Auteur Topic: Waar kun je Teffbrood kopen?  (gelezen 10877 keer)

Berdien

• Newbie
  • *
Waar kun je Teffbrood kopen?
« Gepost op: april 10, 2013, 09:28:28 »
Hallo iedereen, ik ben hier nieuw en ik weet niet of dit de juiste plek is om deze vraag te stellen. Ik heb ook een streng dieet en daarbij hoort ook dat ik 1 keer in de 4 dagen Teffbrood mag eten. Maar waar kan ik dit brood kopen? Let op: er mag helemaal niks van ander graan inzitten, dus puur alleen Teff! Kan iemand mij helpen? Ook heb ik al geprobeerd om zelf een Teffbrood te bakken, maar dat mislukt steeds, het is één massieve homp geworden, waar je gewoon je tanden  niet in kunt zetten.

Ik wacht gespannen op jullie reacties! Al vast hartelijk dank voor iedereen die wil reageren!

Berdien

lizet

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Re:Waar kun je Teffbrood kopen?
« Reactie #1 Gepost op: april 10, 2013, 09:54:02 »
Ik denk dat het zelf bakken wordt, Westrik.
Er staan recepten met teff in he receptenarchief!\
Veel suces!

Angela76

• Gold Member
« Reactie #2 Gepost op: april 10, 2013, 14:09:45 »
mams mikske heeft teff brood. Misschien op www.broodpakket.nl of bij Jumbo of plus
Coeliakie sinds januari 2008
Als je om je heen kijkt, zie je dat alles gekleurd is!

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #3 Gepost op: april 10, 2013, 17:34:22 »
Ik denk dat je met een soort rotatiedieet bezig bent?  :?

Ik gebruik teffmeel en meng het met rijstmeel, daar bak ik brood van, maar ook pannenkoeken en koekjes (zie www.teffcentre.nl voor wat recepten).

Er zijn ook meelmixen met teff van diverse merken, daar zitten ook altijd meer meelsoorten door elkaar.

Alleen teffmeel gebruiken, maar geen ander meel, dat gaat niet zo makkelijk. Misschien is het zelfs onmogelijk.... Net als met boekweitmeel moet je het altijd mengen met ander meel. Maar als je geen eisen stelt aan de smaak... dan is het een optie. Je kunt zoeken naar mijn recept voor teff-rijstbrood en dan geen rijst gebruiken, maar alleen teff. Ben benieuwd hoe ver je daarmee komt.

Succes!

Mijn zoon (18) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Berdien

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: april 12, 2013, 21:51:25 »
Ik heb inderdaad teffmeel gekocht bij het Teffcentre maar het wil nog niet zo goed lukken! Ik doe het precies volgens recept en toch wil het niet rijzen. Het Teffmeel is gemengd met maismeel. De korst is keihard, het binnenste is wel redelijk, maar er blijft weinig over van het brood. Ik heb de site gevonden waar ze Mams Mikske verkopen, heeft iemand daar ervaring mee? Want ik moet minstens 9 broden afnemen. En ik kan het niet vinden op de site welke graanmengsels ze er voor gebruiken.
Bedankt voor jullie reacties! Fijn dat ik hier terecht kan met vragen!

Groetjes Berdien

s pekelder

• Jr. Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: april 12, 2013, 22:06:12 »
hoi

ik bak zelf teff-boerenbruinbrood
nou las laatst hier op het forum een recept

500 meel
500 water
10gr suiker
10gr zout
10gr gist droge (in het recept stond verse maar hier heb ik geen ervaring mee)
en dan drie eieren

dit gecombineerd met een ander tip van een ander forum bericht
fiberhusk zeker een eetlepel hooe zwaarder het meel hoe meer husk

ong 40 tot 50 min rijzen dan weer mengen weer 40tot 50 min rijzen
en dan bakken op 220 tot 235 voor 30 tot 40 minuten

ik heb dit ook met verschillende bakmelen gedaan
super :duimop:

suc6
sis
man ziekte dh sinds 2007 dochtertje 7 coeliakie sinds 2012

Berdien

• Newbie
  • *
« Reactie #6 Gepost op: april 13, 2013, 12:20:46 »
Hallo Sis,

Wat is fiberhusk en waar kun je dit kopen?
En bak je het brood in de broodbakmachine of gewoon in de oven?

Groetjes Gea ( moeder van Berdien)

Silvje

• Jr. Member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: april 13, 2013, 20:03:24 »
Ik denk ook dat brood bakken met alleen teff niet gaat lukken. Ik heb wel een recept voor teff-brood wat ik erg lekker vindt, maar zelfs daarvoor heb je zetmeel nodig en dan is het al behoorlijk dicht en hard.

Misschien kun je eens kijken naar een recept voor Ethiopische injera? Die worden (volgens mij) traditioneel alleen met teff gemaakt, volgens mij wordt het deeg gefermenteerd. Of anders zelf een soort wrap of crackers maken van teff, dat zou denk ik wel moeten lukken, maar een eetbaar brood, dat betwijfel ik.
mama van drie lieve jochies (2006, 2008, 2011) waarvan de oudste coeliakie heeft

s pekelder

• Jr. Member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: april 13, 2013, 23:20:19 »
hoi gea

ik bak mijn brood altijd gewoon in de oven doe ik er drie per keer
fiberhusk koop ik in de reform winkels zoals libra of goudsbloem maar de online glutenvrije shops hebben het ook

suc 6
sis
man ziekte dh sinds 2007 dochtertje 7 coeliakie sinds 2012

Lieske

• Gold Member
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
« Reactie #9 Gepost op: april 14, 2013, 08:18:43 »
Fiberhusk is ook te koop bij de Jumbo.
Moeder van Marcel(1976) en Mark(1985).Marcel heeft Coeliakie van de huid(Dermatitis Herpetiformis) en heeft een stofwisselings ziekte en mag geen pinda's,noten,gluten,koemelk,eieren, ve-tsin,chocolade,boekweitmeel,soja enz.