Auteur Topic: rijst  (gelezen 5566 keer)

knoppie

• Sr. Member
  • Geslacht: Vrouw
rijst
« Gepost op: april 14, 2013, 17:17:31 »
Kan iemand mij een merk rijst vertellen dat goed gaat?

de x.o pandan is goed toch?
en verder, welke gaan wel goed bij jullie?

hoe vaak eten jullie het en in welke verpakking (1kg of meer)?

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
Re:rijst
« Reactie #1 Gepost op: april 14, 2013, 19:19:09 »
Heb je het idee dat het beter gaat zonder de zilvervliesrijst van AH?

Hier idd de pandan X.O rijst van de toko (ben er net dessertrijst van aan het koken, met melk, na een half uurtje doe ik het op borden en dan gaat er suiker en kaneel en boter over, daar smullen we allemaal van).
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

bennl1

• Full Member
  • Geslacht: Man
« Reactie #2 Gepost op: april 14, 2013, 19:41:55 »
Kan iemand mij een merk rijst vertellen dat goed gaat?

de x.o pandan is goed toch?
en verder, welke gaan wel goed bij jullie?i

hoe vaak eten jullie het en in welke verpakking (1kg of meer)?
Zoals al eerder is gezegd toen je hetzelfde in een ander draadje vroeg, alle rijst uit Thailand en Vietnam is veilig. De grote verpakkingen worden daar verpakt, kilo verpakkingen kom je zelden tegen bij echte merken uit die streek.
Ik ga echt niet in de restaurants in Thailand vragen welk merk rijst ze gebruiken. Tot nu toe geen enkele last gehad. Er is geen reden om aan te nemen dat er een merk is dat niet goed gaat.

Je zult het dus echt gewoon eens moeten uitproberen.
gv sinds diagnose april 2012
Happy to be fully "Thaid"-up by now :)

knoppie

• Sr. Member
« Reactie #3 Gepost op: april 14, 2013, 20:54:28 »
Zoals al eerder is gezegd toen je hetzelfde in een ander draadje vroeg, alle rijst uit Thailand en Vietnam is veilig. De grote verpakkingen worden daar verpakt, kilo verpakkingen kom je zelden tegen bij echte merken uit die streek.
Ik ga echt niet in de restaurants in Thailand vragen welk merk rijst ze gebruiken. Tot nu toe geen enkele last gehad. Er is geen reden om aan te nemen dat er een merk is dat niet goed gaat.

Je zult het dus echt gewoon eens moeten uitproberen.

Ik ken andere supergevoeligen die er wel op reageren. :s, ik denk wel dat het een van de veiligste opties is maar niet 100% zeker. Ze malen wel tarwe in thailand.

Ik denk dat de ah zilvervlies ietsje heeft geholpen maar heb het vervangen met mijn glutenvrije basmati rijst die dat dus niet helemaal is.

Tine, is het een pak van een kilo of meer?

bennl1

• Full Member
« Reactie #4 Gepost op: april 14, 2013, 21:32:26 »

Ik ken andere supergevoeligen die er wel op reageren. :s, ik denk wel dat het een van de veiligste opties is maar niet 100% zeker. Ze malen wel tarwe in thailand.

Ik denk dat de ah zilvervlies ietsje heeft geholpen maar heb het vervangen met mijn glutenvrije basmati rijst die dat dus niet helemaal is.
Ze malen geen tarwe waar ze ook rijst malen in Thailand. Maar je vraag ging toch over rijst en niet over meel?
Kan me niet herinneren ooit gelezen te hebben dat iemand op in Thailand verpakte rijst heeft gereageerd.
Noch hier, noch op andere fora. Maar ik zou die berichten gemist kunnen hebben.

100% garantie bestaat helaas nooit. Ik vind dat je mensen afschrikt voor een van de meest veilige producten voor supergevoelige mensen met coeliakie.

Waarschijnlijk spreek ik binnenkort een professor in de voedselkunde. Ik zal de kwestie aan hem voorleggen.

