Auteur Topic: hoe doen jullie dat.  (gelezen 3069 keer)

zoekende mama

• Sr. Member
hoe doen jullie dat.
« Gepost op: september 13, 2013, 19:34:34 »
Ik vraag me af hoe jullie omgaan met de volgende situaties.

Psz is ingelicht en vandaag zaten er veel kinderen helemaal vol met stoepkrijt.mijn zoon gelukkig niet.hij is erg gevoelig en de stoepkrijt daar hadden ze geen idee van welk merk.ik had dus nog gevraagt om ses te kopen :duimlaag:.maar goed ik wist dus niet te reageren dus heb even niks gezegt.nu dacht ik eraan om volgende week zelf stoekrijt van ses te kopen om hun stoepkrijt ermee te vervangen......wat vinden jullie en hoe reageren julie?

Situatie twee.
Verjaardags feestje bij een oom en tante.een ander kindje kreeg een stroopwafel in de hand  en ze waren aan het spelen met ons speelgoed.ik heb toen gevraagt of ze in ieder geval op de stoel de koek op wilde eten.dit deden ze wel maar ik voeld me niet prettig erbij.zowel die vieze handjes als dat ik zoiets vroeg.hoe reageren jullie in zo'n situatie?

rinskje

• Jr. Member
  • **
Re:hoe doen jullie dat.
« Reactie #1 Gepost op: september 13, 2013, 19:42:51 »
Ik begrijp je helemaal, ken dat gevoel maar al te goed. Je wilt niet zeuren en niet lastig zijn. Toch moet je er iets mee want je kind wordt er ziek van. Ik zou het niet meteen zelf kopen maar er wel over in gesprek gaan, desnoods info van de NCV meenemen. Ik bied ook weleens aan om het te kopen maar meestal geven ze dan aan dat ze het zelf doen of ik lever het bonnetje in. Het voelt in het begin raar maar het went.hoe serieuzer je het zelf neemt hoe beter je het kunt overbrengen. Het is ook een groeiproces van jezelf. Je kind groeit en jij groeit mee en kunt steeds beter verwoorden wat je kind nodig heeft!

De tweede situatie ken ikzelf ook. Tegenwoordig geeft mijn zoon het zelf aan dat ze niet met koek in hun hand aan zijn speelgoed mogen komen. Hoe duidelijker je er in bent hoe serieuzer de omgeving het neemt.
Ik zeg het wel heel sterk maar heb het er soms ook nog moeilijk mee. Gelukkig helpt mijn kind mij doordat hij nu zelf heel goed kan aangeven wat wel en niet kan.

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
« Reactie #2 Gepost op: september 13, 2013, 20:25:22 »
Ik ken honderden van dit soort situaties en het blijft lastig. Mijn zoontje leek niet zo'n last te hebben van stoepkrijt, ik ben nog nooit een merk tegengekomen dat niet goed ging. Wat ik deed bij de psz: samen met de leerkracht de merken opschrijven en dan zelf navragen bij de fabrikant. Crealltherm klei ging goed, fijn, want die heeft leuke kleurtjes en is heel soepel. Ook glutofix aanmaaklijm ging goed (het woord komt niet van gluten, maar van glue-to-fix). De juf had ook de fluit weggelegd en ik had Tom geleerd geen lepels etc. in zijn mond te steken. Koekjes (rijstwafel) apart houden was ingewikkelder (kinderen hebben de neiging aan andermans koekje te zitten), en fruit schillen met schone handen en jouw kind als eerste geven = een kwestie van afspreken. Wel slingeren de kruimels overal rond, er wordt te weinig schoongemaakt en kinderen komen met een koek of boterham in hun hand binnen.

Verjaardagen gingen standaard fout... Mijn kinderen moeten altijd gaan zitten als ze iets eten. Maar neefjes niet. Dat geeft rare situaties. Zitten mijn kinderen aan tafel chips te eten, lopen de neefjes rond met chips. Tom heeft toen zelf de oplossing bedacht: hij at wel iets op de terugweg in de auto, en koos ervoor ter plekke lekker te gaan spelen, liefst voetballen... prima oplossing.

Als kinderen thuis kwamen spelen, was het makkelijker: iedereen wast de handen voor het spelen. En eten doen we alleen aan tafel met een bakje waar iets lekkers in zit.   
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Angela76

• Gold Member
« Reactie #3 Gepost op: september 13, 2013, 21:12:22 »
Tine, het eten aan tafel vindt ik een normale gang van zaken. Ondanks dat mijn kinderen niet gv zijn eten ze alles op aan tafel. En gaan daarna weer spelen. Het valt mij ook wel op dat niet iedereen dat zo doet, maar in mijn huis wel.
Coeliakie sinds januari 2008
Als je om je heen kijkt, zie je dat alles gekleurd is!

