Poll

Hoe weet je welke meelsoort het beste kan gebruiken?

.
0 (0%)
.
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 0

Auteur Topic: Verschillende meelsoorten  (gelezen 2069 keer)

LieFie

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Verschillende meelsoorten
« Gepost op: augustus 18, 2013, 17:02:23 »
Door een natuurgenezer is vastgesteld dat onze Sofie gevoelig is voor gluten.
Zij heeft geen coeliakie, maar er is ons wel aangeraden om zoveel mogelijk glutenvrij te gaan eten.
Ik heb een beetje rond gekeken op dit forum voor allerlei glutenvrije recepten.
Nou zie ik heel veel verschillende meelsoorten die ook met naam gebruikt worden in de recepten.
Verschillen de soorten zoveel van mekaar? En hoe kan ik te weten komen wat we het beste kunnen gebruiken?
Groetjes

Ajta

• Gold Member
Re:Verschillende meelsoorten
« Reactie #1 Gepost op: augustus 19, 2013, 17:21:18 »
Het is een kwestie van smaak denk ik. Zelf ben ik begonnen met Schar, maar ik gebruik nu vooral Teff en rijstemeel. Rijstemeel is goedkoop bij de toko, en goed te combineren met andere meelsoorten. Je moet gewoon ergens mee beginnen zou ik zeggen! Succes!
Coeliakie sinds februari 2008

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #2 Gepost op: augustus 19, 2013, 20:56:12 »
Ik ben het eens met Ajta. Je vindt vanzelf door proberen ook welke soort meel je bij welk gerecht het prettigst vindt.
Want ook dat scheelt per persoon. De een zweert bij bv. Doves Farm meel terwijl een ander er niets mee kan bakken en dat is ook voor andere merken zo.
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

JoJ_91

• Sr. Member
« Reactie #3 Gepost op: augustus 19, 2013, 21:15:33 »
Gisteren de kastjes een beetje opgeruimd en ook ik heb na een half jaar glutenvrij al een fikse verzameling aan melen opgebouwd omdat je alles met elkaar combineert en zo. Ik zou ook gewoon uit proberen, want het smaakt niet altijd lekker bij elkaar, of het ene recept lukt zo niet en met net een andere combinatie smaakt het fantastisch!

Voor het brood bakken ben ik naar een bakles gegaan van de NCV, en doordat ik daar broden met allerlei meelsoorten kon proeven, wist ik ook meteen wat ik wel echt lekker vond, wat een beetje en wat helemaal niet. Dat vind ik echt een aanrader!!

Wat ik onder tussen heb staan in mijn kastjes:
Doves Farm Witte Bloem
Doves Farm Zelfrijzend Bakmeel (koop ik niet meer, want gewone bloem + bakpoeder is hetzelfde effect!)
Rijstmeel
Kleefrijstmeel
Tapiocameel (gebruik ik ook niet zo vaak)
Boekweitmeel
Havermeel
Haverbroodmix
Amandelmeel
Schär Mix B
Schär Mix C
Quinoameel
Rimboe broodmix Le Poole

En qua toepassingen bijvoorbeeld:
Voor cake: rijstmeel + kleefrijstmeel
Voor  koekjes: Doves Farm + havermeel
Voor pannenkoeken: Schär Mix C + boekweitmeel
Voor taarten: Amandelmeel + rijstmeel
Voor ontbijtkoek: havermeel of met boekweitmeel
Voor brood: rimboemix of haverbroodmix, soms ook nog quinoameel
Voor bijzonder brood  (zoals suikerbrood): Schär Mix B + rijstmeel en kleefrijstmeel
Voor binden van iets: Doves Farm witte bloem

Zo is amandelmeel erg duur, en als je een taart bakt is dat meestal voor een speciale gelegenheid en dan kan het wel. Havermeel bevat veel vezels, en dat kan ontbijtkoek wel gebruiken. Rijstmeel is lekker goedkoop en in het gebruik kan het bijna niet mis gaan. Ik ben zelf met rijstmeel en schärmeel begonnen en kijk daarna wat bij je past en wat je lekker vind smaken.
Op 4 december 2012 kreeg ik de diagnose coeliakie (marsh 3c), na lang tobben. In 2003 de diagnose hypothyreoidie, maar de klachten zijn nooit weg gegaan. Heb ook een lactose en soja intolerantie.