Auteur Topic: Appels Sterrengaard Hedel  (gelezen 282 keer)

misshilde

• Full Member
  • Geslacht: Vrouw
  • 0-glutendieet / GAPS
Appels Sterrengaard Hedel
« Gepost op: augustus 28, 2018, 19:13:33 »
Hoi allen!

De Sterrengaard in Hedel is een adres voor biologische groente- en fruitabonnementen. Ook pakketten op maat voor bedrijven en kinderdagverblijven.

Ik kwam er afgelopen weekend achter dat zij hun appels op stro van tarwe leggen na de oogst. Ik heb hierover gemaild met de eigenaar. Dit was zijn antwoord:

"de Sterappels leggen wij op stro, om zo volledig rood te gaan kleuren door de zon en liefst koude nachten. Wij draaien ze dan dagelijks met de groene kant omhoog!"

Ik heb de eigenaar uitgelegd waarom ik deze appels niet zou kunnen eten. Hij vertelde dat hij indien gewenst ook appels heeft die niet op tarwestro hebben gelegen. Maar ik post het hier omdat dit misschien elders ook wel zo gebeurd ?? Geen idee.. Ik had er nog niet eerder van gehoord  :roll:.
Diagnose Coeliakie sinds 2014 (na jarenlang hevige klachten). Nul-glutendieet vanwege extreme gevoeligheid voor (spoortjes) gluten. Op dit moment in de vorm van het GAPS-dieet (darmherstel). Darmherstel verloopt traag ivm zeer vaak (onvoorziene) glutenreacties.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
Re: Appels Sterrengaard Hedel
« Reactie #1 Gepost op: augustus 28, 2018, 20:12:02 »
Dankjewel! Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Ik kwam in het verleden bij de McDonalds en ze waren vergeten de broodjes uit de vriezer te halen. Die lieten ze toen ontdooien boven de warme frietjes, ik zag een groot metalen rooster met kleine gaatjes erin waar de broodjes in lagen. Ben toen maar onverrichterzake weggegaan. Ook zoiets. Ik ga er maar vanuit dat dit de uitzonderingen zijn.

Van een aardappelteler begreep ik onlangs dat in 1 op de 3 containers waar tijdens het rooien aardappels in komen, eerder gerst heeft gelegen. Daar word ik ook niet blij van.

Ik zou echt willen dat gluten geluid gaf of knaloranje was.

Ik vind het wel knap dat je dit ontdekt hebt!
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

misshilde

• Full Member
  • 0-glutendieet / GAPS
Re: Appels Sterrengaard Hedel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 29, 2018, 11:45:54 »
Jaaa wat zou dat handig zijn geluid of oranje kleur  :duimop: :ja: maar helaas :".

Maar dat was niet knap hoor, ik volg de pagina van de Sterrengaard op facebook. En ze hadden een bericht geplaatst :

"Vandaag de Sterappels geoogst, morgen op het stro!"

Dus toen heb ik contact gezocht om te vragen hoe dat zat  ;).

Van de aardappels is ook geen leuk bericht dat zijn er echt veel idd....
Diagnose Coeliakie sinds 2014 (na jarenlang hevige klachten). Nul-glutendieet vanwege extreme gevoeligheid voor (spoortjes) gluten. Op dit moment in de vorm van het GAPS-dieet (darmherstel). Darmherstel verloopt traag ivm zeer vaak (onvoorziene) glutenreacties.