Auteur Topic: Coeliakie?  (gelezen 4202 keer)

meisje41

• Newbie
  • *
Coeliakie?
« Gepost op: maart 31, 2013, 15:42:05 »
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier, heb afgelopen week een bloedtest gedaan waarvan ik de uitslag nog terug moet krijgen. Mijn bloed wordt gecheckt op coeliakie, maar oa. ook vit. b12, diabetes en schildklier. De reden dat ik hier schrijf is omdat ik soms denk: ja ik heb echt veel klachten, dit is niet goed. Maar op andere momenten denk ik: stel ik me niet gewoon een beetje aan? Misschien zijn mijn klachten wel helemaal niet zo erg en komt het gewoon door stress oid.
Mijn klachten zijn over het algemeen:
- snel moe
- bijna altijd heb ik het koud (altijd koude vingers, soms ook neus. Vaak heb ik kippenvel over mijn hele lijf, zelfs al lig in onder een dekentje). 's ochtends onder de douche staan voelt soms alsof ik vanuit de sneeuw ben gekomen, terwijl ik dan net uit m'n bed kom.
- ik laat heel veel winden, vind ik zelf, en mijn gezinsleden ook. Als ik een avondje op visite ben geweest en niet/minder heb kunnen ontluchten krijg ik vaak erge buikpijn en steken.
- Soms moet ik opeens zo nodig naar de wc dat ik het maar met moeite in kan houden en echt bijna moet rennen. Het is dan niet zo dat het altijd diarree is, maar vaak wel een stuk dunner dan "normale" ontlasting. Op andere dagen heb ik weer dat het hele harde keutels zijn.
- Ik kan geen boeren laten, maar ik heb wel vaak dat ik veel oprispingen voel (komt er alleen zelden uit als een echte boer)
- vaak licht in het hoofd
- stemmingswisselingen/psychische klachten, terwijl dat eigenlijk niet echt bij me past. Ik voel me dan ook vaak niet mezelf. Ik denk dan heel chaotisch.
- Veel plassen, maar ik drink niet extreem veel (veel drinken en plassen staat vaak als symptoom bij diabetes, maar ik heb het een dus wel en het ander niet zo).

Het zijn allemaal zulke vage klachten... en ik vroeg laatst aan anderen of zij ook last hebben van die afwisselende ontlasting en zij antwoorden: ja hoor, de ene keer is het dunner dan de andere keer. Nou dan stel ik me vast aan, denk ik dan. Ook zijn m'n klachten niet heel erg constant, althans, de moeheid en kouwelijkheid wel, maar de darmklachten niet. Vandaar dat ik soms ook denk; misschien is het wel normaal dat ik zo moe ben, maar de andere dag denk ik nee.. ik ben nog jong maar voel me een oude vrouw., dit is niet goed. Misschien nog wel iets belangrijks: als kind zijnde heb ik een darmontsteking/infectie gehad. Een aantal dagen flinke koorts en diarree gehad, geen pretje. Daarnaast heb ik als kind zijnde ook altijd al een afkeer gehad voor brood, kreeg het niet weg en bewaarde het als een soort dikke bol in mijn wang, tot grote ergernis van mijn ouders soms. Maar aan de andere kant: ik hou wel ontzettend van pasta.

De reden dat ik hier wat post is omdat ik me afvraag hoe ernstig jullie klachten zijn/waren. Want mijn klachten zijn vaak wel vervelend, maar op zich valt er wel "mee te leven" zegmaar. En zo als ik zei, het schommelt heel erg.

Groetjes.

Pauliina

• Gold Member
  • Een top forum !
    • Mijn website
Re:Coeliakie?
« Reactie #1 Gepost op: maart 31, 2013, 15:57:53 »
Sommige mensen hier op het forum hadden helemaal geen klachten, en toch overduidelijk coeliakie. En anderen weer zijn eerst in het ziekenhuis beland omdat ze zo ziek waren geworden. Het kan dus echt alle uitersten zijn, en jij past daar mooi ergens in het midden.

Ik vind dat het goed is dat je je laat onderzoeken! Spannend wachten op de uitslag zeker.
Gv. sinds okt. 2004. Na zes weken glutenvrij, negatieve bloedtest. Kan dus niet bewijzen of ik wel of niet coeliakie heb. Ook melk-, ei- en tarwevrij, en vermijd nachtschadegroente (aardappel, tomaat, paprika, aubergine) en peulvruchten.

meisje41

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: april 01, 2013, 14:59:40 »
Ja erg spannend! Heb namelijk enerzijds echt het gevoel dat er iets is maar anderzijds ben ik bang dat er niks uit komt en dat dat snel moe zijn gewoon bij mij hoort ofzo.. Nou ja het is afwachten.. bedankt in ieder geval voor je reactie :)

s pekelder

• Jr. Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: april 01, 2013, 18:08:13 »
hoi

welkom op de site hier kun je heel veel leren tenminste dat is mijn ervaring

mijn man heeft ziekte duringh had uitslag in de holtes heel veel jeuk lag vaak in een ijskoud bad om de jeuk weg te krijgen
mijn dochtertje van 6 had niet zo heel veel klachten al had ze het wel heel veel over buikpijn
(maar ja welke kleuter niet denk je dan)wel vreselijk winderig...echt niet normaal
en obstipatie

wij waren wel al voorbereid op de erfelijke kans op coeliakie
en dat blijkt ze dan ook te hebben hier kwamen in december achter.....

hoop voor je dat je het niet hebt
maar een gv dieet is als je er wel gebaat bij bent echt een openbaring
je knapt er vrij snel van op

suc 6
sis
man ziekte dh sinds 2007 dochtertje 7 coeliakie sinds 2012