Lirio

• Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: april 14, 2013, 22:43:39 »
Misschien eens filmpjes op internet opzoeken hoe rijst geoogst, gepeld en dan verpakt wordt.
Lijkt mij echt dat daar geen besmetting kan plaatsvinden.
Enige wat ik me kan bedenken is van fabrieken die ook meergranen rijst oid verpakken.

En zoals ik in je vorige topic ook al zei. Je dieet is echt veel te karig. Daar wordt je alleen al ziek van. En vitamines en mineralen uit voeding kun je niet vervangen door een pil.
Een vitaminepil is ter aanvulling.
Anders zou je kunnen leven op water en vitaminepillen. Dat kan niet.
Sterkte!
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

orionne

• Gold Member
« Reactie #6 Gepost op: april 15, 2013, 09:48:08 »
Misschien eens filmpjes op internet opzoeken hoe rijst geoogst, gepeld en dan verpakt wordt.
Lijkt mij echt dat daar geen besmetting kan plaatsvinden.
Enige wat ik me kan bedenken is van fabrieken die ook meergranen rijst oid verpakken.

En zoals ik in je vorige topic ook al zei. Je dieet is echt veel te karig. Daar wordt je alleen al ziek van. En vitamines en mineralen uit voeding kun je niet vervangen door een pil.
Een vitaminepil is ter aanvulling.
Anders zou je kunnen leven op water en vitaminepillen. Dat kan niet.
Sterkte!

ik ben het helemaal met Lirio eens

Ze malen geen tarwe waar ze ook rijst malen in Thailand. Maar je vraag ging toch over rijst en niet over meel?
Kan me niet herinneren ooit gelezen te hebben dat iemand op in Thailand verpakte rijst heeft gereageerd.
Noch hier, noch op andere fora. Maar ik zou die berichten gemist kunnen hebben.

100% garantie bestaat helaas nooit. Ik vind dat je mensen afschrikt voor een van de meest veilige producten voor supergevoelige mensen met coeliakie.

Waarschijnlijk spreek ik binnenkort een professor in de voedselkunde. Ik zal de kwestie aan hem voorleggen.

Ik ben het benn1 eens, waarom probeer je niet gewoon Thaise rijst te vinden?

Als je de posts over tarwe hebt gelezen, raad Benn1 zilvervliesrijst af(gifstoffen)

en zijn voldoende andere levensmiddelen, waar je B vitamines uit kunt halen.

Ik denk zeker, dat jij met het weinige wat je eet, gewoon zaken tekort komt en dat zou tot symptomen kunnen leiden, die niets met coeliakie te maken hebben.(maar er wel op lijken)

Je kunt ook rijstspaghetti  kopen bij de toko(uit Thailand), is weer eens wat anders als rijst. ;)

en als ik jou was : probeer gewoon verse groenten te vinden..
In Egypte is er een hele grote duurzame, groene, biologisch dynamische , zeg maar plantage in de woestijn.
Ze leveren via de volgende winkels in Egypte:
http://www.sekem.com/node/104#Egypt
dus het kopen van verse bioproducten moet toch niet al te moeilijk zijn.

succes.
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

knoppie

• Sr. Member
« Reactie #7 Gepost op: april 15, 2013, 09:51:20 »
Het is niet mijn bedoeling om mensen af te schrikken maar.....
Ik ben op dit moment nog in Egypte en kan hier geen rijst krijgen(alleen een glutenvrije uit India waar ik waarschijnlijk op reageer uit een fabriek die alleen rijst verwerkt), de Egyptische rijst groeit in dezelfde grond als de tarwe, ik ben al langer dan 2 maanden ziek nu. Iemand kan wat dingen voor me meenemen uit Nl en dus wil ik 100% zeker weten dat het goed gaat want als dat niet het geval blijkt te zijn kan ik niet zomaar naar de toko of supermarkt om wat anders te halen. Maar ik snapwat je bedoeld bennl1, Het enige wat ik kan zeggen is dat na 2 maanden reageren op van alles en nog wat dat echt glutenvrij hoort te zijn, word ik zolangzamerhand een beetje gek en zie ik gluten overal :s. Ik denk ook dat over het algemeen Thaise rijst wel goed zal gaan(hoop ik), Ik hoor graag wat die professor te zeggen heeft.

