Auteur Topic: Wortelcake  (gelezen 11656 keer)

LCM

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
Wortelcake
« Gepost op: september 22, 2008, 10:12:22 »
Dit weekend heb ik een heerlijke wortelcake gebakken en ik wil graag mijn recept met jullie delen. Ik was al een tijdje op zoek naar een goed recept om een glutenvrije wortelcake te bakken en nu is het dan eindelijk gelukt. Op basis van diverse recepten van wortelcakes met gluten heb ik het volgende glutenvrije recept zelf samengesteld:

225 gr Schar mix C
225 gr rietsuiker
175 gr Blue Band vloeibaar
4 kleine eieren
3 tl bakpoeder
snuf zout
1 flinke theelepel kaneel
75 gr rozijnen
50 gr walnoten
175 (zelf) geraspte wortel

Mix de Blue Band met de suiker tot een romige massa ontstaat. Voeg één voor één de eieren toe. Voeg dan de mix C met het bakpoeder, het zout en de kaneel toe en mix tot een mooi egaal beslag ontstaat. Als laatste de wortel, rozijnen en noten door het beslag roeren en het geheel in een cakevorm overgieten. Bak de cake ongeveer 75 minuten op 175 graden (voorverwarmde oven natuurlijk).

Ik vond het resultaat super, de volgende dag was het zelfs nog smakelijker. Het aansnijden is op de dag van het bakken wat lastig. Eigenlijk kun je de cake dus het beste pas de volgende dag aansnijden en eten... Dat gaat natuurlijk niet lukken, omdat bij het bakken van de cake een heerlijke geur vrijkomt en wie kan dan wachten met proeven tot de volgende dag?! Ik heb in ieder geval mijn ´plicht´ gedaan en jullie dit advies gegeven; doe ermee wat je wilt... ;)

Overigens waren mijn vriend en mijn ouders (die allemaal niet glutenvrij eten) minstens zo enthousiast als ikzelf over deze cake. Ik hoop dat jullie er ook van zullen gaan genieten!

Groetjes, Linda
Gluten- en tarwezetmeelvrij sinds feb. 2008 en sinds kort ook lactosevrij.

Saon

• Newbie
  • *
Re: Wortelcake
« Reactie #1 Gepost op: oktober 23, 2008, 08:51:10 »
Hoi LCM,

Ik heb dinsdag je cake gemaakt en hij is echt super lekker! Vooral warm  ;), dus misschien toch een goed plan om hem direct na het bakken te snijden  :P
Bedankt voor het recept  :)

Groetjes Sanne

LCM

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: oktober 23, 2008, 09:35:30 »
Hey Sanne, fijn dat jij er ook zo van genoten hebt. En heel verstandig dat je mijn `wijze´ advies genegeerd hebt en gewoon direct aan de cake begonnen bent...! :P Jammer dan als je er niet perfecte plakjes van kunt snijden, in minder perfecte plakjes smaakt ´ie net zo goed! Toch? Binnenkort is mijn mams jarig en dat lijkt me een goede reden om ´m ook weer eens te gaan bakken. Zeker nu er van die heerlijke zoete winterpeen verkrijgbaar is in de biologische winkel, zal de cake zeker ten goede komen! Groetjes, Linda

Saon

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: oktober 24, 2008, 12:01:11 »

Citaat
Jammer dan als je er niet perfecte plakjes van kunt snijden, in minder perfecte plakjes smaakt ´ie net zo goed! Toch?
Nou vond dat ie verrassend goed te snijden was, maar had iets minder boter, want kwam er tijdens het bakken achter dat ik niet meer had, en ook wat korter in de oven dus dan is ie nog iets plakkeriger maar wel gaar, en ik had hem in een ronde springvorm. Misschien dat dat dan  toch uitmaakt? Of je moet gewoon hele dikke plakken snijden, dat doe ik ook  :D

Citaat
lijkt me heel lekker laat alleen de noten weg

Ja kan heel goed denk ik, misschien wel iets meer wortel of iets minder rozijnen of suiker doen want kan wel zijn dat ie anders wat erg zoet is.

Ster

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: december 07, 2008, 21:28:16 »
De cake is heerlijk!! Wel een beetje plakkerig maar dit vind ik juist wel lekker.

Alleen zijn de rozijnen en de walnoten allemaal naar de bodem gezakt wat het beslag was nogal dun. Iemand nog een idee omdat te voorkomen want qua smaak is dit zeker een blijver :oo
Diagnose 7-2008 coeliakie Marsh 3b
Verder lactose intolerantie en overgevoelig voor cashewnoten.

Ink

• Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: december 08, 2008, 14:13:45 »
Indien noten en rozijntjes te nat zijn, even droogdeppen met keukenpapier, en evt bestrooien met meel voordat je ze door het beslag schept.

Ster

• Jr. Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: december 08, 2008, 22:17:41 »
Indien noten en rozijntjes te nat zijn, even droogdeppen met keukenpapier, en evt bestrooien met meel voordat je ze door het beslag schept.

Nee die had ik er  droog ingegooid dus dat kan het probleem niet zijn. Bestrooien met meel had ik niet gedaan. Maar het beslag was ook gewoon best dun dus dat is de reden dat ze naar beneden zakken denk ik. Ik moet iets dikker beslag hebben vermoed ik.

En wat een lief konijntje !!!
Diagnose 7-2008 coeliakie Marsh 3b
Verder lactose intolerantie en overgevoelig voor cashewnoten.

