Auteur Topic: Af en toe toch nog last  (gelezen 14629 keer)

evr2479

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Diagnose coeliakie in november 2012
Af en toe toch nog last
« Gepost op: juni 07, 2013, 22:23:50 »
Ik ben nu sinds midden november 2012 glutenvrij. Soms af en toe een foutje gemaakt maar dat wordt nu ook steeds minder, toch merk ik de laatste tijd dat ik af en toe nog wel eens last heb. Dit is dan vooral dat mijn maag zeer doet en dat mijn buik opzwelt en dat daardoor het bewegen van mijn romp ook pijnlijk is. Dit had ik voordat ik glutenvrij at constant dus ik koppelde dit ook meteen hieraan.

Is dit dat mijn lichaam nog steeds bezig is met het herstellen? want de eerste paar maanden voelde ik me als herboren, en langzamerhand kwam het weer een beetje terug.. Hebben meerdere dit ook gehad?
Diagnose coeliakie 3b in november 2012

lies merceij

• Global Moderator
  • Gold Member
Re:Af en toe toch nog last
« Reactie #1 Gepost op: juni 07, 2013, 22:33:26 »
Ja je lichaam is nog steeds aan het herstellen dat duurt gemiddeld een tot twee jaar en bij sommige soms nog langer.
Als je last blijft houden kan je proberen om ook tarwezetmeelvrij te gaan (of doe je dat al).
Sterkte er mee  ;)
Vrouw van Aad: Aad is glutenvrij en tarwezetmeelvrij en  MGD vrij sinds 2003 en lactosevrij.

Weidelied

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: juni 14, 2013, 21:28:01 »
Ik krijg zo'n opgezwollen buik als ik teveel melkproducten gebruik (lactose) of met bonen en veel suiker. het kan zijn dat je darmen nog even sommige voedingsmiddelen minder goed verteren. Geef het een jaar.

jojanneke

• Sr. Member
  • With or without gluten, that is the question
« Reactie #3 Gepost op: juni 15, 2013, 14:34:43 »
Hopelijk gaat het met bovenstaande tips iets beter.
Geef het de tijd inderdaad. Let goed op wat je eet en op 'kruisbesmetting' bij het bereiden.
En niet teveel bewerkte producten is mijn ervaring als je de totale hoeveelheid gluten laag wilt houden. Dit omdat er dan onder de norm wat gluten in producten kan zitten en alles bij elkaar dan toch teveel gluten geeft.
Ik las in de laatste glutenvrij dat het grootmoedersdieet, zonder kant-en-klaar dingen, voor veel mensen goed werkt.
Ik studeer. Eerste diagnose was een tarwe-, spelt-, kamut- en rogge-allergie  in aug. '06. In mei '08 diagnose coeliakie marsh 1.  Sinds een campylobacter jejuni-infectie in jan '14 ook lactose intolerantie en post-infectieuze pds (fodmap arm heeft gehopen).

Sterrenmunt

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: juni 16, 2013, 23:45:09 »
Ik heb ook nog af en toe last, eet nu anderhalf jaar glutenvrij. Zeker ook de eerste maanden glutenvrij voelde ik me ook herboren. Daarna vooral eerste jaar is erg met ups en downs gegaan. Soms toch weer echt een glutenfout door kruisbesmetting zoals met uiteten of bij anderen eten. Na een fout duurde herstel best lang ook, gelukkig is de duur van herstel steeds korter geworden. Heb nog steeds wel eens last en dan heb ik geen idee waardoor, ookal eet ik behoorlijk puur volgens grootmoeders tijd. ;) Maarja ook niet altijd. Probeer me er bij neer te leggen dat het er bij hoort. Zou me graag altijd goed voelen, maar helaas dat bestaat niet. Gelukkig blijft nog steeds zo dat gemiddeld gezien dat het nog steeds een groot verschil is!  :)
Glutenvrij sinds begin 2012.

missmimmy

• Jr. Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: juni 17, 2013, 08:13:30 »
Sterrenmunt, als je zegt dat het herstel vrij lang duurt, wat zijn je klachten dan precies? Ik ben regelmatig langere periodes ziek, maar weet nog steeds niet of het door gluten komt of iets anders.

Sterrenmunt

• Jr. Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: juni 17, 2013, 08:37:36 »
Vermoeidheid is mijn grootste klacht. 4 jaar geleden ben ik overspannen geweest, half jaar op krachten komen door weer bij mijnouders te wonen, maar ik bleef altijd moe. Anderhalf jaar geleden vertelde mijn zusje over Coeliakie. Ik ging op letten en altijd als ik iets met gluten at kreeg ik buikpijn, diarree en volgende dag vermoeid. Afgelopen jaar heb ik ook lange periodes gehad dat het slechter ging. Bij vrienden gegeten en na vakantie twee-drie weken ziek. Zo moe dat ik nauwelijks wat kan. En paar weken opbouwen, erg langzaam dus. Afgelopen week heb ik ook weer meer vermoeidheid, alsof ik heel langzaam ben, mist/waas in mijn hoofd, spierpijn/zware benen. Het was wel een week waarin in meer buiten de deur heb gegeten, en doordat ik moe ben ook weer makkelijk gv maar wel bewerkt eten koop. Moeilijke is in zo'n week meerdere dingen gehad die anders zijn dan anders, misschien is het melk, gv haver, alchol, glutenvrije bewerkte producten net onder de norm, kruisbesmetting, etc. Ik probeer zoveel mogelijk een puur basis dieet te volgen dat goed gaat. Maar ik heb ook geen officiŽle diagnose dus ik weet het ook niet zeker al weet ik wel zeker voor mezelf dat ik niet tegen gluten kan.