@Lirio, ik ben zelf ook niet blij met wat ik eet, maar ik let wel op de vitamines en eiwitten en probeer er zoveel mogelijk aan te komen, er zijn geen andere opties voor mij hier op dit moment, ik kan ook niet stoppen met de rijst(hooguit heel goed wassen) omdat ik geen vervanging heb en dan zal ik dus niet genoeg eten hebben, aardappels gaan niet goed(ik ga ze in NL wel weer proberen). Er komt iemand op de 19de, dus tot dan moet ik de rijst door blijven eten. :'

Besmetting van rijst kan op verschillende manieren plaatsvinden, tijdens het oogsten(in landen waar ook tarwe verbouwd wordt, gebruiken ze dezelfde machines, dat heet Thailand niet)
Verpakking: soms verpakken ze glutenbevattende granen over dezelfde lijn.
rijst wordt in Egypte(weet niet of het ook in andere landen gebeurt) in dezelfde grond gezet(na in een soort waterbad of zo te hebben gestaan) als tarwe.

Sekem(ook isis) ken ik wel, daar neem ik ook wat dingen van, maar het weer helpt niet en dan is de groente helemaal verlept. Ik kan hier geen thaise rijst krijgen, het gaat ook niet om de vitamine b, het gaat om calorieen waarvan ik niet genoeg zal krijgen als ik geen rijst eet(ik eet nu geen bruine rijst meer en het heeft een klein beetje geholpen)
Maar ik weet wel zeker dat het gluten is, daar twijfel ik echt niet aan.
Het spijt me dat ik jullie zo lastig val, het is niet mijn bedloeing, ik probeer nu gewoon zo snel mogelijk beter te gaan voelen

knoppie

• Sr. Member
« Reactie #8 Gepost op: april 15, 2013, 10:08:26 »
over de tekorten, ik heb een aantal bloedonderzoeken gedaan en die tekorten vallen wel mee gelukig, alleen hb beetje laag maar dat is altijd al zo, ik neem ijzer niet goed op

bennl1

• Full Member
« Reactie #9 Gepost op: april 15, 2013, 10:42:26 »
weet je zeker dat je niet last hebt van parasieten of bacteriŽle overgroei? Die voeden zich voornamelijk met koolhydraten.

knoppie

• Sr. Member
« Reactie #10 Gepost op: april 15, 2013, 11:18:22 »
weet je zeker dat je niet last hebt van parasieten of bacteriŽle overgroei? Die voeden zich voornamelijk met koolhydraten.

ja dat weet ik zeker

alexandra1980

• Sr. Member
« Reactie #11 Gepost op: april 15, 2013, 11:33:54 »
Heel veel sterkte!!
Begrijp wel dat je overal gluten ziet en het voelt alsof je gek wordt. Heb dat zelf ook gehad en dat wordt bij mij juist veroorzaakt door gluten. ik krijg daar vaak paniekaanvallen van en zie overal gluten. Nu  ik al 2 maand glutenvrij ben kan ik beter relativeren en kijk ik wat makkelijker tegen eten aan al ben ik nog wel heel erg voorzichtig.
Zelf zou ik rijst uit thailand wel proberen en zie ik dat als veilig, maar om zeker te weten moet je het testen. Voor als je inzit over calorieŽn, pelpinda's geven ook veel calorieŽn.
Mijn eetschema is: ontbijt 2 stuks fruit, 250 gram pelpinda's tussendoor, lunch 200 gram aardappels 200 gram groente en 1 gekookt maisei, tussendoor glas zelf geperste sinaasappelsap en 250 gram pelpinda's, avondeten 125 gram vlees/kip 180 aardappels en 200 gram groente. Verder drink ik alleen kraanwater. Het dieet is vrij eentonig nog, maar hiermee is het mij gelukt om glutenvrij te worden. De diŽtist heeft het doorgerekend en behalve calcium zitten alle vitamines en mineralen voldoende in dit dieet. In jouw geval zal je een alternatief voor aardappels moeten vinden, maar hoop dat je hier wat aan hebt.
Ziektes: hashimoto (schildklier), factor v leiden en coeliakie.

