Auteur Topic: quinoa: een goede vervanger voor gluten?  (gelezen 1930 keer)

orionne

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
quinoa: een goede vervanger voor gluten?
« Gepost op: september 29, 2013, 11:16:27 »
Ik krijg regelmatig bericht via glutenfree society en deze keer aandacht voor quinoa

Om over na te denken, als je last krijgt van quinoa..het hoeft niet altijd de verontreiniging met gluten te zijn, die darm problemen veroorzaken...

http://www.glutenfreesociety.org/gluten-free-society-blog/is-quinoa-a-safe-gluten-free-food-alternative/?inf_contact_key=a4de2a4f6a2b899a17c3501369e870a3a9c49a6925ba512f8ea0a2eb350e8b1a
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
Re:quinoa: een goede vervanger voor gluten?
« Reactie #1 Gepost op: september 29, 2013, 17:49:47 »
Quinoa is glutenvrij.

Het is geen graan en bevat daarom ook niet de opslageiwitten die gluten bevatten.

De quinoa van Nature Crops van De Tuinen is niet gecontamineerd.

Krijg je er klachten van, dan ligt het in elk geval niet aan de gluten; die zitten er niet in.
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

alexandra1980

• Sr. Member
« Reactie #2 Gepost op: september 29, 2013, 17:57:01 »
Zag in boekje van de jumbo dat die tegenwoordig ook quinoa van nature crops verkopen.
Ziektes: hashimoto (schildklier), factor v leiden en coeliakie.

Annikka

• Gold Member
« Reactie #3 Gepost op: september 29, 2013, 18:40:37 »
Maar verderop in het stuk staat dat de lectine en het eiwit wel voor problemen kunnen zorgen. Er stond nog meer bij, maar kan het zo even niet opschrijven, heb vandaag een wattenhoofd.
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #4 Gepost op: september 29, 2013, 19:42:52 »
Brain fog, noemen artsen dat. :s Hopelijk gaat het morgen beter. Ik heb er last van, als ik te veel gluten binnengekregen heb, knap irritant. (http://celiacdisease.about.com/od/symptomsofceliacdisease/a/Celiac-Disease-Brain-Fog.htm)

Dr. Osborne heeft de laatste 10 jaar geen wetenschappelijke publicaties op zijn naam staan. Voor die tijd wel. Dus het valt niet te controleren in hoeverre zijn beweringen kloppen.

In elk geval kun je als je coeliakie hebt rijst, mais en quinoa eten. Er zit geen gluten in.

Er bestaat een onderzoek dat gluten meet in quinoa. Maar het punt is, dat de glutendetectietest die gebruikt wordt (ELISA R5) alleen geschikt is voor het meten van gluten in tarwe, rogge en gerst. Je kunt er niet het glutengehalte in andere granen mee meten. En zeker niet in zaken die helemaal geen graan zijn. Daar zitten geen glutenhoudende opslageiwitten in die gevaarlijk zijn voor coeliakiepatienten.

Het kan natuurlijk zijn dat je het niet verdraagt. Maar dat ligt niet aan de aanwezigheid van gluten.
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Annikka

• Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: september 29, 2013, 20:05:14 »
Die brain fog heb ik echt nog veel te vaak. Ik vind het lastig om uit te vinden waar het precies van komt. Ik heb het idee dat het soms van de gluten komt maar dat het ook van toevoegingen kan komen die ik niet goed af kan breken. Mijn lever werkt niet optimaal.
Vanaf nu weer veel puurder gaan eten, alleen vind ik dat soms best lastig als ik zo moe ben, of beter gezegd energieloos.
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.