LCM

• Jr. Member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: december 12, 2008, 12:19:12 »
Het kan ook zijn dat de wortelrasp het beslag te nat heeft gemaakt. Wat ik zelf altijd doe om dit te voorkomen is de wortelrasp van te voren maken en deze een aantal uur in de koelkast zetten. Als de wortelrasp erg koud is en je het direct gebruikt, geeft het minder vocht af aan het beslag. Tenminste, dit is mijn ervaring. Ik vind het in ieder geval leuk te horen dat je de cake lekker vond! Ik hoop dat je de rozijnen en noten volgende keer beter over de cake verdeeld krijgt, het oog wil ook wat... ;)

wilmavisser

• Newbie
  • *
  • Vanaf 22-08-2008 op dieet
Re:Wortelcake
« Reactie #8 Gepost op: juni 01, 2009, 15:37:19 »
Gister heb ik deze wortelcacke gemaakt voor mijn moeder.
Hij is gelukt, joepie!! En lekker :)
De noten en rozijnen waren goed verdeeld, ik heb hem precies volgens recept gemaakt. Alleen te oven na een kwartier al op 150 graden terug gezet.
De cake is wel kruimelig.

Bedankt voor het recept!

Groetjes Chan

lucia

• Full Member
  • All I have seen teaches me to trust the Creator...
« Reactie #9 Gepost op: juni 09, 2009, 10:28:25 »
Vorige week heb ik de wortelcake gebakken, in een ronde vorm.
Had toevallig een zakje wortelsalade (wortelsliertjes) van 200 gram in de koelkast liggen wat toch op moest, dat was wel erg makkelijk. Het zelf wortels raspen zou me teveel energie kosten.

Hij was overheerlijk!! Ik had geen noten in huis, maar met alleen rozijnen was het ook heel erg lekker.
Helaas moest ik wel wachten tot hij afgekoeld was, omdat het bedoeld was voor het hele gezin als extraatje 's avonds.

Ook de volgende dag was het nog errrrrg lekker...

Iedereen vond het jammer dat-ie op was!
En wat houdt ons tegen om er binnenkort weer een te bakken??
bedankt voor het prima recept.
Juni 2013: GEEN COELIAKIE aangetoond in biopten. Waar de vlokatrofie in 2001 dan vandaan kwam is een raadsel en zal het ook wel blijven.
2011: oudste zoon heeft HLA-DQ 8 gen van vader, tweede zoon heeft gen van mij, namelijk DQ5 en 7

maaikevdk

• Jr. Member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: juni 13, 2011, 17:18:01 »
Superlekker!
Ik heb hem gemaakt met winterwortel, het zat prima verdeeld net als de noten. Rozijnen had ik weggelaten, daar houden ze hier niet zo van.

Ga hem zeker nog eens maken, bedankt voor het plaatsen.
Dochter 1 (01-2008) heeft coeliakie gediagnosticeerd 02-2010
Dochter 3 (07-2011) heeft coeliakie gediagnosticeerd 03-2014

Renate48

• Gold Member
« Reactie #11 Gepost op: juni 13, 2011, 17:31:23 »
Op de laatste bakles in Hengelo afgelopen dinsdag hebben wij ook wortelcake gebakken in muffinvormen. Had alleen wat meer zout in gemogen, en noten passen er ook goed in en die hadden wij niet.
Man heeft in
juli'08: lage HB-waarde tijdens test Sanquin
december"08: diagnose Marsh IIIB
geen klachten alleen bloedarmoede en osteoporose

Renate48

• Gold Member
« Reactie #12 Gepost op: maart 27, 2013, 22:45:48 »
Deze wortelcake staat net af te koelen, ik heb hem alleen in een springvorm gebakken. Ga hem denk ik versieren met marsepein en toefjes slagroom met een walnoot erop. Laat mij verrassen of het bezoek in de gaten geeft dat er worteltjes in zitten.  ;)
Man heeft in

Lieske

• Gold Member
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
« Reactie #13 Gepost op: maart 27, 2013, 23:22:41 »
 :D :D :D

Worteltaart

Op een dag komt een konijntje bij de bakker en vraagt vervolgens aan de bakker:"Heeft u worteltaart?" waarop de bakker antwoordt:"Nee dat heb ik niet, sorry." Een dag later gaat het konijntje weer naar de bakker en vraagt weer:"Heeft u vandaag wel worteltaart?" waarop de bakker antwoordt:"Nee ik heb vandaag geen worteltaart." Maar toen dacht de bakker bij zichzelf ik zal speciaal voor het konijntje worteltaart gaan maken. De volgende dag komt het konijntje weer en vraagt weer:"Heeft u worteltaart??" "Ja zegt de bakker dat heb ik."zegt het konijntje:"Vies he?"
Moeder van Marcel(1976) en Mark(1985).Marcel heeft Coeliakie van de huid(Dermatitis Herpetiformis) en heeft een stofwisselings ziekte en mag geen pinda's,noten,gluten,koemelk,eieren, ve-tsin,chocolade,boekweitmeel,soja enz.

Renate48

• Gold Member
« Reactie #14 Gepost op: maart 27, 2013, 23:28:30 »
Hihi. Die kende ik trouwens al. Laat mij verrassen of mijn kinderen daaraan denken als ze de taart zien. ;)
Man heeft in