alexandra1980

• Sr. Member
« Reactie #12 Gepost op: april 15, 2013, 11:36:51 »
Oeps is 250 gram pelpinda's per dag, dus 125 gram per keer.
Ziektes: hashimoto (schildklier), factor v leiden en coeliakie.

orionne

• Gold Member
« Reactie #13 Gepost op: april 15, 2013, 13:06:46 »
`begrijp me niet verkeerd Knoppie, ik snap best, dat je overal glutenspoken ziet, die zie ik ok, maar ik kan me herinneren, dat toen ik net wist, dat ik geen gluten kom eten en in Italie was (Sicilie) daar toch voldoende groenten te vinden waren (en niet bio trouwens) die niet zo snel verleppen,
spercieboontjes, de betere soorten, komen het hele jaar uit Egypte bijv.

natuurlijk is het voorjaar overal een moeilijke tijd, hier ook
ik snak naar echte mooie verse spinazie..helaas, overal verlept..

probeer even creatief te zijn en niet te blijven hangen in je rijst"besmetting" ;)
sterkte
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

knoppie

• Sr. Member
« Reactie #14 Gepost op: april 15, 2013, 17:28:10 »
Heel veel sterkte!!
Begrijp wel dat je overal gluten ziet en het voelt alsof je gek wordt. Heb dat zelf ook gehad en dat wordt bij mij juist veroorzaakt door gluten. ik krijg daar vaak paniekaanvallen van en zie overal gluten. Nu  ik al 2 maand glutenvrij ben kan ik beter relativeren en kijk ik wat makkelijker tegen eten aan al ben ik nog wel heel erg voorzichtig.
Zelf zou ik rijst uit thailand wel proberen en zie ik dat als veilig, maar om zeker te weten moet je het testen. Voor als je inzit over calorieŽn, pelpinda's geven ook veel calorieŽn.
Mijn eetschema is: ontbijt 2 stuks fruit, 250 gram pelpinda's tussendoor, lunch 200 gram aardappels 200 gram groente en 1 gekookt maisei, tussendoor glas zelf geperste sinaasappelsap en 250 gram pelpinda's, avondeten 125 gram vlees/kip 180 aardappels en 200 gram groente. Verder drink ik alleen kraanwater. Het dieet is vrij eentonig nog, maar hiermee is het mij gelukt om glutenvrij te worden. De diŽtist heeft het doorgerekend en behalve calcium zitten alle vitamines en mineralen voldoende in dit dieet. In jouw geval zal je een alternatief voor aardappels moeten vinden, maar hoop dat je hier wat aan hebt.

Bedankt :)
Ik heb de rijst uit Thailand ook al besteld maar moet nog wachten voordat het komt(er komt iemand op de 18de of 19de) dan laat ik de indiase rijst en neem de Thaise.

Ik eet zelf ook veel pinda's maar ik maak er pindakaas van, gewoon doormalen ind e koffiemolen en ik krijg heerlijke pindakaas.

jouw lijstje lijkt zo ongeveer op  de mijne behalve dat ik geen ei en geen aardappel kan eten.
Ik word zelf heel erg depri als ik gluten binnekrijg terwijl ik normaal helemaal niet zo ben, juist optimistisch en vrolijk, ik zie er ook niet gezond uit.
Als ik eenmaal weer op nul gluten zit dan ga ik langzaam een aantal dingen toevoegen

@Orionne, de sperciebonen uit Egypte zijn anders dan de sperciebonen in Egypte
en ik hoop echt dat de sperciebonen uit Egypte bij jullie niet even bespoten zijn als die hier