Auteur Topic: TARWEGRAS  (gelezen 3947 keer)

Winston

• Newbie
  • *
TARWEGRAS
« Gepost op: september 14, 2013, 15:50:43 »
Plotseling lees, en zie ik overal "tarwegras"! Zou heel gezond zijn, én glutenvrij!
Wie kent dit en/of heeft ervaring??
Winston.

Pauliina

• Gold Member
  • Een top forum !
    • Mijn website
Re:TARWEGRAS
« Reactie #1 Gepost op: september 14, 2013, 16:08:39 »
Er zijn zat andere groente die ook gezond zijn, daar hoef je het dus niet voor te doen. Bovendien, hoe garanderen ze dat het echt glutenvrij genoeg is? Kruisbesmetting lijkt mij een reeel gevaar.

Ik zou het niet doen, vind het weer zo'n modeverschijnzel... :P
Gv. sinds okt. 2004. Na zes weken glutenvrij, negatieve bloedtest. Kan dus niet bewijzen of ik wel of niet coeliakie heb. Ook melk-, ei- en tarwevrij, en vermijd nachtschadegroente (aardappel, tomaat, paprika, aubergine) en peulvruchten.

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #2 Gepost op: september 14, 2013, 16:12:39 »
In theorie is tarwezetmeel ook glutenvrij. Immers dat is tarwemeel waar de gluten uit zijn ´gewassen´.
Maar in de praktijk zit er altijd gluten in.
Het lijkt me dat dat bij tarwegras ook zo is.
Ik zou het risico in ieder geval niet nemen.
Zoals Pauliina ook al zei, er zijn volop andere heel gezonde dingen te koop die zeker echt glutenvrij zijn. :lol:
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

Vlearmoes

• Gold Member
  • Geslacht: Man
  • gluten-free warrior
« Reactie #3 Gepost op: september 15, 2013, 11:41:34 »
Het tarwegras zelf zal geen gluten bevatten (alleen de korrel)....maar in hoeverre de korrel waaruit deze spruiten komen sporen achterlaat op het gras ??
Coeliakie diagnose eind 2003

Loekie

• Jr. Member
  • **
Re: TARWEGRAS
« Reactie #4 Gepost op: september 07, 2016, 07:30:01 »
Tarwegras niet altijd glutenvrij

Uit onderzoek van drie producten: lijnzaad, chiazaad en tarwegras blijkt dat dat deze populaire 'superfoods' niet altijd glutenvrij zijn. In totaal zijn 29 producten van verschillende merken geanalyseerd. Bij lijnzaad en chiazaad bleken 2 van de 18 verpakkingen detecteerbare maar lagere hoeveelheden gluten te bevatten, maar bij tarwegras werden hogere gehalten (50-80 ppm) gluten gevonden. Dit terwijl de fabrikant 'glutenvrij' op de verpakking claimde.

Tarwegras is het kiemplantje van de tarwe. Na het ontkiemen van de tarwekorrel bestaat het jonge plantje uit groene stengels die op gras lijken. Dit plantje wordt na het oogsten geperst tot sap of gedroogd en verwerkt tot poeder. Er worden vele gezondheidsbevorderende eigenschappen aan toegeschreven.
https://www.allergenenconsultancy.nl/nieuws/tarwegras-niet-altijd-glutenvrij
Sinds februari 2012 glutenvrij dieet.

koekie8

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Re: TARWEGRAS
« Reactie #5 Gepost op: september 08, 2016, 02:59:37 »
Volgens mij heb ik een jaar of anderhalf????? geleden een artikel in het blad van de NCV gelezen over tarwegras. Ze hadden meerdere soorten getest geloof ik en meerdere (de meeste?) waren niet glutenvrij. Dus voor de zekerheid: afblijven!
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.