Kan jij lange periodes van ziek zijn ergens aan relateren denk je?

missmimmy

• Jr. Member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: juni 17, 2013, 13:03:06 »
Wat vervelend dat je echt zo lang ziek bent! Ik weet niet helemaal zeker waar het bij mij aan ligt. Ik ben sinds januari 2012 glutenvrij en knapte eerst redelijk op. Maar sinds oktober vorig jaar gaat het weer heel slecht. Extreem vermoeid, heel veel spierpijn, amper kunnen bewegen, zwaar gevoel in m'n hoofd/niet helder, vergeetachtig. De artsen gaan ervan uit dat ik depressief ben en daar slik ik nu ook medicatie voor maar bij mij blijft zo'n stemmetje in m'n achterhoofd zeggen dat het ook heel goed met de gluten te maken kan hebben. Ik heb op aanraden van de diŽtist 2 weken lang echt puur 'puur' gegeten en toen ging het wel redelijk maar toen ik weer 'normaal'  glutenvrij ging eten merkte ik eigenlijk geen verschil. Als het weer een paar dagen heel erg slecht met me gaat kan ik het ook niet direct linken aan gluten. Ik woon op kamers in een volledig glutenvrije omgeving en eet zo min mogelijk bewerkte producten (behalve gv brood dan dat ik zelf bak). Ik vind het erg verwarrend allemaal :S Toen ik de diagnose kreeg hoopte ik dat het eindelijk beter zou gaan en het leven makkelijker zou worden, maar dat is helaas niet het geval :(

Sterrenmunt

• Jr. Member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: juni 17, 2013, 14:48:53 »
Ja lastig! Dat lange ziek was vorig jaar paar keer, gelukkig is het nu wel korter. :) Met kruisbesmetting bv dan maar een dag ofzo in bed maar wel een week suffer. Ik weet niet zo goed het zou ook melk kunnen zijn, daar krijg ik ook diarree van, ook beetje moe, en sneller boos/verdrietig. Maar dat weet ik niet zeker, thuis neem ik zelden melk producten. Behalve afgelopen paar weken dat het weer slechter ging. En bij anderen vraag ik niet om melk vrij. Of soms vraag ik me ook af of ik soms erg gevoelig ben. Neem je al wel tarwezetmeel vrij? Geen melk ook zou je nog kunnen proberen als 'niets' werkt? Maar das wel lastig icm glutenvrij en betekend ook direct dat veel verwerkte dingen niet kunnen.

missmimmy

• Jr. Member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: juni 17, 2013, 16:24:43 »
Ik eet tarwezetmeelvrij en lactosebeperkt. Ik eet wel yoghurt 's ochtends en mocht er ergens melkeiwit inzitten dan neem ik het ook, maar zo min mogelijk. Ik wist niet dat je daarvan ook vermoeidheidsreactie kon krijgen. Als ik bijvoorbeeld wel eens iets met room eet dan race ik meteen naar de wc maar nooit vermoeidheid of zo eraan gekoppeld. Misschien moet ik dat toch maar eens gaan proberen dan. Ik heb binnenkort een soort van second opinion in het LUMC, misschien kunnen ze er daar meer mee

jojanneke

• Sr. Member
  • With or without gluten, that is the question
« Reactie #10 Gepost op: juli 04, 2013, 13:32:00 »
weet je al meer, Missmimmy?
Ik studeer. Eerste diagnose was een tarwe-, spelt-, kamut- en rogge-allergie  in aug. '06. In mei '08 diagnose coeliakie marsh 1.  Sinds een campylobacter jejuni-infectie in jan '14 ook lactose intolerantie en post-infectieuze pds (fodmap arm heeft gehopen).

missmimmy

• Jr. Member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: juli 06, 2013, 10:44:24 »
Iedereen houdt het tot nu toe op een depressie. In 't LUMC willen ze nog wat meer informatie hebben, maar daar denken ze niet dat het te maken heeft met de coeliakie of iets anders.

petraw

• Gold Member
« Reactie #12 Gepost op: juli 06, 2013, 11:21:16 »
Hoe staat het met bijvoorbeeld je vitamine D gehalte in je bloed, missmimmy?
Door tekorten van o.a. deze vitamine kun je ook de verschijnselen krijgen die jij noemt! Google maar eens ;) En dan zou het dus wel met coeliakie te maken kunnen hebben.

missmimmy

• Jr. Member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: juli 06, 2013, 14:15:22 »
Ja, ik weet dat het ook daardoor kan komen. Maar in december is m'n bloed volledig nagekeken op van alles en nog wat en dat was allemaal prima. Ik nam aan dat er toen ook naar vit D is gekeken.
Maar ik zal 't eens navragen, tot nu toe steeds vergeten  :roll:   Bedankt voor 't meedenken in elk geval!