Auteur Topic: Lactose en daarna ook lactulose test?  (gelezen 24601 keer)

Elize_91

• Full Member
  • Geslacht: Vrouw
Lactose en daarna ook lactulose test?
« Gepost op: augustus 12, 2013, 13:02:28 »
Hoi allemaal,

Vanochtend heb ik een waterstofademtest gehad om te kijken of ik niet tegen lactose kan. Ik kreeg een klein beetje gasvorming en buikpijn maar het viel reuze mee :)

Ik kreeg meteen de uitslag, maar begreep hier eigenlijk niks van! Ze kunnen nóg niks zeggen omdat ik dit onderzoek eerst nog een keer moet doen, alleen dan met een lactulose oplossing (ofzo?)... Iets over kijken of je überhaupt wel waterstof aan kan maken?

Heeft iemand hier misschien meer ervaring mee? Ik snap er de ballen van... Elke keer als ik verder vroeg kreeg ik een vaag antwoord. Zeker op de vraag wat dan de consequentie is als je schijnbaar geen waterstof aanmaakt.

Alvast bedankt!

Elize
Na zo goed als mijn hele leven buikklachten gehad te hebben kreeg ik op 21 januari 2013 de diagnose coeliakie Marsh 3b.
Volg mijn glutenvrije studentenleven op http://storiesofacoeliac.com/.

fashiongirl

• Newbie
  • *
Re:Lactose en daarna ook lactulose test?
« Reactie #1 Gepost op: december 06, 2013, 21:40:33 »
Ik herken alleen de ademtest met lactose.. als je waardes elke keer dat
je moest blazen omhoog gingen heb je gewoon lactose intolerantie.
Raar dat ze zo vaag doen, ga op je strepen staan en anders een ander
ziekenhuis. Het heeft mij 6 jaar gekost voordat ik eindelijk een uitslag kreeg
na allemaal onderzoeken. 6 jaar in een hel geleefd. Zorg dat je antwoord krijgt!

Annikka

• Gold Member
« Reactie #2 Gepost op: december 06, 2013, 21:48:54 »
Helemaal met Fashiongirl eens.
Enne, anders laat je gewoon alles met lactose staan. Je merkt snel genoeg of dit zinvol is. Ik verdraag ook geen lactose. Zelf achtergekomen, geen test voor nodig gehad :oo:
Geen officiële diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

orionne

• Gold Member
« Reactie #3 Gepost op: december 07, 2013, 10:29:25 »
lactulose is een middel tegen constipatie..
dus een test daarmee? ben benieuwd :)
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

Elize_91

• Full Member
« Reactie #4 Gepost op: december 17, 2013, 23:54:32 »
Oh ja oeps, oud topic van mij maar ik ben er achter gekomen!

Het verhaal van m'n arts was zo: Als je lactose niet verteerd in de dunne darm komt het dus onverteerd in je dikke darm. In zo'n geval wordt er waterstof aangemaakt wat zorgt voor de klachten. Nu schijnt er een kleine groep mensen te zijn die geen waterstof kan aanmaken, maar alleen een ander soort klachtenveroorzakend gas. In zo'n geval is de waterstofademtest dus onbetrouwbaar. Nu is het zo dat lactulose hoe dan ook onverteerd in je dikke darm aankomt en ervoor zou moeten zorgen dat waterstof aangemaakt wordt. Als er dan waterstof meetbaar is, is de lactosetest betrouwbaarder want dan heb je dus bij de lactosetest geen waterstof aangemaakt omdat de lactose verteerd is in je dunne darm en niet omdat je uberhaupt geen waterstof aanmaakt.

Ik krijg trouwens na consumptie van lactose niet of nauwelijks klachten (ik heb de eerste maanden glutenvrij ook lactosevrij gedaan en daarna weer toegevoegd, merkte geen verschil met ervoor). Ik vond de test destijds eigenlijk al een beetje onzinnig...
Na zo goed als mijn hele leven buikklachten gehad te hebben kreeg ik op 21 januari 2013 de diagnose coeliakie Marsh 3b.
Volg mijn glutenvrije studentenleven op http://storiesofacoeliac.com/.

Sailizzy

• Jr. Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: april 15, 2015, 18:22:58 »
Ik herken alleen de ademtest met lactose.. als je waardes elke keer dat
je moest blazen omhoog gingen heb je gewoon lactose intolerantie.
Raar dat ze zo vaag doen, ga op je strepen staan en anders een ander
ziekenhuis. Het heeft mij 6 jaar gekost voordat ik eindelijk een uitslag kreeg
na allemaal onderzoeken. 6 jaar in een hel geleefd. Zorg dat je antwoord krijgt!
Ik krijg binnenkort ook een lactosetest, ademtest. Vooral omdat mijn huisarts nog steeds niet gelooft dat ik lactoseintolerant ben. Het kleinste beetje lactose geeft bij mij al pijn en last (melk in puur chocoladehagel en zo). Mij werd verteld dat de test niet 100% zeker is.