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #4 Gepost op: september 13, 2013, 21:33:17 »
 :duimop:

Ja, net als fruit eten op school, dat is iets heel raars tegenwoordig, in de onderbouw lukt dat nog wel, maar des te ouder de kids worden, des te minder vaak er fruit meegenomen wordt.
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

knuffel&koester3

• Full Member
  • Kalmte kan u redden
« Reactie #5 Gepost op: september 14, 2013, 10:41:12 »
Lastig he, je wilt niet de zeurpiet uithangen maar je bent er ook niet gerust op.

Ik zou toch het overleg aangaan met de psz en duidelijk uitleggen hoe en wat en ook wat info folders meegeven zodat ze zich er meer in kunnen verdiepen. Als een kind suikerziekte heeft o.i.d. wordt dit ook gedaan en met gluten zou dat niet anders moeten zijn.

Mijn kinderen eten en drinken aan een tafeltje, in het weekend en sochtends vroeg mogen ze op de bank hun drinken + eten nuttigen maar de rest van de dag op en stoel aan tafel. juist ook op verjaardagen. Anderen vinden dit soms raar maar ik geef mijn meiden nu mee dat iedereen het anders doet en wij het zo doen. Als ze aankomen met opmerkingen als: maar hun mogen ook lopen! dan is mijn standaard reactie: jij bent hun niet, jij bent jij en jij doet het zo. Heel simpel en duidelijk en het werkt.

Gelukkig mogen ze bij ons op school geen koekje mee maar moeten ze echt fruit mee, voor de zomervakantie mochten ze op maandag en dinsdag  een koek mee maar toen ik dat na de zomervakantie deed werd er DIRECT wat van gezegd en het was heel duidelijk dat dit niet de bedoeling is. PRIMA!

Waar wij nu tegen aan lopen en ook actie in moeten ondernemen is dat we overal extra voor betalen. De kinderen gaan regelmatig naar de voorschoolse opvang en dan is er daar brood, beleg e.d. voor de kinderen maar voor Tessa moet ik dit altijd apart aanschaffen uit eigen portemonnee. Zo ook met het koekje na schooltijd bij de naschoolse opvang. Ook als ze naar de kerk gaan en daar bij de kinderdienst wat drinken is zij de enige die haar eigen spullen mee moet nemen zo ook op special activiteiten waar dan ook. Pas deze week besef ik mij dat we dus overal dubbelop voor betalen?! idioot toch! in het begin dacht ik nog mens doe niet zo moeilijk maar het begint nu gewoon vervelend te worden ook omdat ze het zelf nu doorheeft. Het is toch niet leuk als voor iedereen alles geregeld wordt en jij zelf altijd je eigen ding mee moet nemen??
3 van de 5 gezinsleden moeten een glutenvrij dieet volgen. Het is nog afwachten of de jongste telg (20-10-2015) straks ook glutenvrij moet of niet, we zijn er in elk geval bedacht op.

rinskje

• Jr. Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: september 14, 2013, 11:12:28 »
Dat herken ik ook! Ik wilde in beginsel niemand tot last zijn en gaf zelf alles mee. Nu hij ouder wordt merk ik dat ik dat ook meer moet loslaten. Ik heb vriendje, school en familie gemaild wat hij mag hebben en bij welke winkel ze het kunnen kopen. Zo haalt mijn schoonmoederbijna nooit iets in huis, heel sneu en merk ik dat ik ze een beetje moet opvoeden. Ik probeer wel heel vriendelijk te blijven. Blijft lastig.
Als hij naar mijn eigen moeder gaat hoef ik niets mee te geven, zo heerlijk!!!
En toch wordt je soms ook aangenaam verrast. Zo waren we vorige week op verjaardagsvisite bij de buurvrouw die speciaal voor hemgluten- en lactosevrijgebak gehaald. Ik vind dat heel lief maar ook altijd een beetje eng, gelukkig is het goed gegaan en heeft hij genoten!

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #7 Gepost op: september 14, 2013, 11:29:31 »
Tom is daar zo aan gewend, dat maak hem helemaal niet uit, uit welke keuken het komt, wie het meeneemt of regelt, het enige wat voor hem telt, is dat hij ook iets heeft en niet overgeslagen wordt, plus dat het net zo lekker is als wat de andere kinderen krijgen. Voor hem betekent zelf iets meenemen dat hij iets heeft wat veilig is voor hem en wat hij lust. Er zijn genoeg tractaties die ook niet iedereen lust. Mijn oudste zit op scouting en de leiding heeft de gewoonte dingen met prik te kopen, fanta en cola, dat lust hij niet, koffie en thee ook niet, als er aanmaak is heeft hij geluk, en anders drinkt hij maar water.

