #11 Gepost op: oktober 28, 2013, 19:54:12 »
misschien heb je last van mais?

de Engelse site van TGF (Truly gluten free) geeft aan, dat er mensen last hebben van Mais;
ook Dr. Osborne waarschuwt voor mais..
in  dit artikel ( van Tine gekregen )http://www.mdpi.com/2072-6643/5/10/4174 , kun je erover lezen..

ik heb de mais even een tijdje uit mn dieet gebannen-- :)
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #12 Gepost op: oktober 29, 2013, 11:35:31 »
Toch gek, dat er ook zoveel kennelijk nergens last van hebben.
De afgelopen 2 weken gaat het gelukkig eindelijk weer wat beter. Ook kun je id beter naar je eigen lichaam luisteren dan je laten leiden door de etiketten.
1 x fout op de risico lijst... 3 x fout , dan niet meer dus.

Ik zit wel weer met een lastig dilemma en weet wederom niet of het faat om verborgen gluten of wat anders;

Iets wat wij regelmatig eten gaat nu weer fout en dit was de reactie overduidelijk..
Direct jeuk op handpalm en ook rood worden, moe/ loom en pijn rechter oor en klier.. Kleine blaren tong. En dat terwijl ik me de rest van de dag erg goed voelde. Wat zat er in ; spaghetti met bolognaise saus

Gezeefde tomaten ( Heinz)
Tomaten puree blikje ( del monte)
Rundergehakt ( geeft normaal geen probleem)
Tomaten ketchup Heinz
Spaghetti schar ( bevat oa erwten eiwit isolaat verder weinig geks)
Verse kaas ( geeft ook normaal geen problemen)

Zou het de tomaat kunnen zijn? Ik hoop het niet of zit er wellicht iets verborgen in de tomaten puree wat niet bij de ingredienten staat...ik hoop dat jullie een idee hebben.

Dit kun je doen:
- vervang de spaghetti van Schar door rice sticks van de toko (hier is de fusili van Schar verdacht, ik ga het nog 1 keer testen)
- check de ingredienten van je gehakt (zit er ascorbinezuur of citroenzuur in? maal het anders zelf in een keukenmachine)
- wij reageren beter op boerenkaas en helemaal goed op 'pure graze' kaas van grasgevoerde koeien
- laat het blikje tomatenpuree weg, is niet per se nodig, des te meer uit blik, des te meer kans dat er iets fout is, laatste keer gewone tomaten erin gedaan, ging prima

Pauliina

• Gold Member
  • Een top forum !
    • Mijn website
« Reactie #13 Gepost op: oktober 29, 2013, 12:27:27 »
Ik zou eerst eigenlijk wel iets anders aanraden, namelijk:

Eet alle deze producten een keer apart van elkaar. Met genoeg tijd tussen natuurlijk. Want waarschijnlijk is het maar een van deze dingen waar je op reageert en dan is het sonde om ze allemaal te gaan vervangen.

Gv. sinds okt. 2004. Na zes weken glutenvrij, negatieve bloedtest. Kan dus niet bewijzen of ik wel of niet coeliakie heb. Ook melk-, ei- en tarwevrij, en vermijd nachtschadegroente (aardappel, tomaat, paprika, aubergine) en peulvruchten.

Kiekkiek1

• Jr. Member
  • **
« Reactie #14 Gepost op: oktober 29, 2013, 21:11:18 »
Bedankt voor jullie adviezen... Ik ga het id proberen.
Overigens heb nu al een paar keer maÔs eieren geprobeerd ( suggestie uit eerder topic) en nu toch duidelijk steeds geen reactie. Dat terwijl ook ei steeds verkeerd ging.
Gelukkig... Want pannenkoeken kunnen gelukkig ook weer...
Ik maak die met wajang boter, schar bakken en koken ( meel) want pannenkoeken meel van schar bevat dextrose, maÔseieren  en amandelmelk. En dat gelukkig erg goed.
Dat maÔs het probleem zou zijn sluit echter ook niet uit ... Tortilla chips gaan ook fout, echter gewone maÔs volgens mij niet. We checken het dieet boek eens.. Wellicht geeft dat meer duidelijkheid over de maÔs..