Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
augustus 01, 2014, 15:51:10
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren

+  Coeliakieforum
|-+  Coeliakie
| |-+  Glutenvrij kopen, koken/bakken en eten
| | |-+  info van De Tuinen meer/ minder dan 20 ppm gluten
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: info van De Tuinen meer/ minder dan 20 ppm gluten  (gelezen 780 keer)
tine
Gold Member

Geslacht: Vrouw

Nulglutendieet

« Gepost op: mei 21, 2013, 17:51:42 »

Mijn vraag aan De Tuinen:
geachte lezer,

onder mensen met coeliakie ontstaat verwarring welke producten bij De Tuinen glutenvrij zijn. Tot nu toe was het zo dat producten met het logo glutenvrij of de tekst glutenvrij werden gegeten. In uw assortiment is een ruim aanbod van producten waar geen logo/ tekst glutenvrij op staat, maar evenmin de waarschuwing dat het sporen van gluten kan bevatten. Dat veroorzaakt onduidelijkheid bij mensen met coeliakie. Ik zag de producten van Nealís Yard. Kunt u mij vertellen welke glutenvrij zijn en welke niet? Dwz welke minder dan 20 ppm gluten bevatten? Ik ben benieuwd naar het glutengehalte van chiazaad, hennepzaad, fibrex, zuidvruchten, noten, amandelmeel, sojameel, maismeel, bio quinoa.

Zelf ben ik veel gevoeliger dan de norm van 20 ppm en ik zoek alleen producten met 0 ppm gluten, mocht u die hebben dan hoor ik dat ook graag,

met vriendelijke groet,

Tine

En dit was het antwoord van De Tuinen:

Geachte heer, mevrouw

Hartelijk dank voor uw bericht en interesse in de producten van De Tuinen.
Veel van de genoemde producten zijn van nature glutenvrij, maar zijn verpakt in een omgeving waarbij sporen van gluten aanwezig kunnen zijn.
Volgens de wettelijke eisen mogen producten glutenvrij heten als ze minder dan 20 ppm (part per million) gluten bevatten.
Overigens staat deze grens ter discussie in Europa want andere landen houden een max van 5 ppm aan.
Aangezien u een gevoeligheid van minder dan 20 ppm gluten heeft, zal u waarschijnlijk een allergische reactie krijgen van ons meel/noten/zuidvruchten.
 De producten van Linwoods zijn overigens wel verpakt in een glutenvrije omgeving. Deze producten kunt u vinden via onderstaande link:

http://www.detuinen.nl/catalogsearch/result/?q=linwoods

Voorts zijn de quinoa producten van Nature crops  in een speciale glutenvrije omgeving verpakt, en tevens vrij van gluten.

http://www.detuinen.nl/catalogsearch/advanced/result/?name=quinoa

Binnenkort krijgen wij tevens volledig  glutenvrije crackers in het assortiment.  

Vertrouwende u hiermee van dienst te zijn geweest. Met vriendelijke groet, kind regards,

Servicedesk De Tuinen B.V.

Mijn zoon (14) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.
orionne
Gold Member

« Antwoord #1 Gepost op: mei 21, 2013, 18:52:39 »

fijn om te lezen, ik heb hennepzaad gebruikt zonder problemen knipoog

Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)
12cook
Gold Member

« Antwoord #2 Gepost op: mei 21, 2013, 19:43:43 »

Nou, we hebben wel eens een slechter antwoord gehad :-)
knoppie
Gold Member

« Antwoord #3 Gepost op: mei 21, 2013, 21:09:10 »

Ik heb problemen gehad met rijst in een glutenvrije omgeving omdat de oogstmachines zowel voor tarwe als rijst gebruikt werden
de oogstmachines van tarwe worden ook voor zaden gebruikt, dit hoeft natuurlijk niet per se zo te zijn in dit geval maar wel iets om voor op te letten
Odie P
Newbie
*
Geslacht: Man

« Antwoord #4 Gepost op: mei 29, 2013, 11:12:13 »

Mooi dat De Tuinen al wat uitgebreider wil ingaan op e.e.a..

Het zou fijn als meer fabrikanten/leveranciers zo zouden reageren.

Nu nog wachten op meer info op de etiketten.
Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte