Auteur Topic: Pizzabodem met Schar B en rijstmeel  (gelezen 10960 keer)

Ajta

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Pizzabodem met Schar B en rijstmeel
« Gepost op: mei 09, 2013, 09:49:48 »
250 gr. meel Schar B
100 gr. rijstmeel,
theelepel zout,
eetlepel olijfolie,
5 gr. gist,
250 cc. warm water.
Meel, gist en zout goed mengen. Olie toevoegen en met een houten lepel mengen onder langzame toevoeging van het water. Goed doorkneden. Mocht het nog plakken, dan doe je er iets meer meel bij. Het moet lekker soepel voelen.
Maak een bal van het deeg, rol het door wat Schar B meel, en rol het uit tot een dikte van 1-2 mm. 30-60 minuten laten rusten. Insmeren met tomatensaus, beleggen met wat je wil, en in een voorverwarmde oven (170-180 gr.) 20-21 minuten afbakken.
Voldoende voor een hele ovenplaat. Heb je restjes, dan kun je daar nog leuke minipizza's mee maken. Die kun je invriezen en als snack gebruiken.
Coeliakie sinds februari 2008

kissessanne

• Jr. Member
  • **
  • * Stressed is Desserts spelled backwards. *
Re:Pizzabodem met Schar B en rijstmeel
« Reactie #1 Gepost op: februari 26, 2014, 16:28:57 »
Ik gebruik dit recept vaak! Thanks!  :duimop:
Ik ben 25, diagnose coeliakie en glutenvrij sinds 23-08-2013,
Ik heb een broertje (17) met diabetes type 1 en coeliakie.

Ajta

• Gold Member
« Reactie #2 Gepost op: februari 27, 2014, 18:40:19 »
Leuk!

emsepems

• Full Member
« Reactie #3 Gepost op: februari 27, 2014, 18:43:45 »
vind ik ook. leuk!
ga het snel eens maken.

omdat ik voor 1 persoon bak, denk ik dat ik 1/4e van het recept neem

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
« Reactie #4 Gepost op: februari 27, 2014, 19:27:21 »
Je kunt pizza goed invriezen (wel eerst bakken.)

Ik vind het lekkerder om de bodem even net gaar te bakken voor je de saus er op doet, dan wordt het deeg minder klef. Losse pizzabodems kun je goed bewaren: een paar dagen buiten de koelkast, of je vriest ze in.
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugé in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

LauraV

• Sr. Member
« Reactie #5 Gepost op: mei 11, 2014, 13:03:33 »
Oh! Dit ga ik proberen! Ik heb al heel lang geen fatsoenlijke pizza meer gehad en ben redelijk pizzagek. Al dingen geprobeerd met tapioca (nopes) kant en klare bodem (nopes) dus misschien doet dit hem.

Kan ik het deeg als normaal pizzadeeg gebruiken, inclusief zo heet mogelijk bakken (normale zelfgemaakte pizza bak ik op 250 graden, zodat de bodem meteen lekker knapperig wordt). Rolt het ook uit als normaal deeg? Dus valt het goed te stretchen en dun te maken?

Ajta

• Gold Member
« Reactie #6 Gepost op: mei 12, 2014, 20:26:17 »
Ik laat het eerst wat rijzen, en bak het pas af na beleggen. Ik weet niet wat er met het beleg gebeurt, als je het op 250 graden bakt. Als je hem dun uitrolt wordt de rand ook knapperig.
Als het soepel genoeg is, kun je het prima uitrollen! (je kunt altijd wat extra water toevoegen).

LauraV

• Sr. Member
« Reactie #7 Gepost op: mei 12, 2014, 23:42:25 »
Beleg op 250 gaat prima. Doe niet anders. Levert lekker knapperige randjes bij de ham op. Voor de rest: wat onder de kaas zit, stoomt gaart.  :duimop:

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
« Reactie #8 Gepost op: mei 12, 2014, 23:56:23 »
Glutenvrij deeg is minder elastisch dan tarwedeeg, je moet het voldoende zacht maken met water of olie... (of vlozaadvezel.)
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugé in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

Ajta

• Gold Member
« Reactie #9 Gepost op: mei 13, 2014, 17:48:21 »
Ik bak bijna alles met fiberhusk, maar dit niet.

orionne

• Gold Member
« Reactie #10 Gepost op: mei 13, 2014, 18:15:21 »
ik krijg ook knapperige pizza op 200 graden op pizzastand(Siemens oven)
250 graden lijkt me veel te hoog ;)
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

LauraV

• Sr. Member
« Reactie #11 Gepost op: mei 13, 2014, 19:17:29 »
Bij de pizzeria staat hij ook zo hoog mogelijk, die kunnen soms zelfs 300 graden halen. En jammie dat die worden!  :D

orionne

• Gold Member
« Reactie #12 Gepost op: mei 13, 2014, 19:34:33 »
Bij de pizzeria staat hij ook zo hoog mogelijk, die kunnen soms zelfs 300 graden halen. En jammie dat die worden!  :D

Denk niet, dat je hier iemand hoeft te vertellen, hoe lekker glutenvolle pizza's zijn Laura.
maar...een glutenvrije pizza bakken, op 300 graden, lijkt me totaal onmogelijk..

Ik denk wel, dat ik door mijn leeftijd iets meer ervaring heb..bak al mijn hele leven zelfs pizza's (bijna 50 jaar inmiddels)..

dus succes met je zoektocht

Toevallig vanavond met mijn kleinkinderen glutenvrije pizza's gebakken..groot succes..temperatuur 200 graden, pizzastand

Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

LauraV

• Sr. Member
« Reactie #13 Gepost op: mei 13, 2014, 22:34:55 »
Ga van de week in deze glutenvolle week maar eens een echte pizza naar binnen werken. Als ik toch buikpijn heb, maakt het mij niet uit of het boterhammen buikpijn is of pizzabuikpijn. Buikpijn is buikpijn. ;-)

Lieske

• Gold Member
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
« Reactie #14 Gepost op: mei 14, 2014, 07:27:11 »
Denk niet, dat je hier iemand hoeft te vertellen, hoe lekker glutenvolle pizza's zijn Laura.
maar...een glutenvrije pizza bakken, op 300 graden, lijkt me totaal onmogelijk..

Ik denk wel, dat ik door mijn leeftijd iets meer ervaring heb..bak al mijn hele leven zelfs pizza's (bijna 50 jaar inmiddels)..

dus succes met je zoektocht

Toevallig vanavond met mijn kleinkinderen glutenvrije pizza's gebakken..groot succes..temperatuur 200 graden, pizzastand

;)    :duimop:
Moeder van Marcel(1976) en Mark(1985).Marcel heeft Coeliakie van de huid(Dermatitis Herpetiformis) en heeft een stofwisselings ziekte en mag geen pinda's,noten,gluten,koemelk,eieren, ve-tsin,chocolade,boekweitmeel,soja enz.