Auteur Topic: glutenvrije haring in Tros Radar  (gelezen 5871 keer)

petraw

• Gold Member
glutenvrije haring in Tros Radar
« Gepost op: mei 07, 2013, 08:20:57 »
Op dinsdag 6 mei jl. werd er in Tros Radar eventjes aandacht besteed aan een Volendammer visboer die een warme douche kreeg van een mevrouw met glutenintolerantie voor wie hij speciaal glutenvrije haring had klaargemaakt!
(na 29 minuten begint het onderwerp)

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1341272

Adreg50

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Lachen is gezond
Re:glutenvrije haring in Tros Radar
« Reactie #1 Gepost op: mei 07, 2013, 09:31:17 »
 :duimop:
Sinds januari 2004 coeliakie gediagnostiseerd.

Jelly

• Full Member
« Reactie #2 Gepost op: mei 09, 2013, 21:51:52 »
Ja ik zag het ook. Zelf kan ik geen vis meer zien 3 keer gegeten en 3 keer een hele middag of nacht overgeven. Nou blijkt dat het om koud gerookte vis gaat.
Hetzelfde wat die mevrouw daar had.
jelly

petraw

• Gold Member
« Reactie #3 Gepost op: mei 09, 2013, 22:23:33 »
Ik kan het me voorstellen dat je na drie keer overgeven van vis geen vis meer kan zien!
Maar Jelly, die mevrouw kreeg toch zoute haring? Ik wist niet dat die gerookt werd. Die haring wordt toch alleen ingelegd in zout?

Jelly

• Full Member
« Reactie #4 Gepost op: mei 10, 2013, 07:30:01 »
Ja zoute haring is ingelegd in zout maar is net als koud gerookte haring nog rauw. Koud  gerookt gaat tot 30 graden daardoor blijft die haring rauw.
Warm gerookte makreel gaat wel goed die wordt tot 70 graden verwarmd.
jelly

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #5 Gepost op: mei 10, 2013, 11:47:49 »
Maarre, haring is toch altijd al glutenvrij? Wat is nu de prestatie? :?
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

petraw

• Gold Member
« Reactie #6 Gepost op: mei 10, 2013, 12:07:03 »
Heb je het programma gezien, Soez?
Het probleem was dat de viskraam en de werkplaats thuis normaalgesproken niet glutenvrij is. De prestatie is dat de visboer zijn werkplaats thuis speciaal voor deze mevrouw glutenvrij heeft gemaakt, de haringen klaargemaakt en, ja, nu komt het: op Palmzondag vanuit Volendam neem ik aan naar die mevrouw is gereden (ergens in Utrecht dacht ik?) om haar persoonlijk blij te maken.
Maar nu je het zegt, het had ook simpeler gekund: hij had ook na z'n werkdag (kennelijk in de buurt van die mevrouw) met een schoon schort en schone handen naar die mevrouw toe kunnen rijden en in haar glutenvrije keuken een paar harinkies voor haar kunnen kaken :) Dat had een hoop CO2 uitstoot gescheeld in elk geval ;)

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #7 Gepost op: mei 10, 2013, 12:28:26 »
Betrapt...., ik had het programma idd niet gezien Petra. :D
Ik kijk nooit TV, uitsluitend het journaal. :P

Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

orionne

• Gold Member
« Reactie #8 Gepost op: mei 10, 2013, 14:26:33 »
mijn haringkraam op de markt..ik vraag er speciaal om een haring zonder kruisbesmetting :z en dan laten ze degene, die de haring aan het schoonmaken is het bakje vullen  :ja:
daar komt geen gluut bij.. ;)

Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

lizet

• Gold Member
« Reactie #9 Gepost op: mei 10, 2013, 15:30:54 »
10 jare haring geeten, wat een onzin niet. Ga je toch naar en visboer de niet overal meel en deeg heeft liggen. Ik haal gewoon haring en eet m ter plekke op. Nooit ergens last van gehad.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #10 Gepost op: mei 10, 2013, 16:51:06 »
Het is net als met veel dingen. Haring zelf is glutenvrij. En dan hangt het er maar vanaf hoe schoon de visboer werkt en hoe groot de kraam is en hoeveel mensen er staan en wat ze doen. Ik was eerst blij met de visboer bij ons verderop in de straat. Het ging wekenlang goed. Maar toen ging de visboer meer soorten vis schoonmaken op het plankje dat eerst alleen voor de haring was. En helaas werden mijn zoontje en ik toen ziek. Dat was ook wel te verwachten, de visboer staat er in z'n eentje en werkt ook met meel, al maakte hij keurig voor mijn bestelling zijn handen schoon. Nu heb ik een andere visboer gevonden, met twee karren naast elkaar, een met verse vis, de andere met gepaneerde spullen. Degene die de haring staat schoon te maken, komt niet aan andere vis. Ik moet er wel een half uur voor rijden, maar dat doe ik met plezier, ik ben blij dat ik een oplossing heb.
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Lirio

• Gold Member
« Reactie #11 Gepost op: mei 10, 2013, 17:08:44 »
10 jare haring geeten, wat een onzin niet. Ga je toch naar en visboer de niet overal meel en deeg heeft liggen. Ik haal gewoon haring en eet m ter plekke op. Nooit ergens last van gehad.
Inderdaad. :)
Zo doe ik het ook met de slager. En als ik het vraag dan haalt hij vlees voor me uit de koeling in plaats van uit de vitrine.
Maar ik spoel meestal hetgene wat naast iets gepaneerds lag gewoon even af. Gaat ook altijd goed.
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

orionne

• Gold Member
« Reactie #12 Gepost op: mei 10, 2013, 19:19:38 »
ja, ik heb deus dezelfde ervaring als Tine, zoek een kraam, waar degene, die de haring schoonmaakt, apart zit van de gepaneerde afdeling.
gaat goed :ja:
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

lies merceij

• Global Moderator
  • Gold Member
« Reactie #13 Gepost op: mei 10, 2013, 19:26:38 »
Ik haal ze gewoon bij de Aldi of Lidl goed verpakt en de uitjes zijn ook apart verpakt en dat gaat altijd goed  ;)
Vrouw van Aad: Aad is glutenvrij en tarwezetmeelvrij en  MGD vrij sinds 2003 en lactosevrij.

Annikka

• Gold Member
« Reactie #14 Gepost op: mei 10, 2013, 20:33:44 »
Ik haal ze ook altijd bij Lidl en die gaan goed. De makreel gaat helaas niet goed. Misschien door het rookproces. Makreel op olie uit een blikje gaat wel goed. Net als zalm uit blik goed gaat en gerookte zalm of diepvrieszalm weer niet.
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.