Auteur Topic: Glutenvrij brood dat wl goed smaakt  (gelezen 8974 keer)

olliehoops

• Newbie
  • *
Glutenvrij brood dat wl goed smaakt
« Gepost op: september 29, 2013, 10:19:20 »

Nadat ik las dat er mensen met coeliakie zijn die s ochtends bij het ontbijt alleen maar rijstwafels eten, besloot ik mijn glutenvrije brood recept uit te typen en te delen.

In de 4 jaar dat mij en mijn familie glutenvrij zijn gaan eten, hebben we lang geexperimenteerd met het maken van goed smakend glutenvrij brood, dat makkelijk elke dag gemaakt kan worden. Na al deze tijd hebben we een recept gevonden waarmee we erg snel en makkelijk een goed smakend glutenvrij brood kunnen maken.

In dit recept wordt xanthaan gom gebruikt. Dit is erg belangrijk voor de structuur van het brood, het heeft dezelfde rol als gluten in gewoon brood. Het kan gekocht worden in Biologische winkels, en op webwinkels.

Ikzelf maak dit recept dagelijks met een broodbakmachine, dit is sterk aan te raden, maar het kan ook zonder gedaan worden.

Ingredinten

40 gram zonnebloemolie (kan ook vervangen worden door arachide- of olijfolie, maar dit heeft effect op de smaak van het brood)
   380 ml water
   350 gram Schar Mix B (dit geeft het beste resultaat, het benadert bloem erg goed)
   8 gram droge gist
   4 gram xanthaan gom
   1-2 gram zout

Wanneer een broodbakmachine wordt gebruikt, worden al deze ingreditenten in de bovenstaande volgorde in de bak gedaan, en op een glutenvrij of normaal programma ingesteld.

Wanneer er geen broodbakmachine gebruikt wordt, volgen we deze stappen:

1.   Doe de ingredienten in bovenstaande volgorde in een kom.
2.   Roer stevig door voor minimaal 10 minuten. Kneden heeft niet veel zin omdat het deeg niet zo stevig is.
3.   Giet het deeg in een grote broodbak.
4.   Laat het deeg rijzen in een oven op 35 graden Celcius voor minimaal drie kwartier. Als de oven niet op 35 graden kan, kan het ook op kamertemperatuur voor een uur rijzen onder een vochtige theedoek.
5.   Haal de broodbak uit de oven, en verwarm de oven voor op 200 graden Celcius. Er kunnen nu ook zaadjes of pitten worden gestrooid over het deeg, zie foto.
6.   Bak het brood een 50 tot 60 minuten op 200 graden celcius, tot het goudbruin kleurt.
7.   Haal het brood uit de oven, en laat het, zo mogelijk, op een rooster rusten. Een snijplank kan ook gebruikt worden, maar dan wordt het brood vochtig aan de onderkant.

Het brood is tot 3 dagen na bakken goed te eten. Het is ook in te vriezen, hierdoor wordt de structuur wel minder goed, maar het is, ook na meerdere weken ingevroren te zijn geweest, nog goed te eten.

Foto's:

-aatje-

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • van zaadje tot bloem
Re:Glutenvrij brood dat wl goed smaakt
« Reactie #1 Gepost op: december 24, 2013, 00:27:58 »
mmm dank je wel voor het Recept !!!
coeliakie sinds 12 april 2007,marsh 3c

neiige tweelingzus van Ceetje,ook hier op het forum

beetle

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: december 24, 2013, 15:30:24 »
Heb deze net gemaakt,  :duimop: :duimop: een heerlijk stoetje  :)

Ijzertekort, sinds 13-4-2006 Pernicieuze Anemie, 8 jaar later even vergeten marsh1, nu graan- en glutenvrij lijkt het eindelijk de goede kant op te gaan :)

aggie

• Jr. Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: januari 05, 2014, 14:47:30 »
Helaas, het brood was in De BMM niet gerezen. Het gist was in elk geval niet oud. Ga het nu oplossen in het lauwe water. Kan het zijn dat de gistwerking door het zout verminderd? En hoelang kan je xantaangom bewaren?
Het mislukte brood ga ik nu verwerken tot croutons. Een nieuwe uitdaging:-)
moeder van een tweeling (1999), waarvan Pauline sinds 2006 en Merel sinds 2008 coeiliakie hebben.

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
« Reactie #4 Gepost op: januari 05, 2014, 14:56:42 »
Het kan helpen om een theelepel suiker aan het beslag toe te voegen (als voeding voor de gist.) En handwarm water in plaats van ijshoud.
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taug in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

aggie

• Jr. Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: januari 05, 2014, 15:38:30 »
Bedankt voor de tip mathvox. Iets voor de volgende keer, want de nieuwe lading zit er alweer in.
De croutons zijn in elk geval gelukt en mooi bruin.
moeder van een tweeling (1999), waarvan Pauline sinds 2006 en Merel sinds 2008 coeiliakie hebben.

beetle

• Newbie
  • *
« Reactie #6 Gepost op: januari 05, 2014, 15:42:56 »
En als je zout toevoegd niet in het gist gooien want dat stopt de werking van gist, gist in het midden en het zout langs de rand  :)

Ijzertekort, sinds 13-4-2006 Pernicieuze Anemie, 8 jaar later even vergeten marsh1, nu graan- en glutenvrij lijkt het eindelijk de goede kant op te gaan :)

Lieske

• Gold Member
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
« Reactie #7 Gepost op: januari 05, 2014, 16:08:36 »
Zout mag inderdaad niet rechtstreeks in aanraking komen met de gist.
Moeder van Marcel(1976) en Mark(1985).Marcel heeft Coeliakie van de huid(Dermatitis Herpetiformis) en heeft een stofwisselings ziekte en mag geen pinda's,noten,gluten,koemelk,eieren, ve-tsin,chocolade,boekweitmeel,soja enz.

Cora1970

• Newbie
  • *
« Reactie #8 Gepost op: oktober 08, 2015, 16:18:29 »
Dat ziet er goed uit. Ik ga het zeker proberen.

Dank je wel voor het delen van het recept.

Monique poot

• Newbie
  • *
« Reactie #9 Gepost op: december 12, 2015, 22:26:05 »
Ik ga het zeker een keer proberen. Ik koop xantaangom van peaks gewoon in de supermarkt.