En duur is het zeker. En dubbelop betalen kan ook aardig oplopen. Ik neem naar elke verjaardag mijn eigen taartje mee. Sterker nog, als mijn moeder, broer of zus jarig zijn, bak ik speciaal een taart voor Tom en mij. Andere keren haal ik iets uit de vriezer. Met school kun je vaak nog wel iets regelen, bonnetjes inleveren van boodschappen bv. Ook als er op school een speciale lunch oid was, regelde ik zelf brood of pannenkoeken oid. Anderen kunnen voor ons niets maken wat veilig is. En sommigen vergoeden het dan, mijn moeder vraagt of ik een kwarktaart of appeltaart voor haar bak als ze jarig is, die krijgt de visite ook. En school heeft ook wel wat bonnetjes vergoed, ik bekijk het per keer. Ik betaal dan liever dubbel, als Tom maar mee kan doen.... Tom vindt het wel lastig als hij opnieuw moet introduceren dat hij anders is, dat vergt toch wel wat moed. Als erom gevraagd wordt, is het geen probleem, maar om er uit eigen beweging mee tevoorschijn te komen, dat is toch lastiger. Bv. bij de gymles vraagt de leerkracht of iedereen zich wil voorstellen en ook of je dingen hebt waardoor je soms niet goed kunt sporten. Tom vertelt dan dat hij ziek wordt van gluten, en dat hij de dag erna te moe is om te sporten en pijnlijke spieren en gewrichten heeft, en een slechte coordinatie en motoriek, waardoor hij sneller valt of struikelt (vroeger trok ik hem dan altijd een lange broek aan, om geschaafde knieen te voorkomen), soms heeft hij ook nog wat buikpijn, dan kan hij niet altijd meedoen, laat staan de Coopertest oid als die op het programma staat...

* astrid *

• Gold Member
« Reactie #8 Gepost op: september 14, 2013, 13:44:28 »
haj, ik moet even toegeven, geen reacties gelezen....

stoepkrijt.... ( klei, lijm enz ) vind ik NIET om op te eten en onze super gevoelige dochters spelen daar gewoon mee, daarna super goed handen wassen ( wat nu dus wel de verantwoording van de leidster is ) en daarmee kan ik me prima vinden. Ik wil geen spoken zien, en hun wereld niet nog kleiner maken dan dat hij al word gemaakt... toen ze klein waren kwam het inderdaad wel eesn voor dat ze ziek waren omdat ze toch een vinger in hun mond staken, maar daarmee is het ook leerzaam...... moeilijk, maar ik zou zeker nooit verbieden om sociaal ergens mee bezig te zijn en te spelen terwijl het niet specifiek met eten te maken heeft.

koek... whaha ja ik ben nog al euhm... hygiŽnisch???.... hier eten we alleen aan tafel, ook koek en snoep...... en onze meisjes weten dat ze altijd eerst handjes wassen / doekje doen voor ze daarna weer iets eten... dus als ze ergens anders zijn dan kan het inderdaad wel zijn dat t speelgoed niet helemaal schoon is.... maar ga je dan ook nooit naar ballorig? wat dacht je van knopjes bij de liftdeur, of nog veel erger, SCHOOL.... een grote bom van gluten.....
juist op de peuterspeelzaal leeftijd, kun je door je zelf + de leidsters 110% in te zetten er geen gewoonte van maken, niks in de mond ( ook geen vingers ) en altijd eerst handjes wassen.... daarmee beperk je dat zijn wereld steeds kleiner word
naŽll: 20-11-2007<br />julynn: 20-09-2009<br /><br />- gestrand -

Ajta

• Gold Member
« Reactie #9 Gepost op: september 15, 2013, 13:58:33 »

Ook als ze naar de kerk gaan en daar bij de kinderdienst wat drinken is zij de enige die haar eigen spullen mee moet nemen zo ook op special activiteiten waar dan ook.
Wat wordt hier dan gedronken? Is niet bijna alle drinken glutenvrij?
Coeliakie sinds februari 2008

* astrid *

• Gold Member
« Reactie #10 Gepost op: september 15, 2013, 18:11:17 »
Mag toch hopen dat ze daar geen bier schenken :P
naŽll: 20-11-2007<br />julynn: 20-09-2009<br /><br />- gestrand -

MarietJM

• Jr. Member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: september 17, 2013, 22:36:30 »
Van het weekend voor het eerst een verjaardag gehad sinds de diagnose van m'n dochtertje. Haar nichtje wat 3 mnd jonger was kroop ook vrolijk rond ging allemaal goed. Maar toch: mijn dochtertje had haar Ernie knuffel bij. Haar nichtje was er samen met Opa mee aan t spelen: wat doet Opa: die stopt voor de grap n toastje in de mond van Ernie... M'n nichtje vond t hilarisch maar ik wat minder :)
Maar zo goed mogelijk schoongemaakt en Opa er toch even op gewezen. We moeten allemaal nog wennen aan t glutenvrij dieet dus fouten horen erbij.
Grote vuurdoop over een paar weken: dan gaan we gezamenlijk n weekendje weg... :)
dochtertje van feb'12 diagnose coeliakie juli '13
bij mijzelf okt'13 diagnose coeliakie marsh IIIa

Angela76

• Gold Member
« Reactie #12 Gepost op: september 18, 2013, 09:22:16 »
Ja dat zijn de dingen die je moet leren. Dat gebeurde altijd, en nu moet je er bij nadenken. Zo zal er nog wel eens meer mis gaan denk ik. That's Live.
Coeliakie sinds januari 2008
Als je om je heen kijkt, zie je dat alles gekleurd is!