Auteur Topic: Eetbare manier om glutenpoeder binnen te krijgen  (gelezen 1091 keer)

Steleto

• Jr. Member
  • **
Eetbare manier om glutenpoeder binnen te krijgen
« Gepost op: juli 11, 2013, 16:47:28 »
Ik weet niet zeker of het goed staat bij "Medisch", maar bij recepten wilde ik het niet plaatsen, omdat dat juist voor glutenVRIJE recepten is.

Na verschillende berichten gelezen te hebben over klonterig glutenpoeder in appelmoes enzo, ben ik op zoek gegaan naar een recept voor seitan. Dit is een soort vleesvervanger, gemaakt van puur glutenpoeder. Als je het bakt, lijkt het een beetje op gebakken, sponzig brood, al is het een beetje taai. Dat is prima in een paar happen op te eten, ik vind het zelfs best lekker. Je schijnt het ook in allerlei gerechten te kunnen gebruiken, maar daar heb ik niet mee geŽxperimenteerd.

Je kunt het het best voor meerdere dagen tegelijk koken, en dan vlak voor gebruik even bakken.
Je maakt een deeg van 120 gram glutenpoeder met 175 ml water. Dit kneed je vijf minuten goed door, met de hand of in de keukenmachine. Het is heel taai, dus je moet wel een sterke keukenmachine hebben! Dan laat je het 20 minuten (maximaal 30 minuten) rusten.
Ik verdeel het daarna in dagporties, en kook die balletjes een uur in boullion. (Korter koken geeft een vastere, rubberachtige structuur, hoe langer je kookt, hoe sponsachtiger)
Neem een ruime (!) pan met deksel. De bollen worden wel drie keer zo groot.
Na het koken laten afkoelen in de boullion en daarin ook bewaren in de koelkast. Dan in plakken snijden, droogdeppen en bakken.

Het klinkt als een hoop gedoe, maar ik maak meedere dagporties ineens, en heb dan per dag een bakje met plakjes, die ik verspreid over de dag even knapperig bak en opeet.

Negatief biopt, wel duidelijke reactie op gluten. Daarnaast ook overgevoeligheidsreacties op tarwe, koemelk, soja, noten, pinda's, en diverse groente- en fruitsoorten