Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
december 22, 2014, 19:26:34
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren

+  Coeliakieforum
|-+  Coeliakie
| |-+  Coeliakie in de publiciteit en onderzoeken
| | |-+  Gezondheidsbewuste consument stuwt vraag glutenvrije producten/nieuwe snacktrend
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Gezondheidsbewuste consument stuwt vraag glutenvrije producten/nieuwe snacktrend  (gelezen 976 keer)
ine
Gold Member
*****
Berichten: 674


« Gepost op: juli 20, 2013, 15:23:44 »


Gezondheidsbewuste consument stuwt vraag glutenvrije producten
Voedingsmiddelen zonder gluten zijn bedoeld voor consumenten met een vastgestelde glutenintolerantie (coeliakie).
De groep mensen die glutenvrije producten ook consumeert, zonder intolerant te zijn, groeit.


Een beurs voor de groeiende markt van free from-producten moest het worden:
de eerste Free From Food Expo in de Duitse stad Freiburg.
Het werd een beurs waar aanbieders van glutenvrije producten de overhand voerden.
Brood, muffins, pizzabodems en bier; alles was in een glutenvrije variant te proeven.

 
Gezondheidsperceptie
Volgens onderzoeksbureau Mintel is de groei van glutenvrij te danken aan de gezondheidsperceptie van gezondheidsbewuste consumenten voor deze producten.
Sommige mensen eten alleen glutenvrij bij een opgeblazen gevoel.
In de Verenigde Staten en in de UK werden van 2009 tot 2011 bijna 30% meer glutenvrije producten verkocht.

 
De populariteit is ook multinationals zoals Kellogg’s en General Mills in de Verenigde Staten en Warburtons in het Verenigd Koninkrijk opgevallen.
Alle drie ontwikkelden ze brood en ontbijtgranen voor de glutenvrije doelgroep.
General Mills is bovendien een website gestart, waar het in contact treedt met consumenten.

 
Brede doelgroep
Om de bredere groep van gezondheidsbewuste consumenten aan te spreken, vinken bedrijven bij de ontwikkeling van glutenvrije producten meerdere ‘free-from’ vakjes af, zoals vrij van additieven, weinig tot geen vet, suiker en/of lactose.
Vaak zijn de producten ook biologisch.
Bovendien combineren ze de producten met andere populaire granen zoals quinoa en chia.


Raw/vegan
Glutenvrij profiteert ook van de mensen die een raw food dieet of een veganistisch dieet volgen.
Op de Free From Expo waren meerdere bedrijven die producten toonden die gluten-, tarwe- en zuivelvrij waren.
Een daarvan was het merk Nakd die repen produceert van slechts noten en fruit.
Het product profiteert van gezondheidsbewuste ‘yogamoeders’ die een gezond tussendoortje voor hun kinderen willen. Ingrediënten zijn onder andere cashewnoten, dadels en rozijnen.
http://www.vmt.nl/gezondheidsbewuste-consument-stuwt-vraag.2.207192.lynkx




Nieuwe snacktrends: glutenvrij, noten en zaden en popped snacks
De snackmarkt introduceert meer glutenvrije producten dan de foodmarkt als geheel, meldt onderzoeksbureau Innova Market Insights (IMI). Ook zijn er meer snacks op basis van noten en zaden en zijn popped snacks populair.

Het aantal snacks op basis van noten en zaden groeit van 25% in 2005 naar 36% in 2013, meldt IMI.



Glutenvrij
In de VS werd in 2012, 25% van de nieuwe snacks gepositioneerd als glutenvrij. In Australië was dat 24%.
In West-Europa lag het op 10%, en in Europa als geheel was dat 8%.

Latijns-Amerika en Azië hadden weinig belangstelling voor glutenvrij, hier gaat het om 3% van de nieuwe snacks.


Eenvoudige claim
Het is voor snackfabrikanten eenvoudig om de claim glutenvrij te gebruiken, omdat ze gebruik maken van aardappelen, mais, soja en noten.
Die producten zijn van nature al glutenvrij.

Deze traditionele grondstoffen blijven de belangrijkste, maar de range alternatieve grondstoffen wordt breder.
Reden hiervoor zijn variatie en een gezonder imago voor de snacks.

Producten met alternatieve grondstoffen zijn bijvoorbeeld:
bread chips, pita chips, plantain chips, cassavechips en chips van zoete aardappelen.



Popped snacks
De gepofte of geroosterde snacks zijn een alternatief voor reguliere gefrituurde en gebakken productendoor hun gezondheidsimago.

Uit vlokken of stukjes aardappel of mais worden gepofte chips of crisps gemaakt onder invloed van hitte en druk.
Het originele Popchips merk (op basis van aardappel) kwam in 2007 in de VS op de markt. In 2011 was de omzet meer dan 30 miljoen dollar.

In de Britse markt werden Popchips in 2012 geïntroduceerd en vooral gepromoot omdat een eenpersoonszakje minder dan 100 calorieën bevat.


Verschillende trends
In de Verenigde Staten is de combinatie van verschillende smaken in één zak een trend.
Zo introduceerde PepsiCo in 2013 Cheetos Mix-Ups met vier formaten en smaken Cheetos in één zak.

Zowel in Groot-Brittannië als in Amerika bestaat de trend van meer intense smaken zoals .


Traditionele snack
Toch betekenen de nieuwe trends niet dat de traditionele hartige snacks minder populair worden.
Deze blijven gewild door de kwaliteit, authenticiteit en het originele karakter in combinatie met sterke, exotische smaken en convenience verpakkingsconcepten.


Omzetgroei
Sterke merken zoals (???) behalen omzetgroei in Westerse landen, ondanks gelijkblijvende volumes.
Dit komt door hogere prijzen en een verschuiving naar meer premiumproducten en varianten met een hogere toegevoegde waarde.
http://www.vmt.nl/nieuwe-snacktrends-glutenvrij-noten-en-zaden-en.207294.lynkx





Glutenvrij voor iedereen
Voedingsmiddelen zonder gluten zijn bedoeld voor consumenten met een vastgestelde glutenintolerantie (coeliakie).
De groep mensen die glutenvrije producten ook consumeert, zonder intolerant te zijn, groeit. In de toekomst zullen glutenvrije producten voor iedereen worden ontwikkeld en zijn ze toevallig ook glutenvrij.
Uitgebreid artikel staat in editie VMT 14/15 van 2013
http://www.vmt.nl/glutenvrij-voor-iedereen.206884.lynkx



Bron: VMT





Gelogd
Lirio
Gold Member
*****
Geslacht: Vrouw
Berichten: 15057



« Antwoord #1 Gepost op: juli 20, 2013, 20:22:30 »

Jammer dat Europa nog achterloopt. Het is toch wel gemakkelijk als je bijna overal wat gv's kunt krijgen.
Gelogd

19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"
Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!