Oh ja oeps, oud topic van mij maar ik ben er achter gekomen!
Het verhaal van m'n arts was zo: Als je lactose niet verteerd in de dunne darm komt het dus onverteerd in je dikke darm. In zo'n geval wordt er waterstof aangemaakt wat zorgt voor de klachten. Nu schijnt er een kleine groep mensen te zijn die geen waterstof kan aanmaken, maar alleen een ander soort klachtenveroorzakend gas. In zo'n geval is de waterstofademtest dus onbetrouwbaar. Nu is het zo dat lactulose hoe dan ook onverteerd in je dikke darm aankomt en ervoor zou moeten zorgen dat waterstof aangemaakt wordt. Als er dan waterstof meetbaar is, is de lactosetest betrouwbaarder want dan heb je dus bij de lactosetest geen waterstof aangemaakt omdat de lactose verteerd is in je dunne darm en niet omdat je uberhaupt geen waterstof aanmaakt.
Ik krijg trouwens na consumptie van lactose niet of nauwelijks klachten (ik heb de eerste maanden glutenvrij ook lactosevrij gedaan en daarna weer toegevoegd, merkte geen verschil met ervoor). Ik vond de test destijds eigenlijk al een beetje onzinnig...